מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תחנות נדודי העליה מאוסטריה לישראל

זמן איכות ולמידה עם נכדתי מור
אני בת שנה בחצר עם העגלה
מהגטו ועד הבגרות

שמי הרפז חיה נולדתי באוסטריה בעיר גרץ בשנת 1945 ולהלן סיפורי:
 
סיפור הבריחה מהגטו והעליה לארץ  
הורי סבתא חנה ז"ל וסבא ירוחם יב"ל הכירו בעיירה לידא שבפולין עוד לפני שהעיירה הפכה לגטו בשנת 1940. הם התחתנו בתחילת שנת 1944, לאחר הנישואים ברחו מהגטו יחד עם האחים של סבתא, רחל ונוחם ליערות הפרטיזנים ושם גרו בבקתות של הפרטיזנים, לאחר מספר חודשים עזבו את יערות הפרטיזנים וברחו לאוסטריה שם גרו בעיר גרץ, בעיר זו בשנת 1945 בחודש אוגוסט נולדתי אני ונקראתי בשם חיה יפה.
 
לאחר מספר חודשים ברחנו משם לאיטליה לעיר מילנו ושם נולדה אחותי נחמה בשנת 1946. באיטליה היינו במחנה מעבר של ניצולי השואה שהוקם על ידי הסוכנות היהודית שם דאגו לנו לאוכל לעבודה ולכל הצרכים. במחנה המעבר שהיינו כשנתיים לאחר מכן בשנת 1948 עלינו ארצה באניית מעפילים ששמה "קדימה". כשהגענו לארץ גורשנו לקפריסין על ידי הבריטים ששלטו אז בארץ, בקפריסין לא היה מה לאכול ונתנו לנו הרבה שוקולד לבישול רק לילדים דאגו לאוכל יותר טוב, בקפריסין היינו כ – 4 חודשים ומשם החזירו אותנו לארץ.   
 
סיפור ההתיישבות בארץ 
מיד כשהגענו לארץ עברנו בדיקות רפואיות ושלחו אותנו למחנה עולים בחדרה, שם חליתי במחלת ילדים סקרלטינה (שנית), מאחר שזו מחלה מדבקת הכניסו אותי ואת אמא שלי להסגר של שלושה חודשים, לאחר מכן קיבלנו חלקת אדמה על ידי הקרן הקיימת במושבה מגדיאל אשר בהוד השרון. על חלקת אדמה זו בנה אבא שלי במו ידיו ובעזרת דוד נוחם את ביתנו. גדלתי וחונכתי במגדיאל שבהוד השרון, בבית דיברו עברית וגם אידיש, היה מחסור גדול באוכל וקיבלנו תלושי מזון לפי מספר הנפשות בבית וקנינו אוכל בתלושים לפי הקצבה. 
 
תקופת ילדותי ולימודי בבית הספר 
למדתי בגן עירוני, לגננת שלי קראו ירדנה. לאחר מכן עברתי לבית ספר ממלכתי דתי, מנהלת בית הספר ששמה אסתר הייתה גם המחנכת שלנו גם בכיתות הנמוכות, מכיתה ד' המחנך שלנו היה שלום, בבית סיפרנו הבנות למדו מלאכה והבנים למדו מסגרות ונגרות. אני למדתי מלאכה, תפירה, רקמה, סריגה, ועבודות יד מסוגים שונים ומאוד הצטיינתי במקצועות אלה. לאחר סיומי את בית הספר העממי עברתי ללמוד פקידות בבית ספר "אלפא" בתל אביב, כל יום נסעתי לבית הספר באוטובוס וזאת הייתה חוויה נחמדה, לאחר מכן במשך השנים למדתי הנהלת חשבונות. 
 
זיכרונות וחוויות מיוחדות מהילדות 
אמא שלי נהגה לשיר לי שירים כל הזמן שירים באידיש ועד היום אני זוכרת שירים רבים. את בת המצווה חגגו לי בחצר הבית וזו הייתה חוויה נהדרת כל הכיתה וכל המשפחה וכל החברים חגגנו יחד והייתה חגיגה נהדרת שאני זוכרת אותה עד היום. כשהייתי בכיתה ו' היו לנו שעתיים חופשיות ויצאנו לטייל בקלקיליה הקרובה הערבים התחילו לרדוף אחרינו ואנחנו ברחנו לתוך העיר משם לא היה לאן לברוח יותר ואז טיפסנו על גדר תיל כדי לברוח מהערבים ותוך כדי כך נפצענו אבל הצלחנו להימלט, כמובן שכשחזרנו לבית הספר קיבלנו עונש חמור.
 
במקרה אחר, גם בשיעור חופשי יצאנו לטייל בשדות ושם היה מטע של עצי תאנה, כמובן שאכלנו ככל שיכלנו וכשחזרנו מספר ילדים לא הרגישו טוב קיבלו כאבי בטן וקלקלו את הקיבה ונאלצו לאשפז אותם. בחופשות ואחרי הלימודים שיחקנו כל ילדי השכונה במשחקי ילדות כגון: קלאס, קפיצה בחבל, חמש אבנים, גולות, מחניים ועוד משחקים, זו הייתה חוויה נהדרת וזיכרונות מקסימים.
 
העשרה:
אניית המעפילים קדימה: "קדימה הייתה אניית מעפילים שארגן המוסד לעליה ב' של "ההגנה". בתקופת הפלגתה, נערכה החקירה של ועדת אונסקו"פ. העיתוי להפלגתה היה מתוכנן להיות מתואם עם אירועי החקירה, אולם האנייה לא עמדה בלוח הזמנים ואיחרה את המועד המתוכנן; והגיעה לחיפה לאחר עזיבת חברי הוועדה את ארץ ישראל."
תשע"ה

מילון

סקרלטינה
שנית - מחלת ילדים מדבקת

יב"ל
יבדל לחיים ארוכים

אניית המעפילים קדימה
קדימה הייתה אוניית מעפילים שאירגן המוסד לעליה ב' של "ההגנה". בתקופת הפלגתה, נערכה החקירה של ועדת אונסקו"פ. העיתוי להפלגתה היה מתוכנן להיות מתואם עם אירועי החקירה, אולם האונייה לא עמדה בלוח הזמנים ואיחרה את המועד המתוכנן; והגיעה לחיפה לאחר עזיבת חברי הוועדה את ארץ ישראל.

ציטוטים

”מאחר שזו מחלה מדבקת הכניסו אותי ואת אמא שלי להסגר של שלושה חודשים...“

הקשר הרב דורי