מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תרומתה של משפחת ספקטור לבניין המדינה

יותם ברנד וסבא יפתח ספקטור
ארי הים - הסירה בה ירדו כ"ג יורדי הסירה
סקירת המלחמות בהם לקחו בני משפחת ספקטור חלק ופועלם לביסוס מדינת ישראל.

נולדתי לפני קום המדינה לשושנה וצבי ספקטור.

חודשים ספורים לאחר הולדתי אבד צבי אבי. צבי יצא כמפקד סירת הכ"ג, סירה עם 23 לוחמים שיצאו ללחום בנאצים וסירתם טבעה בים.

תמונה 1

צבי ספקטור מפקד ספינת ארי הים

על פעולת כ"ג יורדי הסירה

בתי הזיקוק בטריפולי, בצפון לבנון היו המטרה. ההיגיון בבחירת מטרה זו היה שיבוש פעילותם של מטוסי הלופטוואפה שהיו יכולים לפעול נגד כוחות הפלישה לסוריה ולבנון כאשר תבוא. חבלה בבתי הזיקוק הייתה אמורה לפגוע באספקת הדלק למטוסים אלו.

מטרת הפעולה הועברה לאנשי ההגנה ואלו נערכו לביצוע המשימה. אנשי המחלקה הסורית של ההגנה כבר פעלו בשטח מאז תחילת שלטון וישי על סוריה ולבנון. לאחר הטלת המשימה על ידי SOE הופעל יוסף קוסטיקה כמסתערב בטריפולי, והוא ביצע פעילות מודיעינית לקראת המבצע.

ב-15 במאי 1941 הוחלט על הקמת הפלמ"ח, ויצחק שדה מונה להיות מפקדו. היחידות הראשונות של הפלמ"ח, בפיקודם של יגאל אלון ומשה דיין, הוקמו במהירות בעזרת SOE והופעלו בפלישת הבריטים ללבנון בתחילת יוני 1941. פעולת כ"ג יורדי הסירה נחשבת לפעולה הראשונה של הפלמ"ח.

הספינה שנבחרה לביצוע המשימה הייתה הספינה ארי הים (Sea Lion). הספינה הייתה שייכת למשמר החופים הבריטי ושימשה את הבריטים בפעילותם נגד העלייה הבלתי ליגלית (עליה ב'). הספינה הגיעה ללא חימוש. קברניט הספינה שנבחר היה כתריאל יפה, איש הסקציה הימית של הפועל ומהפעילים המרכזיים של עליה ב', אשר הדריך את אנשי הקורס בנושאי ימאות.

הסירה טבעה מול חופי לבנון והצוות נספה.

אודות המשפחה

לצבי היו עוד שלושה אחים: ישראל, שלחם במסגרת הפלמ"ח במלחמת השחרור. אהרן שלחם גם הוא כמפקד גדוד בפלמ"ח במלחמת השחרור ונפצע קשה ונשאר נכה. וישעיהו, שנלחם במלחמת השחרור ונהרג. כך השתתפו ארבעת האחים בהקמת המדינה, ואני גאה בהם מאוד.

לאחר המלחמה הצטרף אהרן (כינויו: "ארונצ'יק") לקיבוץ חולתה אשר בצפון הארץ, וכך השתתף בבניית המדינה.

אמי שושנה (כולם קראו לה "שוש") הייתה ממקימי הפלמ"ח, הייתה בסגל הפיקוד שלו, והשתתפה במלחמת השחרור. לאחר המלחמה הצטרפה שוש לקיבוץ גבעת ברנר וניהלה בית חרושת ומפעל מוזאיקה וכך השתתפה בבניית המדינה.

אני רציתי להמשיך במסורת המשפחתית, והצטרפתי לחיל האוויר כטייס. במשך 27 שנה שירתי בהגנה על המדינה.

לי ולרעייתי עליזה המכונה "עלי" יש 4 ילדים ו – 11 נכדים. בננו הבכור אתי ירד לנגב והקים שם משק חקלאי. השני, עמרי, מהנדס מחשבים. בתי נועה, אמו של יותם, מעצבת אופנה ובתי הצעירה אלה היא אמנית. כולנו תורמים לבניית המדינה, כולנו שירתנו בצבא והשתתפנו בהגנתה.

אני גאה מאוד בכל בני משפחתי, שכולם חיוביים תורמים ומועילים למדינתנו ולחברה בישראל.

סיפורו של סבא יפתח ספקטור

 

הזוית האישית

יפתח: תגדל תעבוד קשה ותצליח.

יותם: תזכה לאריכות ימים, לימים שמחים.

מילון

מוזאיקה
פְּסֵיפָס הוא יצירת אמנות שבה מורכבות פיסות אבן שונות וססגוניות ליצירת תבנית גרפית. האבנים משובצות בתוך מלט או חומר אחר המחבר ביניהן.

ציטוטים

”צבי יצא כמפקד סירת הכ"ג, סירה עם 23 לוחמים שיצאו ללחום בנאצים וסירתם טבעה בים.“

הקשר הרב דורי