מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תקוה מקבלת אות המתנדב המצטיין בנהרייה

תקוה אמנוני מתנדבת מצטיינת
אות המתנדב המצטיין בנהרייה
סבתא תקוה אמנוני - תורמת מעצמה למען הקהילה

מביאה את סיפורה של סבתא תקוה אמנוני שזכתה לקבל את אות המתנדב המצטיין שנת תשע"ה בנהריה.

 

תקווה נולדה בשנת 1939, באירן. היא עלתה לארץ בשנת 1950. סבתא תקוה אמנוני היא ילידת פרס, אלמנה, בת 76, גרה בנהריההיא אם לשלושה ילדים, סבתא לעשרה נכדים וסבתא רבתא לשמונה נינים.

תקוה נישאה בגיל 15 ליוסף ז"ל. היא עלתה לארץ מאירן בשנת 1950. בתחילה התגוררו במושב שדה יצחק, שם עסקו בחקלאות ואחר כך עברו לגור בנהריה. תקוה עבדה כל חייה לשם פרנסת המשפחה ומאז פרישתה מהעבודה החלה להתנדב בתנועת של"מ בנהריה, יחד עם מספר חברות ילדות וחברות לשכונה.

תנועת של"מ הפועלת במסגרת החברה למתנ"סים, מונה כיום למעלה מ-11000 מתנדבים הפועלים בכ-100 סניפים ברחבי הארץ. תנועת של"מ מציעה מניפה רחבה של משימות התנדבות כמענה לצרכים ובעיות בחברה. המתנדבים הם אנשים מבוגרים, פנסיונרים , או כל אדם מבוגר בקהילה. כל אחד יכול לבחור תחום עניין הקרוב ללבו ומתאים לכישוריו וניסיונו האישי, בפרויקטים כלל ארציים וכן במשימות התנדבות נקודתיות בהתאם לצורכי היישוב. תנועת של"מ מעודדת יוזמות ורעיונות חדשים להתנדבות בקרב הקהילה. 

סבתא תקווה של גן חובה 

תקוה מתנדבת בכל יום שלישי בגן טרום חובה בשכונת אוסישקין. היא מוכרת לכל ההורים וכולם מכנים אותה "סבתא תקוה". היא החלה את התנדבותה לפני כעשר שנים ועד היום ממשיכה במרץ רב במסגרת זו. תקוה מפעילה בגן את תוכנית "אור ירוק" הפועלת לקידום הבטיחות בדרכים ולמניעת נפגעים בתאונות דרכים. 

ביקרתי בגן שסבתי מתנדבת בו כמה פעמים במהלך השנים ובכל פעם מרגש אותי מחדש לשמוע את הילדים כשהם קוראים לה סבתא תקווה. אני יודעת עד כמה ההתנדבות בתנועה זו חשובה לה, ואיך בכל יום שלישי, גם אם היא לא במיטבה, היא הולכת לגן ותורמת מעצמה למען הקהילה. אני מעריכה את התנועה ופעולותיה ומקווה שהיא תתרחב ואנשים רבים יותר ייקחו חלק בה.

שאלתי את סבתי מה הסיבה לרצונה להתנדב?

 

היא מספרת כי היא לא יכולה לעבור שבוע בלי להיות שותפה בפעילות בגן. זה נותן לה כוחות. המפגש עם הדור הצעיר, העשייה והנתינה נותנים לה  כוחות להמשיך ולהתמודד עם חיי היום יום. בגילה, למרות כל החולי והכאבים היא ממשיכה להתמיד וזה מעלה בה שמחה ואושר.

 

בשנת תשע"ה, היא קיבלה תעודת אות המתנדב המצטיין באירוע מרשים שנערך בנהריה. 

 סבתא תקוה אמנוני – מקבלת אות המתנדב המצטיין בנהריה

 

תמונה 1

בשנת תשע"ה, היא קיבלה תעודת אות המתנדב המצטיין באירוע מרשים שנערך בנהריה. בנהריה ישנם היום מעל ל-700 מתנדבים. התנועה עושה "גלים" בכל מקום, והאנשים משתלבים בתחומים שונים בעיר. לכל מתנדב/ת נמצא מקום המתאים ליכולותיו, כישרונו ורצונו. אנו מקבלים תגובות חיוביות ונלהבות מכל הגורמים איתם אנו בקשר ויש שיתוף פעולה מלא עם הארגונים, המוסדות ועיריית נהריה. כל זאת מקדם את המטרה ומועיל לפיתוח התנועה.

