מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תרומה למדע ולחינוך

סבתא חנה ונועה בתכנית
סבתא בחג פורים ראשון בארץ
מסלובקיה לישראל בגיל שלוש

סבתא חנה מספרת לנכדה נועה    

ילדותי

נולדתי בתאריך 9 בפברואר 1946 בעיר ששמה בנסקה בלה, בסלובקיה. אבי, משה גזה שולץ, היה מהנדס דרכים ואמי, אלה שולץ, הייתה עקרת בית . אבי נולד בהונגריה במקום ששמו רקוש פלוטה שהוא פרוור של בודפשט, בשנת 1906 משפחתו עברה לגור בסלובקיה כשהיה קטן.

אמי נולדה בצ'כיה  בשנת 1911 בעיר ששמה בזנץ ועברה לסלובקיה כשהתחתנה עם אבי. לאחר נשואיי הוריי הם עברו לגור בעיירה ששמה בנסקה בלה שנמצאת ליד עיר גדולה ששמה בנסקה שט'בניצה שבה נמצא בית החולים בו נולדתי .

בקיץ 1949 עלינו לארץ באנייה דרך איטליה. גרנו מספר חודשים במעברה באוהל  ולאמא שלי היה קשה כי היה חם מאוד והיא לא הסתדרה עם האוכל. אחר כך עברנו לגור במרתף של משפחה אחרת בחולון כי לאבא היה מקום עבודה בעירית חולון בתור מהנדס כבישים. אחרי שנה עברנו לבית שבו גדלתי בחולון.

ילדותי מגיל שלוש וחצי עברה בעיר חולון. למדתי בשפה העברית כמובן אך בבית דיברתי עם אמא שלי "צ'כוסלובקית" מכיוון שהיא לא למדה עברית הרבה שנים . בזכות זה אני יכולה לדבר בלי בעיה עם הקרובים שלי בצ'כיה ובסלובקיה . למדתי בבית ספר יסודי ע"ש משה הס ובבית ספר תיכון על שם קוגל, אהבתי ללמוד והייתי תלמידה מצטיינת .

אין לי זיכרונות של חגים בילדותי אבל אהבתי מאוד את הדרך שבה חגגו את החגים במשפחה של בעלי לפי המסורת העיראקית ועד היום אנחנו חוגגים לפי מסורת זאת.

חג חנוכה

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%942

 

כשהתגייסתי צרפו אותי לנח"ל ואחרי הטירונות הלכתי עם עוד 4 חברות לקיבוץ גשר בעמק הירדן שם שיבצו אותי לעבודה במכבסה של הקיבוץ. אחרי כמה חודשים העבירו אותי לקורס חובשות ונשארתי בבסיס בתור מדריכה עד סוף השירות שלי. היה לי מעניין וכיף  ולימדתי בנים להיות חובשים קרביים. במלחמת יום הכיפורים עבדתי במרכז החישובים של אוניברסיטת תל אביב. כל הגברים גויסו ונשארנו אני וחברתי. תפעלנו את כל המערכות במקום כל המגויסים והמרכז עבד ללא הפוגה בזכותנו.

שרות  הצבאי

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%945

"הטבעתי חותם" במדינת ישראל

מעל הכל הבאתי למדינת ישראל 3 בנות מקסימות שכל אחת תורמת למדינה בעשייה.  שתי בנות מהנדסות . אחת מהנדסת אלקטרוניקה ומחשבים באפל ( זאת אמא של נועה ) שסיימה את לימודיה בהצטיינות  והשנייה מהנדסת תעשייה וניהול שהצטיינה גם היא בלימודיה. בתי הבכורה היא מעצבת גרפית שזכתה בזמן לימודיה בבצלאל בהצטיינות ובפרס ראשון בעיצוב בולים ועד היום היא מעצבת הרבה בולים של השירות הבולאי הישראלי.

המשפחה שלי

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%944

אני למדתי מתמטיקה וסיימתי את לימודי בהצטיינות. בתום לימודי עבדתי במחשוב באוניברסיטה ותרמתי רבות לקידום המדע של מדינת ישראל על ידי תמיכה בכל החוקרים והסטודנטים באוניברסיטה.

האלבום של סבתא חנה והנכדה נועה    

הזוית האישית

סבתא חנה נועה את ילדה מקסימה וטובה ושמחה . כיף לי להיות איתך. אני מאחלת לך שתלמדי בהנאה ובהצלחה, שתתרמי לחברה ולמשפחה, שתצליחי מאוד בחיים ותמשיכי להיות תמיד עם החיוך שפתייך.

נועה לסבתא רציתי לומר לך שתהני תמיד, שתמיד יהיו לך חיים כיפים, שתעשי את כל מה שאת רוצה ושכל חלומותייך יתגשמו. אני נהנתי ממפגשי תכנית הקשר הרב דורי יחד איתך מקווה שגם את. למדתי על כל מה שתרמת לחברה בחייך.

מילון

גשר - קיבוץ
גֶּשֶׁר הוא קיבוץ השייך לתנועה הקיבוצית (תק"ם). מיקומו בעמק הירדן, מדרום לכנרת כ-10 ק"מ דרומית לצומת צמח, סמוך לכביש 90 (כביש הבקעה). הקיבוץ נקרא על שמו של גשר נהריים הסמוך לו. עברו בו מספר קבוצות מיישבות, בהם אנשי אשדות יעקב, עד שב־1939 הוקם כקיבוץ על ידי גרעין של הנוער העובד וגרעין של עליית נוער מגרמניה[1].

ציטוטים

”מעל הכל הבאתי למדינת ישראל 3 בנות מקסימות שכל אחת תורמת למדינה בעשייה. “

הקשר הרב דורי