מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תפילה בקבר רחל

סבתא שלי עם הילדים שלי
סבתא שלי במפעל ייצור נשק באיילון
קבר רחל 1967

סיפורה של סבתי פיית פלדמן כהן

סבתא שלי, פיית נולדה בקנדה בשנת 1929 בעיר טורונטו. היא עלתה לישראל בשנת 1991, אולם ביקרה בארץ ועברה פה בביקורה חוויה מיוחדת אותה תיעדתי בסיפור זה.

סבתא סיפרה לי על שנת 1967 שהייתה עבורה שנה מאוד משמעותית בחייה. בשנה זו אבא שלה האהוב והמיוחד נפטר. היא גם איבדה את התינוק השני שלה ברצף בלידה (העובר נחנק מחבל הטבור). בעלה, סבא שלי, התחיל ללכת לבית כנסת כדי להגיד קדיש על אביה ומשם התחיל להתקרב ליהדות.

ביקור בישראל

באותו קיץ הוא הרגיש בקושי של אשתו אחרי כל האבדות שעברה באותה שנה והציע לה לצאת מקנדה לישראל לביקור זוגי, בלי שתי הבנות הגדולות שלהם. הם הגיעו לישראל האופורית לאחר מלחמת ששת הימים. סבתא מספרת איך הם הלכו בין רחובות שהיו אז עוד מלאים באשפה והריסות מהמלחמה, כדי להגיע לכותל המערבי בירושלים. החלק המרגש ביותר בסיור שלהם בירושלים בעיר העתיקה היה כשהם הגיעו לקבר רחל שגם הוא שוחרר באותו הזמן.

סבתא שלי ניגשה לקבר רחל והתפללה לרחל אמנו שכמוה גם לה היו קשיי לידה. היא התפללה שתשלח לה בת, ותקרא לה על שמה רחל. באמת כעבור שנה נולדה לה בת והיא קראה לה בשם רחל. זוהי הדודה שלי רחל הג'ינג'ית, שהיא היום פעילה חברתית בנשות הכותל. כנראה משהו מהביקור של הוריה בכותל המערבי נשאר טבוע בעמקי נשמתה….

הזוית האישית

סגולה לוי: סיפורה של סבתא שלי, פיית פלדמן כהן, תועד במסגרת השתלמות למורים שליחים של ההסתדרות הציונית, "ישראל כתרבות שנייה" בהנחייתה של תמר שורק.

סבתא שלי, פיית עם ילדי

תמונה 1

 

מילון

קבר רחל
קבר רחל הוא מבנה הנמצא במבואותיה הצפוניים של בית לחם, מדרום לירושלים. מסורות קדומות של למעלה מ-1,700 שנה מזהות את המקום כאתר שבו נקברה רחל אמנו, ומשום כך הוא נחשב למקום מקודש בעיני היהודים, הנוצרים והמוסלמים. במשך הדורות עברו המצבה שבמקום והמבנה שמעליה שינויים רבים המתועדים בספרות הנוסעים הענפה. מראה מבנה הקבר היה אחד הסמלים המפורסמים של ארץ ישראל, והוא הופיע על חפצי אמנות יהודיים, על בולים ובספרי קודש. חוקרי ארץ ישראל חלוקים באשר לנכונות הזיהוי של האתר מצפון לבית לחם כמקום קבורתה של רחל. אחד הזיהויים הנוספים המקובלים במחקר למיקומו של קבר רחל הוא האתר המכונה בערבית קובור בני אישראיל ( = קבר בני ישראל) דרומית ליישוב גבע בנימין. כיום קבר רחל משמש מקום תפילה ליהודים הפוקדים את המקום במשך כל ימות השנה, ובמיוחד בי"א בחשוון, המקובל במסורת היהודית כיום פטירתה של רחל.

ציטוטים

”The old city was still ruined, we had to walk through ruins to the kotel“

הקשר הרב דורי