מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תמורה עבור מצווה

מינה גבירצר
גבעת שאול
סיפורה של מינה גבירצר שעשתה מצווה ולא ציפתה לתמורה

נולדתי בשנת 1927 בירושלים, גבעת שאול. אני דור ראשון בארץ. בארץ אמי עבדה בתור אחות ואבי בתור צבעי. בשכונה שבה גרתי, אנשים היו בעלי רפתות והתפרנסו ממכירת חלב.

הסיפור מתרחש בגבעת שאול, שנת 1936:

תמיד אחרי שגמרו הילדים את השיעורים היו מתאספים בתחנה המרכזית. הילדים היו מתאספים אחרי הצהריים ומשחקים בחוץ. החלטנו שאם נראה מישהו מבוגר שקשה לו, נעזור לו.

יום אחד ישבנו על הרחבה איפה שהאוטובוסים חונים. ולפתע ראיתי איש מבוגר מתקשה עם קניותיו, ורצתי לעזור לו. לאחר שהגענו אליו הביתה, הודה לי ואמר שעשיתי מצווה.

ביום אחר ראינו אישה מתקשה בסחיבת קניותיה, ואני רצתי מיד לעזרתה. היא אמרה לי שאין צורך, היא אינה גרה באיזור, אך התעקשתי לעזור לה. בדרך לביתה, ניהלנו שיחה ושאלה אותי היכן אני לומדת וכן הלאה, וכך דיברנו עד שהגענו לביתה.היא אמרה לי לא להיבהל כשאראה שבעלה עיוור .

כשנכנסנו היא שאלה את בעלה מדוע העוזרת לא הגיע וענה שהעוזרת לא הרגישה בטוב. האישה הצטערה כי לא היה באפשרותה לשטוף את הבית והצעתי שאשטוף בשבילה. בתחילה לא הסכימה אך לבסוף נענתה ושטפתי לה את הבית. היא רצתה לשלם לי אבל בשום אופן לא רציתי לקבל כסף כי אמרתי לה שלא באתי לעבוד אצלה. האישה נכנסה למטבחה והביאה לי שקית ובתוכה פרוסת עוגה והודתה לי מאוד.

כשהגעתי הביתה, ספרתי לאמי את הסיפור וכמובן ששיבחה אותי. לאחר שפתחנו את השקית והוצאנו את העוגה ראיתי שיש שם כמה גרושים והתחלתי לבכות שקיבלתי תמורה עבור עבודתי ולא תהיה לי מצווה.

שנים לאחר מכן, נכדתי סיפרה לי שעזרה, לאישה מבוגרת ללכת הביתה. האישה אמרה לה שעשתה מצווה גדולה. ומיד נזכרתי בסיפור שקרה לי, עם האישה שעזרתי לה.

העשרה

גבעת שאול: "גבעת שאול היא שכונה ואזור תעשייה במערב ירושלים, מדרום לכביש 1. השכונה ממוקמת בצמוד לכניסה הראשית לעיר, וגובלת בשכונת קריית משה בדרומה ובמזרחה. תושבי השכונה חרדים ודתיים לאומיים. אזור התעשייה נמצא בין שכונת גבעת שאול ממזרח להר נוף ממערב, והוא מתפשט דרומה גם במערב קריית משה, עד לבית הכרם. "

"הרחוב המרכזי באזור התעשייה נקרא רחוב כנפי נשרים, על שם ספרו התורני "כנפי נשרים" של הרב אברהם נשר (אדלר), מי שהיה שנים רבות ראש לשכת הרבנות הראשית בירושלים ומ"מ רבה של העיר. השם שאוב מן המילים: "אַתֶּם רְאִיתֶם אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְמִצְרָיִם וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים" (שמות פרק י"ט, ד), ורומז לשם משפחתו של הרב."

תשע"ה

מילון

גבעת שאול
שכונה הממוקמת בכניסה לירושלים, צמוד לכביש אחד. כיום ישנו בית קברות גדול שם.

ציטוטים

”ולפתע ראיתי איש מבוגר מתקשה עם קניותיו ורצתי לעזור לו. “

”בשום אופן לא רציתי לקבל כסף כי אמרתי לה שלא באתי לעבוד אצלה“

הקשר הרב דורי