 

ששאלתי את סבתי, תקוה האם יש משהו שאת לא אוהבת בארגון?

 

אין משהו שלא אהבתי בארגון. לדעתי, התנועה מבורכת ואני מאוד מעריכה את המתנדבים על השקעתם ותרומתם לקהילה, שלמרות גילם הם עדיין עוזרים ונותנים ככל שביכולתם. הדבר היחיד שהפריע לי בארגון זאת העובדה שהוא דל במשאבים. חשוב להשקיע יותר כסף בארגון שמטרתו כל כך חשובה ושתורמת לתיקון החברה.

 

כשנשאלה האם נתקלת בקשיים במהלך התנדבותך?

 

היא טוענת כי הייתה שנה שבה הגננת הוותיקה שעבדה בגן בו היא מתנדבת יצאה לפנסיה והגיעה במקומה גננת אחרת. הקשיים הראשוניים עם קליטת הדרישות וצורת העבודה היו לא פשוטים, אך בהמשך נסללה הדרך לשיתוף פעולה שהועיל לכולם.

 

ציטוט מדבריה יחדד את עוצמת ההרגשה שהיא מקבלת מהתנדבות זו: "הנתינה מהלב מחזקת את הלב, היא תרופה לכל מחלה ופתרון לכל בעיה".

משוב של סלומון הילה – ההתנדבות שורשית במשפחה מה למדתי מהמפגשים עם סבתי?

"לי אישית מוכרת המילה "התנדבו"ת והיא מושרשת במשפחתנו בכל מצב. אימי אורית סלומון, מרכזת כבר מספר שנים את התוכנית של המתנדבים בחט"ע בבית ספרה. התוכנית נקראת מעורבות חברתית והיא מיועדת למערך ההתנדבות של תלמידי ביה"ס במוסדות בעיר. בכל יום שישי היא יוצאת עם קבוצת תלמידים לבתי אבות בנהריה. הם רוקדים שרים ומשמחים את דיירי המקום. היא חוזרת עם חיוך על הפנים ולנו בבית זה מובן שיום שישי הוא יום של בית אבות.

אני יודעת כי אמשיך גם אני בדרך זו מאחר ואני רואה את היתרונות הרבים של הנתינה ואין ספק כי הם רבים, יעילים ומועילים לכל הצדדים". 

העשרה

אתר תנועת של"מ – "תנועת של"מ רואה בשרות לאומי למבוגר הזדמנות למימוש עצמי, מיצוי יכולות ודרך להבטיח "נחיתה רכה" ממעגל העבודה למעגל הפרישה. הגמלאי המתנדב מהווה משאב לאומי כלכלי מהמדרגה הראשונה אשר מציע הון אנושי מקצועי, וידע וניסיון מצטברים משולבים במוטיבציה גבוהה, המהווים תרומה משמעותית לצרכים ההולכים וגדלים של החברה בה אנו חיים".

תנועת של"מ: "תנועה של"מ היא תנועה עממית להתנדבות, הפונה לכל האוכלוסייה הבוגרת ו/או לכל מי שפרש ממעגל העבודה ומציעה לו להשתלב במגוון תחומי עשייה התנדבותיים בקהילה. התנועה הוקמה לפני כ-10 במשרד החינוך. פועלת כיום במסגרת החברה למתנ"סים". ( ויקיפדיה)

תשע"ה

מילון

תנועת של"מ
תנועת של"מ רואה בשרות לאומי למבוגר הזדמנות למימוש עצמי, מיצוי יכולות ודרך להבטיח "נחיתה רכה" ממעגל העבודה למעגל הפרישה. הגמלאי המתנדב מהווה משאב לאומי כלכלי מהמדרגה הראשונה אשר מציע הון אנושי מקצועי, וידע וניסיון מצטברים משולבים במוטיבציה גבוהה, המהווים תרומה משמעותית לצרכים ההולכים וגדלים של החברה בה אנו חיים.

ציטוטים

”"הנתינה מהלב מחזקת את הלב, היא תרופה לכל מחלה ופתרון לכל בעיה".“

הקשר הרב דורי