מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תחושת החופש בעלייתי ארצה מלווה אותי עד היום

פרידה וספר התורה שקיבלה בירושה
בית האבות הלפרין באשקלון
חוויית האנטישמיות בגולה

פרידה מויאל נולדה בשנת 1946 באוקראינה היא עלתה לישראל בשנת 1979.

באוקראינה היא התגוררה בכפר קטן שנקרא הורינצ'בו. היא הייתה הילדה היהודיה היחידה בכפר. תחושת האנטישמיות ליוותה אותה מאז שהיא זוכרת את עצמה. כילדה יהודיה יחידה בבית ספר של גויים היא חוותה המון שנאה והוריה תמיד הזהירו אותה שלא תחשוף את זהותה, מחשש שיתנכלו להם ואף קראו לה רעיה ולא פרידה כדי שלא ידעו שהיא יהודיה.

היא ראתה המון אירועי התנכלויות ליהודים. זכרון ילדות בולט, שהתלווה בשנאה היה כשהייתה בת תשע ואחד מבני כיתתה חטף את הכריך שאכלה מידיה והשליך אותו לאסלה. בתגובה לקחה פרידה, שמעידה על עצמה שהיתה מאז ומתמיד ילדה מרדנית, לוח עץ והשליכה אותו על ראשו. כתוצאה מכך נפצע הילד, אך מאותו היום לדבריה פחדו ממנה תלמידה הכיתה.

מקרה נוסף שעדיין חרוט בזיכרונה אירע לפני שעלתה ארצה. בגיל 24 היא עבדה במתפרה ואחת מהמנהלות נהגה לתת תמיד את רוב העבודה לתופרות הלא יהודיות וכך פרידה נותרה חסרת מעש. פרידה שהרגישה באפליה ופנתה למעבידה ושאלה אותה לפשר הדבר. בתגובה אמרה לה המנהלת "לא טוב לך, לכי לפלסטינה שלך".

פרידה החליטה לעלות לארץ בעקבות הוריה ואחיה שעלו מספר שנים קודם, אך בעלה סירב לעלות לארץ וכתוצאה מכך התגרשה ממנו ועלתה ארצה עם בנה. לימים היא התחתנה שוב ונולדה לה בת.

פרידה מציגה את ספר התורה שקיבלה בירושה בפני התלמידים

תמונה 1

באחד מהמפגשים בבית האבות הלפרין, כשביקרנו את פרידה, היא בחרה להציג בפנינו את ספר התורה שקיבלה בירושה מהאח של אביה שהתגורר בארה"ב. ספר התורה נמסר לאחר מותו לאחיה של פרידה, לאימה ולבסוף לפרידה. היא מייעדת להעביר את ספר התורה הזה הלאה לבתה. ספר תורה זה הוא ספר שנכתב לפני כמאה שנה ופרידה בחרה להביאו למפגש כדי להדגיש לתלמידים עד כמה חשוב לשמור על המסורת היהודית.

כדבריה: ספר התורה הוא מה שמייחד את העם היהודי ואני מאחלת לכל יהודי העולם לעלות ארצה.

הזוית האישית

תלמידה לוטם שמש: חוויה מרגשת עברנו עם פרידה שכל כך חשוב היה לה להדגיש בפנינו עד כמה חשוב לשמר את היהדות שלנו ולהיות גאים במדינה שלנו חוויית החופש.

מורה רחל בובליל: במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, אימצו תלמידי כתתי בבית הספר רותם את האזרחים הותיקים בבית האבות הלפרין באקשלון.

מילון

בית האבות הלפרין באשקלון
בית הלפרין הוא בית אבות באשקלון וממוקם בדרום הארץ ומיועד לבני הגיל השלישי, עצמאיים, תשושים, סיעודיים ותשושי נפש. הבית, בן קומה אחת, יפה, אסטטי ומרווח, ממוקם קרוב לפארק הלאומי באשקלון. הבית מוקף גינות נוי ומדשאות רחבות עם פינות ישיבה לדיירים ובני משפחותיהם. הבית זכה במשך שנים ב-5 כוכבי יופי. בית האבות דוגל בביטוי "והדרת פני זקן", והוא מיישמו בעשייה היומיומית, בטיפול המסור ובשמירה על כבודם, בריאותם, בטיחותם ורווחתם של דייריו.

ציטוטים

”ספר התורה הוא מה שמייחד את העם היהודי ואני מאחלת לכל יהודי העולם לעלות ארצה“

הקשר הרב דורי