מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תנועות הנוער – מהגולה ועד היום

סבתא נאוה והילה יושבות ומדברות
חג שבועות בשדות ליד הבית
התחלה עם דור ראשון וסיום בדור רביעי

קוראים לי נאוה, על שם סבתי שנספתה בשואה ונקראה יפה. אימא שלי חשבה שהשם נאוה שפירושו גם יפה, אבל יותר מודרני. שם משפחתי כיום הוא גרטל, משמעות השם הוא חגורה שנהוג לחגור על גבי הבגדים בזמן התפילה, בעיקר בקרב החסידים. שם משפחתי המקורי הוא ז'יביצה שפירושו שרף של העצים. משפחתו של אבי במקור היו נגרים.

נולדתי בחנוכה, נר שלישי. 1.12.45 כ"ז בכסלו. נולדתי בתל אביב, בבית החולים עין גדי, ביום מאוד מאוד חורפי וגשום. אני חוגגת את יום הולדתי עם משפחתי וחברותיי. מקומי במשפחה הוא הבת הצעירה מבין שתיים, הייתי מאוד מפונקת וגם אחותי הייתה מפנקת אותי. גדלתי בתל אביב, איפה שגרנו היו מסביב המון פרדסים ושדות עד הירקון. גרנו בדירה של שני חדרים עם ההורים וסבתא.

מופע של אימי רחל (היא מחזיקה את דגל ישראל)

תמונה 1

אני רוצה לספר על נושא תנועות הנוער, שעובר כחוט השני במשפחתי ומגיע עד לדור הרביעי, להילה נכדתי שבצופים. אבי הגיע לארץ עם תנועת הנוער "השומר הצעיר" מוונגרוב שבפולין. חוץ מתנועת הנוער הזו היו עוד הרבה תנועות בעיירה שניסו לשכנע את הצעירים לעלות ארצה. ואכן אבי עלה לארץ בעלייה החמישית. במקביל אמי הייתה בתנועת הנוער "העברי הצעיר" במצרים וגם עלתה ארצה באותה שנה שאבי עלה מפולין.

למעשה, תנועות הנוער בכל התפוצות – מטרתן הייתה להעלות את הנוער לארץ. לעומתם, אני הייתי בשומר הצעיר בארץ. מטרת תנועות הנוער בארץ הייתה להגיע לנח"ל ומשם לקיבוץ. השנים במהלכן הייתי בתנועה היו מהנות. טיילנו והיינו כל קיץ במחנה עבודה בקיבוץ. במסגרת התנועה הייתי אמורה לצאת לנח"ל עם הגרעין, להשלים את קיבוץ נחשון. בגיל 17 החלטתי לעזוב את הגרעין משום שלא התאים לי לחיות בקיבוץ. כיום הילה נכדתי נמצאת בצופים בשבט "ארד" בהרצליה. לעומת תקופתי, מטרת הצופים כיום היא גיבוש ולימוד ערכים ולטייל בארץ.

אני עם חברי מהגרעין על הדשא בקיבוץ 1961

תמונה 2

התחתנתי בגיל מאוד צעיר, הייתי בת 18. בגיל 19 כבר הייתי אימא, לכן רוב הזמן הייתי בבית עסוקה בגידול הילדים. התחתנתי עם אחיה של חברתי הטובה ביותר מגיל עשר ועד היום – ציפי. הכרתי את בעלי מגיל הילדות אך לא היה ביננו קשר כי יש ביננו הפרש של שבע שנים. כשהייתי בת שבע עשרה אחרי שעזבתי את התנועה רציתי לראות מה עושים במסיבות של החברה הסלונית, ושמוליק (אח של ציפי) היה שם, לכן ביקשתי ממנו ללכת לראות מה זה מסיבה סלונית. בסיכומו של דבר לא יצא לנו להגיע למסיבה אבל הוא הזמין אותי למסעדה, שם ישבנו דיברנו ושמענו מוזיקה. ומשם הכל היסטוריה. כיום יש לי שלושה ילדים ותשעה נכדים. יש לי שתי בנות: איריס ואסנת ובן – דורון, שהוא אביה של הילה.

הילה מקבלת עניבה בטקס קבלת עניבות בכיתה ה'

תמונה 3

הזוית האישית

סבתא: היה כיף לשבת עם הילה נכדתי האהובה ולהיזכר בעבר שכמעט שכחנו.

הילה: מאוד נהנתי לשמוע את הסיפור של סבתא, נהניתי לכתוב ולעבוד איתה.

מילון

נח"ל
נוער חלוצי לוחם.

העלייה החמישית
העלייה החמישית היא גל העלייה הגדול שבא לאחר העלייה הרביעית. העולים הגיעו מאירופה ומאסיה לארץ ישראל בין השנים 1932–1939. סיום העלייה היה עם תחילת מלחמת העולם השנייה. מספר העולים מוערך בכ-250,000 נפש. העלייה החמישית מכונה לעיתים "עליית היקים" משום שכרבע מהעולים (כ-60 אלף איש) הגיעו לארץ מגרמניה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני מקווה שהציונות, שעברה מדור לדור, תמשיך לעבור גם לדורות הבאים“

הקשר הרב דורי