מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תעלולי קליטתי בארץ – גיל הוא רק תרגיל

מרים והדר במסיבת חנוכה
מרים בגיל 74 במרפסת בית
הרפתקאות החזרתי למשפחה ותעלולי גילי הנכון

עליתי מעירק ונקלטתי בארץלכל עולה יש ספור קליטה מיוחד לעצמו לכן אין אני יוצאת דופן ,וזה הספור שלי:

ראשית עליתי ארצה עם קרובים ולא עם הוריי מאחר לכל היהודים היה לחץ לעלות, ארצה בהקדם לכן נאלצנו להקטין ולשנות את גילי ,היות ובתם הייתה בת גילי ,וכך הם המשיכו להצהיר שאני בתם הקטנה גם בארץ.
הגענו ישר לשער העלייה. שם שמענו שמקבלים נערים  ונערות בני 13 לקיבוץ  במסגרת עליית הנוער,  לכן אמרתי לפקיד שאני בת 13 וכך זכיתי ונשלחתי לקיבוץ חפצי-בה .
 
חפציבה הוא קיבוץ השוכן בעמק חרוד על גבול עמק יזרעאל ועמק בית שאן. הקיבוץ נמצא בין הערים עפולה ובית שאן, מועצה אזורית הגלבוע. בחפצי-בה מתגוררים כ-400 נפשות והקהילה כוללת כ-200 חברים. הקיבוץ הוקם בשנת 1922 על ידי עולים מצ'כוסלובקיה וגרמניה. הקיבוץ הוקם על ידי הקרן הקיימת לישראל.
בניין חדר האוכל בקיבוץ חפציבה
תמונה 1

 בקיבוץ  סדר היום כלל: עבדנו 4 שעות ולמדנו 4 שעות .היו לנו מדרכים טובים שלימדו אותנו את אהבת המולדת ואהבת החקלאות כמו כן היו  חברים מתנדבים, שהעשירו אותנו בהשכלה כללית . החברה שלנו נקראה "חברת כפירים" כשמה כן הייתה היינו מצטיינים בספורט, בהצגות ובכל מפגש במחנות היינו מצטיינים וזוכים בהרבה פרסים  לגאוות המשק. מאחר ועליתי לא עם הורי, כאשר הוריי עלו ארצה הם דרשו בתוקף שאעזוב את הקיבוץ ואצטרף למשפחה דבר  שנשמע בזמנו כבגידה בחברה ובכלל בערכי ההתיישבות והקיבוץ. אמי התחפשה לחולה ואני הייתי אמורה לטפל ולעזור לה. בהגיעי לעיר התברר שאני קטנה בשנתיים לפי תעודת העלייה וגדולה בשנתיים לפי התעודה בעליית הנוער וגם אני לא הבת  של הוריי  אלא הבת של הקרובים  שעליתי איתם ארצה, לכן אבי פנה לבית המשפט בעזרת עורך דין לתקן את גילי ואת שם משפחתי ! 

לפי הוראת בית המשפט נשלחתי  לצלם את זרועות ידיי כדי להוכיח את גילי  ( בדיקת גיל עצמות) וכן ע"י שני עדים שאכן אני בת להוריי בת 14.6 הייתי צריכה להמשיך ללמוד אבל לא הייתה לי תעודה המעידה על השכלתי . אחרי חיפוש מצאתי בית ספר עממי, ללימודי ערב ברחוב  יבניאל בתל אביב המנהל בחן אותי בחשבון ובאנגלית וכך שיבץ אותי, לכתה ח' כך תהיה לי תעודה להמשיך למודים
את לימודי המשכתי בתיכון ערב "גבע", הנמצאת בחצר של בית הכנסת בי"ל בשדרות רוטשילד חמישית ושישית ואת השביעית והשמינית למדתי בבית ספר דביר הנמצא ברחוב הקשת שהיום נקרא רחוב שרת.
היום,אני אמא לשלושה ילדים וסבתא לשמונה נכדים וגמלאית נהנית במשרה שלמה.
ומשתתפת בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר בן גוריון ברמת גן, 2014

מילון

קיבוץ חפצי-בה
חפצי-בה זה קיבוץ מעמק יזרעאל.חפציבה הוא קיבוץ השוכן בעמק חרוד על גבול עמק יזרעאל ועמק בית שאן. הקיבוץ נמצא בין הערים עפולה ובית שאן, ומשתייך למועצה אזורית הגלבוע.

בית ספר עממי
בית ספר עממי מכיתה א עד כיתה ח

ציטוטים

”בקיבוץ עבדנו ולמדנו 4 שעות .היו לנו מדרכים טובים למדו אותנו אהבת המולדת ואהבת החקלאות.“

הקשר הרב דורי