מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תכנון מבצע אנטבה

רעות עם סבא אלחנן
סבא אלחנן בימי השירות הצבאי
הסתרתי את המבצע אפילו מסבתא

תכנון מבצע אנטבה

שמי אלחנן סון, נולדתי בשנת  1945 (תש"ה) בבית חולים אסותא בתל אביב, וגדלתי בבני ברק.

אני הבכור במשפחה, יש לי שני אחים תאומים ואחות קטנה .

בילדותי אהבתי מאוד לשחק כדורגל ולעבוד בעץ. בכלל משחקים עם החבר'ה היו אהובים עליי במיוחד.  זכור לי משחק עם ילדי השכנים של קפיצה מגגות מחסנים.  פעם אחת בן דודי הצטרף למשחק ותוך כדי נפילה הוא עף באוויר,  כילדים  לא הבנו את הסיכון שבדבר אלא חשבנו שזה מצחיק.

את לימודי התיכון למדתי בישיבת "תורה ומלאכה", ושם היו לנו שיעורי אומנות בעץ, ותחומים נוספים שעניינו אותי במיוחד.

בשנת 1963 התגייסתי לחיל האוויר והשתחררתי בשנת 1987.

מבצע יונתן –

מבצע יונתן או מבצע אנטבה הייתה פעולת פשיטה צבאית שביצע צבא הגנה לישראל באוגנדה ביום ראשון, 4 ביולי 1976, במטרה להציל 105 נוסעים יהודים, ישראלים ואנשי צוות מטוס אייר פראנס, שנחטפו על ידי טרוריסטים גרמנים ופלסטינים, במהלך טיסתם מישראל לצרפת. למרות התבצרותם של החוטפים במדינה עוינת, כמעט כל החטופים חולצו בשלום. ויקיפדיה

בשנת 1976 קבלנו הודעה, שמחבלים גרמנים, חטפו מטוס עם נוסעים של חברה צרפתית, בשם אייר פראנס. הם חטפו את המטוס לאוגנדה, והיה צורך לתכנן פעולה נועזת לשחרורם והצלתם של הנוסעים. מי שהיה אז ראש הממשלה היה יצחק רבין. הוא אישר את הפעולה לחלץ את היהודים, שהיו בשבי בשדה התעופה באנטבה. אני הייתי בצוות התכנון והתחזוקה של החילוץ, בתוקף  שירותי בחיל האוויר. במוצאי שבת  קראו לי לחזור לצבא, תפקידי היה לתכנן את כל נושא התחזוקה במבצע, כגון במקרה ויהיה צורך לתדלק בשטח, או לתקן תקלות. אסור היה לי לספר לאף אחד שאני מתכנן את החילוץ גם לא לאשתי. במוצאי שבת לאחר שבוע,  קראו לי חזרה כי היינו צריכים להוסיף לתוכנית עוד פרטים.

בליל השחרור, הייתי בבור, לאורך כל זמן המבצע. בזמן שהצבא הודיע לנו שהמבצע שתכננו הצליח, התקשרתי לאמא שלי ולאשתי, כדי לספר להן, אמא שלי ידעה ראשונה, כי היא הייתה קצת מפוחדת, אז רציתי להגיד לה קודם והיא נרגעה.

נולדו לי שלושה ילדים גרנו בהרצליה עד שנת 1982 ואז עברנו להתגורר בערד.

היום יש לי שנים עשר נכדים ונינה אחת ואני גר בתל אביב.

הזווית האישית

 רעות – מאוד נהנתי כשסבא סיפור לי את הסיפור הסיפור. היה מעניין מאוד ואני שמחתי שסבא עזר לתכנן מבצע שעזר למדינת ישראל. אני חושבת שבזכות הקשר הרב דורי התחברתי יותר לסבא, היה לי מאוד מעניין לשמוע, את אחד הסיפורים מהחיים של סבא. לדעתי זה היה מאוד חשוב שהתעניינתי בסבא. התהליך של כתיבת הסיפור של סבא היה מעניין ביותר.

סבא אלחנן – ההרגשה טובה חוזרים שנים אחורה, ונזכרים בדברים יפים שעשינו בחיים.

מילון

מבצע אנטבה או מבצע יונתן
פעולת פשיטה צבאית שביצע צבא הגנה לישראל באוגנדה ביום ראשון, 4 ביולי 1976 (ו' בתמוז ה'תשל"ו), במטרה להציל 105 נוסעים יהודים, ישראלים ואנשי צוות מטוס אייר פראנס, שנחטפו על ידי טרוריסטים גרמנים ופלסטינים, במהלך טיסתם מישראל לצרפת. ויקיפדיה

ציטוטים

”אסור היה לי לספר לאף אחד, שאני מתכנן את החילוץ גם לא לאשתי. “

הקשר הרב דורי