מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תוצרת הארץ

כאן אני ואלעד הצטלמנו
אני ובעלי (בועז)
מברייל לדיין לאמיר

אבא שלי שלמה בריל לימים דיין (עיברת את שמו לדיין לפי בקשת בן גוריון בימיה הראשונים של המדינה בלי לדעת שהשם בריל הוא למעשה "בן רבי יהודה לייב), נולד ברומניה. משפחתו ככל הידוע לנו חיה דורות רבים ברומניה וכנראה שמוצאה מרוסיה,  התפרנסה כבעלי כרמים ואף היה להם יקב. אבי נולד כבן זקונים ואח לארבע אחיות. בגיל 17 לאחר שסיים תיכון, החליט לעלות ארצה כציוני וכחלוץ, זה היה בשנת 1937. מאחר שישראל-פלסטינה הייתה תחת ממשל-מנדט בריטי, התבקשו הרווקים שבין החלוצים בשנת 1939 עם פרוץ מלחמת העולם השנייה להתגייס לצבא הבריטי ולהצטרף למאבק נגד הגרמנים. אבא עשה זאת ונלחם במדבר הצפון אפריקאי. לאחר שנה קיבלה הפלוגה חופשה והחברה החליטו לחזור לפלשתינה דרך הים באנייה, אך האנייה עשתה דרכה ליון במקום לפלסטינה והם החליטו לטייל בחופשתם ואז לחזור.

אבא שלי חייל ישראלי כשפגש את אמא שלי חיילת בריטית

תמונה 1

אבא שלי מצד ימין לידו דויד בן גוריון ראש הממשלה הראשון של ישראל

תמונה 2

בו זמנית הגרמנים התקדמו בכיבושם את יון ואז החליטו אבא שלי וחבריו לחזור למצרים לאלכסנדריה משם יצאו להרפתקה, הם עלו על ספינה שנשאה אותם במקום זאת לאי כרתים. האי היה כבר כבוש על ידי הגרמנים והם נפלו כפרי בשל לידיהם והועברו לשבי בגרמניה. לאחר חמש שנות שבי בתנאי קצין בהם למד ראית חשבון, ברידג', גולף וכולי, שוחררו מהשבי ונסעו לאנגליה להתאושש.

כאן נכנסת לתמונה אמא שלי. אמא נולדה בעיר מנצ'סטר באנגליה אחות לאח יחיד בשנת 1925. המשפחה המורחבת הגיע לאנגליה מאוסטריה ורומניה כנראה בסביבות 1850 לשיפור תנאי מחיה. הכוונה הייתה להגיע לארה"ב אך הכסף נגמר והם נשארו במנצ'סטר. מספוריה של אמי, נשמע שהייתה לה ילדות נפלאה ומשפחה קרובה. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, סבלו התושבים מהפצצות אינסופיות של הגרמנים. בשנת 1944 עם סיום התיכון הצטרפה אמי לצבא הבריטי. במסגרת חופשה נסעה ללונדון עם חברה, הכירה את אבי במועדון של צעירים יהודיים ולאחר עשרה ימים נישא הזוג הצעיר. לאחר שנה אבי החליט לחזור לארץ ולאחר מספר חודשים אמי הצטרפה אליו.

מאלבומה של אמי

תמונה 3

יום החתונה של הוריי

אמי הגיע ארצה במאי 1946 ולאחר חודש נולדתי. כשהחלו הצירים לפני הלידה, הוכרז עוצר בכל הארץ (השבת השחורה) וגברים רבים נעצרו במסגרת המאבק לשחרור מהשלטון הבריטי, היה בלתי אפשרי להגיע לבית החולים לכן נקרא חבר בעל משאית להעז להעביר את אמא לבית החולים. בדרך נעצרו אך הורשו לבסוף לעבור ואמא הצליחה ללדת אותי בבית החולים רמת מרפא ברמת גן.

על הטיילת בתל אביב

תמונה 4

שנת הקמת המדינה על הטיילת בתל אביב

הורי גרו בתל אביב והם מספרים שיום אחד במסגרת מלחמת השחרור נורו יריות על תל אביב וכדור תועה עבר מעל ראשי בשנתי. בשנת 1953 נולדה אחותי אורנה והיא חיה מספר רב של שנים בקיבוץ צאלים והיום חיה במושב עין הבשור בעוטף עזה. משפחתנו הקטנה גדלה עם הולדת ילדיה: דורון, עמר ויובל ועם השנים נוספו נכדותיה: מילה, אלמה ודני.

