מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תמיד שמחים

רינה כהן עם נכדתה מעיין בנינו
רינה בצעירותה
סבתא רינה מספרת את סיפור עלייתה לארץ ממרוקו ועל בית מלא באהבה ובישולים

שמי רינה, נולדתי במרוקו בשנת 1951 להוריי שמעון וחנה גבאי ז"ל כשנולדתי, נתנו לי הורי את השם ריימונד וכשהגענו לארץ שינו את שמי לרינה.

כשהייתי בת שנתיים עלינו לארץ – הוריי, אני ושבעת אחיי ואחיותיי. שמונה ילדים הולידו הוריי: חמש בנות ושלושה בנים, ארבעה נולדו במרוקו וארבעה בארץ. כשהגענו לארץ, גרנו בכפר יובל, וכשהייתי בת חמש עברנו למגדל העמק. במגדל העמק גרנו בצריף בשכונה קטנה. החיים בשכונה היו מדהימים. היו לנו יחסי שכנות טובים מאוד. תמיד היינו ביחד כמו משפחה. אוכלים ומבלים ומשחקים יחד. אהבתי מאוד לשחק עם השכנים מחניים, חבל, כדורעף, חמש אבנים. הייתה לנו אחווה, אחד עוזר לשני. כאשר אמי עבדה השכנה הייתה שומרת עלינו והפוך. היה לנו בית קטן, ישנו "ראש לזנב", שתי מיטות לארבעה ילדים, שניים במיטה. לא הרגשנו צפיפות, הייתה אהבה גדולה והרבה מקום בלב. בכל זאת כשהייתה קצת רווחה כלכלית, עברנו לבית פרטי בשכונת "נשיאים" ושם נולדו לי עוד ארבעה אחים ואחיות: שולה, ראובן, אסתר ושושנה.

אבי עבד בבית חרושת לבלטות (אריחים) במגדל העמק ואמי עבדה במשק בית במושב נהלל. יש לי זיכרונות טובים מאוד מימי ילדותי. כשהייתי חוזרת מבית הספר הייתי הולכת לסבתי, אסתר. עזרתי לה בניקיון הבית והיא הייתה מכינה לי אוכל, שאת טעמו אי אפשר לתאר במילים. סבתי פינקה אותי מאוד. במיוחד אהבתי את השעות הארוכות בהן הייתה מספרת לי על חייה ואני הייתי מקשיבה לה בצמא.

רינה בימי נעוריה

תמונה 1

רינה ביום חתונתה

תמונה 2

אמי לימדה אותי לבשל את כל המאכלים המסורתיים שלנו: קוסקוס, מרקים, מופלטות, ספינג', לחם ועוד… הדגים שאמי הייתה מכינה, זהו המאכל האהוב עלי ביותר: היה להם טעם מיוחד מאוד שאי אפשר לתאר. היום אני מכינה לנכדיי את כל מה שלמדתי מאמי. הוריי היו מכניסי אורחים, מיוחדים במינם. אבי היה נוהג להכניס לביתנו עוברי אורח ששאלו כיצד להגיע ממקום למקום. אבי, לפני שהיה עונה היה מזמין אותם לשתות ולאכול ואחר כך היה משחרר אותם לדרכם..

אהובים עלי במיוחד החגים, פסח וראש השנה. אבא היה נוהג לשחוט כבש ומזמין אלינו את כל האורחים. הבית היה מלא שמחה וצחוקים, היינו נשארים ערים כל הלילה, את כל האירועים קיימנו בחצר הבית, בישלנו לבד את האוכל והייתה אוירה טובה ושמחה.

סבתא רינה והנכדה מעיין בביקור בבית התפוצות

תמונה 3

הזוית האישית

רינה: המפגשים עזרו לי להכיר אנשים חדשים ונחמדים, היה לי כיף בכל המפגשים. למדתי דברים חדשים במחשב, חוויתי חוויה נפלאה ובמיוחד נהניתי לספר את הסיפור שלי לנכדתי מעיין.

מעיין: נהניתי מאוד בכל המפגשים, להיות עם סבתא ללמד אותה דברים חדשים וללמוד ולשמוע ממנה על הילדות שלה. זה חיבר בינינו והייתה לי חוויה נפלאה.

מילון

מאכלים מסורתיים
סגנון הבישול אשר פותח על ידי יהודים במהלך התקופה בה הם חיו בגולה. מאופיין על פי כלל המרכיבים של בישול, כולל מוצרי היסוד, טכניקות בישול, כלים וכיוצ"ב. סגנון בישול בדרך כלל מקושר לתרבות מסוימת או לאזור גאוגרפי. סגנון בישול כולל בדרך כלל מגוון רחב של מנות ומאכלים המזוהים איתו.

ציטוטים

” הבית היה מלא שמחה וצחוקים, בישלנו לבד את האוכל והייתה אוירה טובה ושמחה“

”סבתי אסתר הייתה מכינה לי אוכל, שאת טעמו אי אפשר לתאר במילים“

הקשר הרב דורי