מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תקופת הצנע

פעילות משותפת עם סבא בתוכנית הקשר הרב דורי
ביקור משותף בבית התפוצות
סבא עזרא מספר על ילדותו

שמי אוראן ואני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי בבית ספרי "אלון יזרעאל" שבעפולה, ברצוני לשתף אתכם בסיפור חייו של סבי היקר עזרא.

סבא עזרא נולד בעיראק בעיר ארביל בשנת 1948. סבי קרוי עזרא על שמו של אחיו הגדול עזורי שנפטר שנתיים קודם.

סבא עזרא לא ערך בר-מצווה בילדותו, אלא אירוע משמח שערך מנהל בית-הספר. זה היה אירוע  קבוצתי של 20 תלמידים שחגגו בר מצוה יחדיו.

כאשר עלו לארץ סבא עזרא למד ועבד במקביל, במשך 3 שנים, מכיוון שלא היה למשפחתו כסף לשלם לו על לימודיו בתיכון. הוא עסק בעיקר כמוכר במכולת של המושב. הם חיו בצפיפות כ- 8 נפשות בבית אחד. (אחרי ששני אחיו של סבי של נפטרו), המשפחה התגוררה בבית קטן ובו 2 חדרים ומטבחון, שהיו אמורים להספיק לכולם. בשל המצב הכלכלי הקשה, סבא עזרא נסע עם משפחתו בתקופת הצנע למגידו בכדי לקבל מזון. כי היו תחנות מיוחדות לחלוקת מזון על פי איזור המגורים.

בתקופת הצנע היתה מדיניות הקיצוב שהייתה מדיניות כלכלית, שהנהיגה מדינת ישראל בין השנים 1949–1959, וזכתה לכינוי תקופת הצנע (ביטוי הבא לתאר תקופת צמצום במזון. בישראל, פעמים רבות משתמשי הכינוי מתכוונים רק לתקופה עד תחילת המדיניות הכלכלית החדשה). מטרתה של מדיניות כלכלית זו הייתה ליצור שער חליפין יציב וכך לחסוך במטבע חוץ. מדיניות זו באה לידי ביטוי בשתי דרכים מרכזיות: הכוונת אשראי והשקעות, אך בעיקר הגבלת הרכישה של מזון ומוצרי צריכה. בתחום המזון כל אזרח שובץ לחנות מכולת קבועה שבה קיבל את מוצרי המזון הבסיסיים על פי הקצבה קבועה, תמורת נקודות שהוקצבו לו בפנקס אישי לצורך זה. (ויקיפדיה)

באותה תקופה גם שרותי הבריאות היו דלים ורופא היה מבקר אותם פעמיים בשבוע במושב, מכיוון שלא היו מרפאות ובתי חולים.

היה חשוב לסבא לציין שהמשחק העיקרי שהוא שיחק בילדותו, היה כדורגל במגרש של בית-הספר.

החגים  החשובים והמשמעותיים ביותר היו פסח וסוכות, מכיוון שהייתה אווירה משמחת וגיבוש של המשפחות יחדיו. כל זה שתרם לקושי ועצב שליוו את התקופה  לשקוע לזמן מה, וגרמו לתחושת שמחה ואושר, שחיממו את הלב, ונתנו כח להמשיך ולהתמודד בהצלחה, עם תקופה לא פשוטה.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בבית הספר אלון יזרעאל בעפולה, התש"ף, בהנחיית המורה המובילה תמר נעה הראל.

מילון

מטבחון
מטבחון הוא חדר בבית המגורים המשמש להכנת מזון. הכוונה למטבח שהוא קטן במיוחד.

ציטוטים

”בשל המצב הכלכלי הקשה, סבא עזרא נסע עם משפחתו בתקופת הצנע, למגידו, בכדי לקבל מזון“

הקשר הרב דורי