מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של סבתי ברוריה

סבתי ואני בבת המצווה שלי
סבתי ביאכטה באירוע משפחתי
סבתא שלי הייתה בת זקונים...

שמי אלמה, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי ומתעדת את חייה של סבתא שלי, ברוריה בן עטר.

ילדות סבתא שלי הייתה בת זקונים. כשהייתה קטנה היא בעיקר שיחקה עם בובות. פעם לא היו טלוויזיה או פלאפון בשביל להעביר אתם הזמן. אבא שלה היה לוקח אותה לטייל בים ואחר כך הוא היה לוקח אותם לתערוכות. באותם זמנים לא היו בית קולנוע בריכה ועוד… כשגדלה הייתה מעבירה את הזמן בפגישות עם חברות, והן היו הולכות ברגל להתנדב אצל חולים וגם במסגרת בית הספר. בבית הספר הייתה להם כל שבוע פעילויות עם מבוגרים וחולים. הם היו נוסעים במיניבוס לבקר חולים, להאכיל אותם, לשיר איתם וכל מה שהחולים ביקשו הם עשו איתם. חוץ מהפעילויות, הם התמקדו בלימודים בשפה הערבית.

המשפחה של סבתא שלי חגגה את כל החגים של היהדות והם שמרו על מסורות: בפסח היה מנהג שביום השמיני כל הילדים במשפחה מתאספים ומבשלים ואז כולם היו יושבים לאכול וחוגגים. בשעה 4 התחילו גם השכנים לחגוג את החגים. המכרים שלהם היו מביאים דברים למימונה- חלב, דבש ותמרים, כל הדברים שמסמלים אושר. הם היו מביאים גם דגים, כי בעדה המרוקאית דגים מסמלים אושר. בסוכות היה מנהג שכל המשפחה יושבת בסוכה והילדים מבשלים כדי להפעיל את הילדים. אימא של סבתא הייתה נותנת להם מצרכים והם היו מבשלים יחד איתה. המשפחה של סבתא שלי מאוד מגובשת. הם היו עושים פעילויות ביחד: נפגשים בחגים ובשבתות, חוגגים יחד, כל דבר שהם עשו הם עשו ביחד.

מקצוע ועיסוק סבתא שלי הייתה הולכת להתנדב בקיץ בקייטנות, וככה התחילה לאהוב את המקצוע שבו בחרה אחר כך- מורה. לפני כמה שנים הפסיקה לעבוד במקצוע זה והתחילה לעבוד כמזכירה בתיכון הצרפתי ובחוות הנוער הציוני.

נסיון מהפכה שלטונית

סבתא זוכרת ממרוקו: זה היה ביום שבת שבו היה יום הולדת למלך מרוקו. אבא שלה היה בבית כנסת. הוא חזר בבהלה לבית. כולם לא הבינו מה קרה עד שהפיצו שמועה שהמלך נהרג. כל הקהילה נכנסה ללחץ גדול משום שבשבילם המלך היה מי שמושיע אותם, מי ששמר עליהם. כשהגיעה השעה שמונה בערב המלך דיבר בטלוויזיה וכולם הבינו שההודעה שהפיצו לא נכונה. כולם שמחו וכל הקהילה התפללה לשלומו.

הזוית האישית

אלמה: נהניתי להיפגש עם סבתא ולדבר איתה על דברים שלא ידעתי. עכשיו אני מכירה אותך סבתא, יותר טוב. אני מאחלת לנו להמשיך להיפגש הרבה ושתספרי לי עוד הרבה סיפורים על החיים שלך.

מילון

דבש, חלב, דגים
פריטים המסמלים אושר, ע"פ סבתי.

ציטוטים

”בשבילנו המלך (מרוקו) היה מי שמושיע אותנו, מי ששמר עלינו“

הקשר הרב דורי