מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תלאות הקמת המדינה ובית ניוטון

סבא שלי בציעורותו
קיבוץ אילון, מקום מגוריו בילדותו
המעבר מקיבוץ אילון

שמי אמנון ארז, נולדתי בקיבוץ איילון השוכן באזור הגליל המערבי, הקיבוץ הוקם ב-1938 עם קיבוץ חניתה ומצובה כדי להקים התיישבות יהודית בגליל המערבי, באזור היו הרבה כפרים ערבים, שישבו על צירי הדרך העיקריים. עם הגיען של השמועות על הכרזת המדינה החלו מעשי איבה באזור ונחסמו הדרכים לקיבוצים היהודים (לא הייתה כניסה ויציאה). בעקבות כך הוחלת עם הכרזת המדינה על מבצע צבאי לפתיחת צירי התנועה והסרת המצור מהקיבוצים היהודיים הנקרא "בן-עמי" על שם מח"ט חטיבת כרמלי, שביצעה את המבצע. בליל ה-14.5 יצא הכוח הלוחם מקיבוץ עין המפרץ.

לקראת הבוקר נחבש תל עכו, מה שאפשר את תנועת הכוח צפונה לאורך הכביש. במקביל נחת כוח בחוץ שבי ציון שהחל תוקף את הכפר א- סמריה (ליד לוחמי הגטאות) הכוח שהגיע מדרום השלים את כיבוש הכפר. בשעות הבוקר של ה-15.5 הגיע הכוח לנהריה ומשם המשיך לצפון תוך כדי כיבוש הכפרים: א- זיב ובאסה. משטרת באסה (יערה) נכבשה על ידי כוח מקיבוץ איילון. הכוח הגיע לקיבוצים בשעות הערב, הביא אספקה, מזון, תרופות ופינה את הילדים.

באותו יום אחר – הצהריים ארזו לכל ילד את הבגדים ומצעים וכולנו חיכינו בגן. בשעות הערב הגיע אוטובוס משוריין שבו כינסו אותנו, הילדים והאמהות. נסענו בתוך שיירה ארוכה ללא אורות במשך כמה שעות, ועם הבוקר הגענו לחוף נהרייה (מכיוון שלא היה ברור מה המצב הוחלט לפנות אותנו דרך הים). העלו אותנו ואת הילדים מהקיבוצים השכנים לספינה "חנה סנש". זאת הספינה שלילה קודם הביאה חלק מלוחמי חטיבת כרמלי למבצע. לקראת הצהריים הגענו לנמל חיפה ומשם לקחו אותנו, ילדי קיבוץ איילון, לבית ניוטון שבכרמל.

בית ניוטון – בית הכט

בית ניוטון שנקרא עכשיו בית הכט (לשעבר בית רוטשילד), נבנה בשנת 1893 על ידי משפחת פרוס הטמפלרית מהמושבה הגרמנית. הטמפלרים – תנועה דתית פרוטסטנטית מדרום גרמניה, החלה להתגבש באמצע המאה ה-19. כאשר הרעיון המרכזי- קירוב הגאולה על ידי יצירת עם חדש שבו היחיד הוא המקדש. אין יותר צורך בכנסייה המסורתית.כל מאמין יהיה כנסייה אנושית. משנת 1868 החלו להגיע לארץ ישראל קהילות טמפלריות. הטמפלרים הביאו מאירופה כלים ושיטות עיבוד מודרניות בחקלאות, גידולים חדשים, פיתחו את תחבורת הכרכרות ובנייה מסגנון אדריכלי אירופה.

בשנת 1904 נמכל הבניין לכומר מרטין שנייצר שהפך אותו לאכסנייה למיסיונרים. ב-1908 נרכש הבניין על ידי גברת פרנסיס ניוטון. ניוטון הייתה מיסיונרית אנגליה שפעלה בארץ ישראל בין השנים 1889 ל1938. היא הייתה פעילה פרו-ערבית כנגד המנדט וכנגד הציונות. בנוסף עסקה בפעילות חברתית: הקימה בית חולים ביפו, תמכה בבית ספר לבנות בחיפה ועוד. בשנת 1038 גורשה מארץ ישראל על ידי שלטונות המנדט עקב התבטאותה כנגדו.

בבית ניוטון היו שלוש קומות, מרתף וגג שטוח עם מעקה מסביב. את המרתף חיזקו עם קורות עץ והוא שימש כמקלט (בזמן האזעקות שהיו די הרבה). היינו צריכים לרוץ מכל הקומות, לפעמים אפילו עם הסבון באמצע המקלחת, למקלט. הבניין היה מלא אוצרות ומזכרות ולנו הוא שימש כעולם מופלא של משחקים והרפתקאות דמיוניות. תוך השהייה בכרמל התחלנו ללמוד בכיתה א'. לא שזה התאים כל כך במצב הרוח ובמתח שבו היינו מצויים.

אחרי כחצי שנה נגמרה המלחמה וחזרנו לקיבוץ.

הזוית האישית

סבא אמנון ארז משתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדו עמית, שתעד את סיפורו של סבו.

מילון

בית הכט
בית הכט, בית תרבות ואמנות ע"ש ראובן ואדית הכט (לשעבר "בית רוטשילד") הוא מבנה המשמש כמרכז תרבות ואמנות במרכז הכרמל שבעיר חיפה. הבית ממוקם בשדרות הנשיא 142, במתחם מרכז רפפורט, הכולל גם את אודיטוריום חיפה וסינמטק חיפה. ויקיפדיה

ציטוטים

”בית ניוטון שנקרא עכשיו בית הכט (לשעבר בית רוטשילד) נבנה בשנת 1893“

הקשר הרב דורי