מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תרומתי לשיפור השירות הציבורי בישראל במסגרת עבודתי במשרד מבקר המדינה

נכדי ואני באולם ספורט בבית הספר
מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס ואני
הסיפוק מעבודתי החשובה בתיקון לקויים מול גורמים שונים

שמי לאה עופר מחיפה, ילידת הארץ, בעלת תואר שני מאוניברסיטת חיפה, סבתא של עומרי שואבי מבית הספר "אילנות" בהרצליה. יש לי עוד ארבעה נכדים נוספים, כולם במסגרות חינוך שונים.

מבקר המדינה נבחר על ידי הכנסת אחת לשבע שנים ופועל על פי חוק יסוד מבקר המדינה וחוק מבקר המדינה.

במשך 35 שנות עבודתי במשרד מבקר המדינה (להלן המשרד), שרתתי תחת שבעה מבקרי מדינה (דוקטור יצחק ארנסט נבנצאל, יצחק טוניק, יעקוב מלץ, מרים בן פורת, אליעזר גולדברג, מיכה לינדנשטראוס ויוסף שפירא) בתפקידם החשוב לבקר את הרשות המבצעת (משרדי ממשלה ומוסדותיהם), הרשויות המקומיות וגופים ציבוריים נוספים שנקבעו בחוק.

תפקידי היה לבחון את חוקיות הפעולות את טוהר המידות, את הניהול התקין כולל יעילות הפעילות מצד אחד ושימוש נכון (חיסכון) במשאבים. כל עובד במשרד מייצג את מבקר המדינה עצמו.

במשך השנים התמחתי במוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל ובשלטון המקומי הכולל את הרשויות המקומיות ותאגידיהן. הופעתי פעמים רבות בפני כנסת ישראל הסברתי, נימקתי והצדקתי את הדוחות שכתבתי. תרמתי בהצלחה לקבל את המלצות המבקר וליישמן.

אציין, כי למבקר המדינה אין סמכות לחייב גופים מבוקרים לפעול על פי המלצותיו, אך אני מלאת סיפוק על שגרמתי למבוקרים לתקן את הליקויים. כמו כן, הבאתי לשינוי בחקיקה ולחקיקה חשובה בתחומים של ביקורת פנימית, רווחה, חינוך ואיכות סביבה. שלוש פעמים קיבלתי פרסי הצטיינות בגין עבודותיי בגופים המבוקרים והתועלת שהפיקו המבוקרים כשתיקנו את הליקויים שהעליתי.

בנוסף לתפקידי במשרד, אושר לי להעביר ידע ומומחיות במסגרת השכלה אקדמית באוניברסיטה ובמכללה, ללימוד מקצוע הביקורת הציבורית והפנימית. בתפקיד זה ראיתי גם שליחות ציבורית ותרומה להעברת והטמעת עקרונות תורת הביקורת.

בתפקידי מצאתי עניין רב וכל יום קמתי בשמחה לעבודה המגוונת שזכיתי לה. נסעתי ברחבי הארץ לגופים מבוקרים קשורים, למשרדי ממשלה ולבעלי תפקידים מעניינים ולמדתי רבות גם מהמבוקרים בתחומם הם. השתלמתי והרחבתי ידע רב בתחומי עניין מקיפים כמו ניהול, ניהול כספים, תכנון ובנייה והתרבות הארגונית בישראל.

במשך שנות עבודתי חנכתי והכשרתי עובדים חדשים לעבודה במשרד. בתמונה מצורפת מופיעים יחד איתי שני עובדים אותם חנכתי בהצלחה במהלך השנים והם הגיעו לתפקידי ניהול בכירים במשרד ועל כך גאוותי.

תמונה 1
אני עם שני עובדים שחנכתי – אורית וגדי

לפני שלוש שנים פרשתי מתפקידי לגמלאות.

אני גם רואה חשיבות רבה בעבודה משותפת פורייה עם חברים לעבודה ומנהלים. במשך שנות עבודתי שמרתי על קשר חברי עם עובדים ועובדות ואנחנו ממשיכים יחדיו לבלות, לטייל בארץ ובחו"ל ולתמוך אחד בשני גם לאחר הפרישה לגמלאות.

אה! ועוד דבר חשוב – לפני 21 שנה הכרתי במשרד את בן זוגי והיום אנו סבים לחמישה נכדים ונהנים מהחיים.

תמונה 2

עומרי מברך אותי ביום הולדתי

תמונה 3

משפחתנו האהובה ביום הולדתי

הזוית האישית

סבתא לאה: עם פרישתי לגימלאות אני מביטה אחורה בגאווה על פועלי במשרד מבקר המדינה ועל תרומתי יחד עם חבריי הרבים, לשיפור השירות הציבורי ולחקיקת חוקים חברתיים וכלכליים בנושאים מגוונים בתחומי חיינו במדינת ישראל. אני גם שמחה על כך שהכשרתי מבקרים פנימיים וחיצוניים במהלך 10 שנות עבודתי והיום רבים מהם מכהנים בתפקידים בכירים. לנכדי אני מאחלת להמשיך בדרך המשפחה ולתרום מיכולותיו למען מדינתנו היקרה.

הנכד עומרי: תכנית הקשר הרב דורי מפתחת ומחזקת את הקשר בין הילד לבין הסבא / סבתא שלו. אני מרגיש עכשיו הרבה יותר קשור ומחובר לסבתא שלי, חלקנו חוויות, היא ספרה לי על חייה ועל עבודתה ואני הסברתי לה על המחשב ולימדתי אותה דברים חדשים.

מילון

טוהר מידות
יושר

מבקר המדינה
מבקר המדינה הוא המוסד המרכזי בישראל לביקורת המדינה. מבקר המדינה עורך ביקורת חיצונית על מגוון פעולותיהם של גופי מינהל המדינה וגופים ציבוריים שונים, כדי להבטיח פיקוח על כספי ציבור ונשיאה באחריותיות (Accountability). תפקידו וסמכויותיו של מבקר המדינה נקבעו בחוק יסוד (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הופעתי פעמים רבות בפני כנסת ישראל “

הקשר הרב דורי