מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תפירת חיי

אני וסבתא ברגע אישי
סבתא מתחפשת לפרח
הקליטה של משפחתי בארץ

שמי שרה, נולדתי ברומניה בשנת 1951 ביום 8 לאפריל בעיר רומאן. נהניתי מילדות יפה ברומניה. אהבתי את השלג בחורפים ועברתי שם את גיל הגן ובית ספר יסודי.

בילדותי

תמונה 1

כשהייתי בת 7 נולד לי אח קטן, אליעזר. בתקופת ילדותי ברומניה נהניתי משפע כלכלי, הלימודים התנהלו כסדרם ולא היו משברים במדינה. בשנת 1961, כשהייתי בת 10, עלתה משפחתי לישראל. עברתי את סוף בית הספר היסודי בארץ. הלכתי לתיכון אורט למסלול לבורנטים/יות. התגייסתי לפיקוד דרום בצבא ואז הכרתי את שלמה בוטנרו ז״ל. כאשר הכרתי את שלמה הוא היה אח בשנת שירות ועבד בבית חולים לחולי נפש ״באר יעקב״.

בכדי להיפגש עמו נסעתי פעמיים בשבוע מהדרום (מהבסיס) להרצליה ואז קמתי מוקדם בבוקר בכדי לחזור לבסיס באוטובוס. אני ושלמה בילינו הרבה ביחד, יצאנו לרקוד, להצגות, לסרטים ואהבנו מאוד ללכת לים. אמנם האווירה בשנות ה – 70 כשהכרנו הייתה מתירנית אבל הנשיקה הראשונה הייתה לאחר תקופת היכרות ארוכה. בינואר 1972 התחתנו, זה היה בתקופה שהייתי עדיין חיילת ולכן עזבתי את הצבא (הצטערתי מאוד לעזוב את השירות כך ולא לסיימו). בשנת 1973 נולדה הבת הבכורה שלנו חגית,  מיכל נולדה שנייה בשנת 1978 ושלישי נולד מתן בשנת 1989.

אני מתגוררת כיום בבית אבות גיל פז בכפר סבא ובאה לבקר את נכדי המון ונשארת לישון בביתם, אני מכינה להם תמיד אוכל טעים ודואגת שיעשו שעורי בית. בעיקר שיכתבו נכון בעברית ואנגלית ושישקיעו בלימודים.

על העלייה לארץ ישראל

הוריי, ריקה ודוד ז"ל, היו חייטים – מקצוע אופייני ליהודים, כי אפשר היה ללמוד בבית במסגרת המשפחה ולא לצאת החוצה, כי אבי חי בפחד (אבי נולד אחרי מלחמת העולם הראשונה), הוא ומשפחתו סבלו גם את מלחמת העולם השנייה. איזור המגורים היה קר, בהתאם הביגוד היה כבד ומחמם.

בילדותי

תמונה 2

כאמור, בשנת 1961 עלינו אני ומשפחתי לישראל. העלייה התבצעה בחסות הסוכנות היהודית, דרך איטליה ומשם לנמל חיפה באונייה בשם "הרמס". משם הקליטה הייתה מהירה, הוריי עבדו במקומות עבודה שבהשגחת ההסתדרות. הקליטה שלי הייתה קלה כי למדתי את השפה במהירות. היינו משפחה מלוכדת ואוהבת.

הזוית האישית

שרה: שמחתי לשתף את אור נכדי בעבר שלי ובסיפורים מחיי ולעזור לאור להבין את עברי וללמוד קצת על טכנולוגיה. לדעתי התכנית הזאת מקסימה, היא מקשרת בין הדורות וזה מדהים.

אור: שמחתי ללמוד על העבר של סבתא יותר ולעזור לה ללמוד על טכנולוגיה.

מילון

"המכונה בוכה"
הכל צריך להמשיך לזרום, לפעול.

לבורנט
לַבּוֹרַנְט (בעברית מַעְבְּדָן) הוא אדם בעל תואר מתאים, העוסק בניהול מעבדה ובפיקוח על העבודה ועל הניסויים שמתבצעים בה. הלבורנט דואג להכין חומרים בתחילת כל ניסוי, לארגן כלים ואף לעיתים קרובות לבצע ולהדגים את הניסוי. תפקיד הלבורנט הוא סידור המעבדה, הכנת החומרים והכלים וביצוע הניסויים והפיקוח עליהם. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לשקר אין רגליים“

הקשר הרב דורי