מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תולדות סבא רבא אהרון דוד הירש ז"ל

סבא גוסטב והנכדה מאיה
סבא רבא דוד הירש אהרון
לזכור ולא לשכוח

אני אתחיל את הסיפור שלנו כפי שסופר ע"י סבא גוסטב מהסוף.

מהתוצאה החיובית של הסיפור. הקמת מדינת ישראל ועליית היהודים ארצה. סבא, הוריו ושתי אחיותיו עלו ארצה בשנת 1964 לעיר דימונה.

העלייה לישראל התאפשרה לאחר שנים רבות שסורבו לאישור יציאה מרומניה, מכיוון שסבא רבא, דוד הירש היה שייך למפלגה הקומוניסטית. סבא רבא נולד בעיר יאשי ברומניה בשנת 1910.

בשנת 1939 הגרמנים תחת שלטונו של אדולף היטלר החלו לכבוש את אירופה. כשהגיעו לרומניה, השלטון הרומני בהנהגתו של הגנרל אנטונסקו, שהיה אנטישמי, שונא יהודים שיתף פעולה עימם. הוא נתן הוראה שכל היהודים ישימו טלאי צהוב על בגדיהם, כולל ילדים ותינוקות.

בשנת 1941בהנחיית הנאצים, אנטונסקו נתן הוראה לבצע פרעות (פוגרום יאשי) ביהודים ולגרש את כל היהודים מהעיר, לדבריו היהודים מסמנים עם פנסים למטוסים של צבא רוסיה את מיקום הימצאם של הכוחות הגרמניים. הם ציוו על כל היהודים להתייצב בחצר המשטרה בעיר על מנת לגרשם למחנות עבודה.

איסוף היהודים בעיר יאשי לקראת העברתם למחנה עבודה

תמונה 1

רוב היהודים צייתו להוראה ומי שהלך לא חזר הביתה. את חלקם רצחו במקום ואחרים נשלחו ברכבת המוות. בין הנרצחים ברכבת המוות היה גם אח של סבא רבא.

ביד ושם בירושלים יש תיעוד (דף עד ) והוא רשום שם.

דף עד של אח של סבא רבא שנרצח ברכבת המוות ביאשי

תמונה 2

סבא רבא דוד הירש לא הלך עם כולם, הוא התחבא בשיחים וכך ניצל. היהודים שלא עלו לרכבת נשלחו למחנות עבודה. סבא רבא נשלח למחנה עבודה בשם טרנסניסטריה.

גן לזכר הקורבנות במחנה העבודה טרנסניסטריה

תמונה 3

שם הייתה תכנית להוציא את כולם להורג. היהודים הועסקו בעבודות פרך. המצב במחנה לא היה טוב. היה חוסר באוכל, היו כינים, מחלות. רבים מתו ממחלות וממכות.

גם סבא רבא קיבל מכות, עקב כך סבל מסיוטים נוראים. סבא שלי זוכר היטב את הסיוטים של אבא שלו. זה התבטא בבכי ובצעקות בלילות.

סבא רבא ידע, שאם לא יברח משם לא יחזור הביתה חי. איכשהו הצליח לברוח משם והדרך הביתה הייתה ארוכה ומסוכנת. ביום היה מתחבא ביער ובלילות היה הולך כדי שהגרמנים לא יתפסו אותו. לאחר מספר ימים נתפס בכל זאת על ידי הגרמנים והועמד למשפט על בריחה מהמחנה העבודה ונידון למוות.

למזלו של סבא רבא, בזמן שהיה בכלא, השלטון הרומני שינה עמדה בעקבות שינוי מגמה במלחמה.

הרומנים נלחמו נגד הגרמנים, ואז שליט רומניה אנטונסקו נתן הוראה לשחרר את כל האסירים ממחנות העבודה  וסבא רבא חזר הביתה.

עם סיום המלחמה והקמת מדינת ישראל, החלה העלייה לארץ וכאמור בשנת 1964 סבא ומשפחתו עלו לישראל.

בבית של סבא לא דיברו על מה שעבר על הוריו בזמן המלחמה. את הסיפורים על תקופת המלחמה סבא שלי שמע מאוחר יותר מאחיותיו הגדולות.

 

הזוית האישית

גוסטב: תוכנית מעניינת. תורם המון לקשר בין הדורי הקודם לדור החדש. זמן איכות עם הנכדה, סיפורים שלא היו מסופרים ויתכן והדור החדש לא היו נחשפים להם.

מאיה: נהניתי להיות עם סבא בתוכנית ולשמוע את קורות סבא רבא בשואה ובנוסף לשמוע סיפורים של משתתפים אחרים בתוכנית סיפורים שהעשירו את הידע הכללי שלי.

מילון

פוגרום
פרעות ביהודים ע"י שונאי יהודים. רציחות, מכות ,הרס חנויות .

טלאי צהוב
עשוי מבד בצורת מגן דוד .הטלאי הצהוב הונהג כסימן מזהה ליהודים ע"י הנאצים.

מחנה עבודה טראנסניסטריה
מחנה עבודה שהוקם ע"י הנאצים והרומנים ,שם נשלחו היהודים לעבודות פרך והשמדתם.

ציטוטים

”לזכור ולא לשכוח , עדות מהשואה .“

הקשר הרב דורי