מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תקופת הצנע בירושלים

סבא שמעון כתלמיד מצטיין
סבא שמעון עם משפחתו
ילדות סבי בתקופת הצנע

סבי, שמעון ביטון, נולד ב י"ח באייר התש"ו. בעיר מקנס שבמרוקו בשנת 1946 עלה עם משפחתו לארץ ישראל. סבא לא זוכר את אורך החיים במרוקו מאחר והוא עלה בגיל שנתיים לארץ.

אך סבא סיפר שאביו אמר לו שהיו רדיפות יהודים במרוקו, וברגע שהמדינה הוקמה החליטו לעלות  בעליה החשאית לארץ הקודש. סבי מתגורר בדרך בית לחם בירושלים. מקצוע אביו: רפד ומקצוע אמו: טבחית

החיים בארץ היו בדוחק ובצנע רב, עוני והסתפקות במועט , ההורים של סבא עבדו קשה כדי  לפרנס את המשפחה, ובתקופה ההיא היה מקובל שגם הילדים יוצאים לעבוד כדי לסייע בעול הכבד.

תמונה 1

מהלך הילדות בתקופה ההיא, בצל תקופת הצנע, שמוצרי מזון וביגוד היו מוקצבים ע"י המדינה  סבא מספר שתמיד הסתפקו במה שיש, תפרו בגדים, אכלו בצמצום, משחקים בצעצועים מאולתרים, סבא נתן  דוגמה לכדור מסמרטוטים, כמו כן, חוץ מקשיי היום יום, הייתה הפליה על רקע עדתי, מאחר והמשפחה הייתה מעולי מרוקו, אבא של סבי הופלה לרעה במקום עבודתו בגלל שהיה מיוצאי מרוקו, לעומת אנשים מעדות אשכנז.

השפה בבית הייתה עברית ומרוקאית, אבא של סבי דיבר עברית בקו סבי למד בבית ספר "כי"ח" בבקעה, המציאות שהייתה אז זה שרוב הילדים לא היו מסיימים את הלימודים בשביל לצאת לעבוד כדי לסייע בפרנסת המשפחה, סבא, מאחר שהיה תלמיד מצטיין מאוד, וקפץ 2 כיתות. ההורים שלו החליטו לתת לו להמשיך ללמוד, וסבא סיים את הלימודים בהצלחה רבה.

תמונה 2

סבא מספר שהיה לו מאוד קשה העניין שהוא לא יכול לעזור בפרנסה, אך אמו התעקשה שימשיך ללמוד סבא סיפר שהיה בגיל צעיר, אחותו הגדולה נפטרה בנסיבות טרגיות, אירוע שהוביל הידרדרות של אביו אירוע קשה נוסף הייתה תאונה שארעה לאביו, עם האופניים שלו שבה נפצע קשה. סבי סיפר שמאחר שלאביו היה מאוד קשה לפרנס את המשפחה, עם תום הלימודים הוא התחיל לעבוד  ולתת את רוב משכורתו לפרנסת הבית,

אבא של סבי נפטר שסבי היה בגיל 18, עקב כל הקשיים, והחיים הקשים שעבר מקרה זה הותיר את המשפחה במצב כלכלי ונפשי קשה ביותר, אך ביחד הם התגברו והמשיכו להיות משפחה מאוחדת.

הזוית האישית

נעם ביטון מביא את סיפורו של סבא שמעון ביטון.

מילון

בבית ספר כי"ח
בית הספר היה חלק מרשת בתי הספר "אליאנס, כל ישראל חברים" (כי"ח)

ציטוטים

”סבא מספר שתמיד הסתפקו במה שיש, תפרו בגדים, אכלו בצמצום, משחקים בצעצועים מאולתרים“

הקשר הרב דורי