מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תחביב שהוביל לעבודה קשה

סבא הצטלם באנייה בה עבד
סבא, סבתא ואמא שלי.
על חייו של סבי

על חייו של סבי דויד אקסלרוד

ילדות

כשסבא שלי היה בן 3, אביו, אלי אקסלרוד, נלחם נגד הנאצים במלחמת העולם השנייה וכעבור שנה הוא נהרג.

סבי חי יחד עם אמו, חנה אקסלרוד, שעבדה בתור כוח עזר בבית החולים באייסטרחן: היא סחבה את פצועי המלחמה מהאלונקה שבאמבולנס לחדרים בבית החולים. היא עבדה במשמרות: או משמרת בוקר, או לילה, או צהריים, ולא הייתה נמצאת הרבה בבית בגלל שהייתה עובדת 12 שעות, לכן סבא שלי היה הולך לגן, שהיה פתוח תמיד, ובימים שאמו עבדה במשמרת לילה הוא היה נשאר לישון שם.

הייתי אומרת שזו ילדות קשה, מפני שהוא איבד את אבא שלו, לא היה רואה את אמו במשך רוב הזמן, לא היו לו אחים או אחיות ובקושי היה אוכל בבית. הוא נאלץ בעצם לדאוג לעצמו ולהתחנך לבדו.

תחביב שהוביל לעבודה קשה

הוא מאוד אהב ספורט, אך לא היה יכול לעסוק בו משום שהיה חלש כי לא היה מה לאכול.

אחרי המלחמה, כשכבר לא היו הרבה פצועים, אמו עזבה את עבודתה והחלה לעבוד בתור ספרית גברים. משכורתה הייתה מעט גבוהה יותר ולכן גם היה יותר אוכל בבית, מה שאפשר לו להתחזק ולעסוק בתחביב שאהב כל כך.

קצת אחרי כיתה ו', סבא שלי התחיל לעסוק בהתעמלות, ובכיתה ט' עבר להרמת משקולות של 120 ק"ג ודורג במקום הראשון בעירו אייסטרחן ובמקום ה-12 בכל רוסיה בתחרות הארצית. כשסיים את כיתה י' (אז, זו הייתה שנת הלימודים האחרונה) הוא למד בקולג' במשך שנתיים וחצי, ועם סיום הלימודים נסע לעבוד בוולדיבוסטוק (עיר שנמצאת בגבול של יפן, סין וקוריאה).

בימים ההם המדינה הייתה זו שקובעת את העבודות בהן יעבדו האנשים, זאת אומרת שהוא לא בחר לעבוד שם מרצונו.

באותה תקופה היה צורך בדגים, ונזקקו 20 אנשי עבודה בשביל שיספקו אותם. סבא שלי נבחר להיות בין האנשים האלו (בגלל עברו עם ההתעמלות והרמת המשקולות הכבדות), והוא כל פעם היה נמצא בים 10 חודשים בלי הפסקה (הוא לא היה חוזר הביתה) ובתום ה-10 חודשים היה חוזר הביתה לזמן קצר של חודשיים ואז שב לים. עבודתו הייתה תפיסת דגים; החל מהקטנים, ששקלו קילוגרם וחצי ועד הגדולים (כמו טונה וכרישים) ששקלו 300 קילוגרם.

הם תפסו אותם באזור של אלסקה בקור של 30- מעלות, וגם באוקיינוס ההודי, ששם הטמפרטורה הייתה 40 מעלות. זו עבודה שדרשה כוח פיזי רב וגם כוח מנטלי משום שהיה צריך להיות מרוחק מהבית להרבה זמן מבלי לראות את הקרובים.

תפיסת דג טונה

תמונה 1

לסיפור המלא של סבי דויד אקסלרוד

הזוית האישית

שמי יעל אקסלרוד, אני לומדת בבית הספר: "הרב תחומי למדעים ואומנויות ע"ש יצחק רבין" בכתה י"א3, בנהריה. במסגרת תכנית הקשר הרב דורי העלתי את סיפורו המרתק של סבי דויד אקסלרוד.

מילון

בוולדיבוסטוק
עיר שנמצאת בגבול של יפן, סין וקוריאה

ציטוטים

”בימים ההם המדינה הייתה זו שקובעת את העבודות בהן יעבדו האנשים“

הקשר הרב דורי