הייתה לי ילדות נפלאה!

כילדה בילינו את רוב ימינו בחוץ עם חברים, סקרנים, מרביי פעילויות, אני זוכרת שכילדה בת 3 גייסתי את שכני פטר ונסענו על תלת אופן שהיה לי לאורך כעשרה רחובות לצד השני של השכונה רק כדי לבקר חברה, כמובן שלא הורשתי לשחק עם אותו שכן לאחר מכן. עם חברי לכתה  בכתה ה' החלטנו לטייל לאורך החוף עד שפיים ובמקום לחזור הביתה כעבור שעתיים חזרנו רק בערב כשהמשטרה מחפשת אחרינו. כשעברנו לרמת השרון הצטרפנו לתנועה המאוחדת, יצאנו לטיולים רבים, פעולות פעמיים בשבוע, מפגשים רבים ובין השאר גם בילינו בבית הספר. היינו המחזור הראשון בבית הספר היסודי ולאחריו בתיכון, היינו שפני ניסיון  במרבית המקצועות. אני זוכרת שבמסגרת שעורי ביולוגיה הלכנו ברגל לים ושם מצאנו צב ענקי מת, הצלחנו להעביר אותו לגג בית הספר ושם בילינו שעות רבות מנקים את גוף הצב ולבסוף נשאר רק השריון. ברצוני לציין שהייתה לנו הזכות בין מורינו הרבים, היה גם רפי לביא מורה לאמנות מיתולוגי שקירב את מרביתנו לעולם המופלא הזה.

מאלבום התמונות שלנו

תמונה 5

המשפחה של בועז בקיבוץ עין חורש

בגיל 16 החלטתי לעבור לקיבוץ, הייתי מאד אידאליסטית/סוציאליסטית והייתי סקרנית לגבי החיים המשותפים ושם גם סיימתי תיכון. ככל הצעירים בזמני התגייסתי לצבא לחיל האוויר ושירתי כמוכמת והייתי אף אחראית משמרת. בצבא הכרתי את בן זוגי בעלי בועז בן קיבוץ עין החורש, אנו חוגגים 52 שנים של יחד. נולדו לנו שני בנים אורי בשנת 1971 ויונתן ב-1977. שני בנינו נולדו בקליפורניה שבארה"ב לשם נסענו ללימודים. שלוש פעמים נסענו לארה"ב שפעמיים מהם היה לצורכי רילוקיישן.

ב-1989 חזרנו משיקגו מכיון שאורי התגייס ורצינו להיות בארץ יחד איתו. בצבא הכיר אורי את חגית ולימים נישאו וילדו את אריאל, אלעד ואייל. בננו יונתן נישא לריאנה האמריקאית ונולדו להם בארץ בנם יולי בן 7 וביתם לילה בת 4. כיום הם חיים במישיגן שבארה"ב מזה 3 שנים. בועז בן זוגי למד בארה"ב הנדסת אלקטרוניקה ועוסק בזה עד היום, אני למדתי אקולוגיה הומנית ועיצוב פנים. כיום אני עובדת באסכולות באוניברסיטה הפתוחה מלווה קורסים שונים ונהנית מהרצאות רבות. אני גם מתנדבת בעמותת ער"ן (עזרה ראשונה נפשית). כפי שכבר ציינתי חזרנו כדי להיות קרובים לנכדנו הנפלאים ואנו נהנים מהם מהמפגשים מהנסיעות יחדיו ומהפעילויות המשותפות.

הילדים

תמונה 6

הזוית האישית

סבתא אילנה: היה לי מאוד מעניין וחשוב להעביר לנכד שלי אלעד קצת מההיסטוריה המשפחתית של הוריי שהיו חלוצים ושלי דור ראשון שנולד בארץ והילדות המופלאה שהייתה לנו.

אלעד: נהניתי מאוד לשמוע את סיפורה של סבתי ולפגוש אותה במסגרת המפגשים ואני מקווה שיהיו לי עוד הרבה חוויות טובות עם סבתי.

מילון

ברידג'
משחק קלפים ספורטיבי לארבעה משתתפים המחולקים לזוגות

ציטוטים

”to much is not good for you ilay“

הקשר הרב דורי