מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תמרה עולה מאוקרינה לארץ ישראל

ביחד אלון וסבתא
תמרה כילדה באוקראינה 1955
ספור העלייה של סבתא תמרה .

נולדתי בתאריך 26 בספטמבר 1949.
 
משפחתי ואני היינו עניים אחרי מלחמת העולם השנייה, אבי חזר מהמלחמה ואמי איבדה את אביה ונאלצה לסייע לאמה לפרנס את המשפחה לאחר שסיימה תואר ברפואת שיניים. הורי השכירו חדר אחד והיה בו אח. השירותים היו בחוץ. כאשר גם סבא שלי מצד אבא חלה, אבי היה צריך לטפל בו וכולנו עברנו לביתו לגור אתו. בבית היו שני חדרים קטנים ובאחד החדרים לא היה אפילו חלון אחד. השירותים היו, כמו בבית הקודם, בחוץ.
 
 תמונה 1
 
התחלתי ללכת לבית הספר. למדתי טוב מאוד והיו לי ציונים טובים. היו לי גם הרבה חברות. כאשר הייתי בת 13 אמא ואבא שלי קיבלו דירה מהממשלה(דירת שני חדרים). לאחר מכן סיימתי בית ספר עם ציונים טובים מאד אבל לא התקבלתי להיות רופאה כי בזמן ההוא  קיבלו מעט יהודים ללמודי רפואה באוקראינה .הלכתי ללמוד פיזיקה באוניברסיטה והתקבלתי להיות מורה בבית ספר. עבדתי 18 שנים בבית ספר (ועד היום יש לי קשר עם התלמידים שלי).
 
הפגישה עם יעקב בעלי
 
בשנת 1970 התחתנתי באוקראינה. ספור ההכרות: עבדתי בבית חרושת צבאי וב- 7 בנובמבר 1968 חגגנו את יום העצמאות של ברית המועצות. אני יצאתי עם חבריי לחגוג. איתי עבד חבר של בעלי ואתו בא חברו, יעקב. לאחר כמה ימים חברו של בעלי בא ואמר לי "החבר שלי,יעקב, מזמין אותך לקונצרט". הסכמתי והלכתי לקונצרט וכך המשכתי להיפגש אתו במשך שנתיים. יעקב התגייס לצבא. הוא שלח לי מכתב ושם הוא כתב "אני יכול לקבל חופש, אני אבוא רק אם את מסכימה להתחתן איתי".
תמונה 2
 
אמי חלתה ושהתה בבית הבראה בטיפול מחוץ לעיר. שאלתי את אבא אם הוא מרשה לי להתחתן?בלי אימא שלי היה לו קשה להחליט. התקשרתי לאימא והיא הסכימה. אמי חזרה הביתה. אבא של בעלי היה מנהל בית קפה ואמר "אני אדאג לארגון החתונה."לחתונה הוזמנו והגיעו מאתיים איש. דודתי מרים תפרה לי את השמלה והזמנו חליפה לחתן. את כל האוכל הכין אבא של בעלי ותוך שבוע היינו  מוכנים לחתונה. החתונה הייתה באולם בית הקפה של אבא של בעלי. שבוע ימים החתן היה בחופש ויום לאחר החתונה חזר לצבא לשנה שלמה !!.
 
העלייה לארץ
 
בשנת  1972 נולדה לי בת הלנה ובשנת 1978 נולד לי בן ששמו דוד. משפחתי החליטה לעלות ארצה בשנת 1990.  כשעלינו ארצה התחלתי ללמוד עברית והלכתי לקורס שיווק וקמעות ולאחר הקורס הזה הציעו לי לעבוד בחנות של פולגת שם עבדתי 8 שנים כקופאית לאחר מכן לקחתי קורס הנהלת חשבונות וההתחלתי לעבוד ברשת שופרסל כקופאית וגם כמנהלת חשבונות. כאשר הגעתי לגיל 62 יצאתי לפנסיה. ובזמן הזה הילדים שלי התחתנו ונולדו לי נכדים(שהכי אהובים והכי חשובים לי בחיי). בן הזוג שלי יעקב למד להיות חשמלאי וכבר מגיל 15 התחיל לעבוד . הוא תמיד דאג למשפחתנו. כשהגענו ארצה הוא הלך לעבוד במכונות קידוח בצמנטכל ואחר כך עבר להיות מנהל עבודה בסולל בונה.
 
 
תשע"ה                                                                                                            

מילון

הקצבה לסטודנטים יהודיים
למקצועות יוקרתיים באוניברסיטה הייתה הקצבה של מספר מסויים של יהודים

ציטוטים

”סיימתי בית ספר בהצטיינות. לא התקבלתי ללימודי רופאה ,בגלל שהייתי יהודייה “

הקשר הרב דורי