מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונות מטרום קום המדינה, הקמתה וצמיחתה

אני ונכדתי דנה שאיתה אני כותבת את הסיפור
אני ואחותי הגדולה ברחובות ירושליים
הסיפור מספר על תולדות חיי ועל בני משפחתי המורחבת

הורי הכירו במצרים ועלו לארץ לירושלים בשנת 1934.

אחותי הגדולה נולדה בירושליים בשנת 1935 ואמי נהגה לבקר את משפחתה במצריים כל חופש גדול. בשנת 1936 נסעה אימי לחופשה במצרים בעודה בהריון וילדה אותי במצריים. היא הביא אותי בהיותי בת שבוע לירושלים. הנסיעה הייתה ברכבת. ברצוני בשלב זה להעיר שבגיל 6 ובגיל 10 נסעתי שוב למצריים בחופש הגדול. זה היה בשנת 1942 ובשנת 1946 לפני הקמת המדינה.

כאשר הייתי ילדה רשמו אותי בגן שמפורסם בשמו עד היום בשם "סוקניק". בגיל 6 רשמו אותי לבית ספר פרטי אנגלי שבו כל המקצועות נלמדו באנגלית. שם הבית ספר הייה "אוולינה דה רוטשילד". הבריטים שלטו בארץ משנת 1917 עד הקמת המדינה בשנת 1984 הם הסתובבו חופשי ברחובות ירושלים, עם נשק ומפעם לפעם הטילו עוצר. למעשה לפי זיכרוני כל ערב משעה 6 בערב היה עוצר עד הבוקר וזה אומר שאסור היה עלינו לצאת לרחובות. הבריטים עזבו את הארץ עם הכרזת המדינה.

הכרזת המדינה התרחשה ב ה' באייר בשנת 1948 יצאנו אני וחברותי וכל ילדי הסביבה, יצאנו במחולות ובריקודים עד אור הבוקר השמחה הייתה גדולה מאוד אך ספונטנית.

הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל – יום העצמאות

בשנות ילדותי הבריטים שלטו בארץ והחיילים הבריטים הסתובבו חופשי בירושלים ומדי ערב השליטו עוצר ברחובות העיר. התקופה לא הייתה קלה אולם התגברנו. בשנת 1948 נולדה אחותי הקטנה ואבי החליט לעבור לתל אביב עד שהמצב בירושלים ירגע. נסענו לתל אביב ברכב משוריין וגרנו שנה אחת בעיר. למדתי בגמנסיה הרצלייה וסיימתי את בית הספר העממי לפני שחזרתי לירושלים. בירושלים למדתי בתיכון בביה"ס "מעלה".

בשנת 1950 הונהגה בארץ מדיניות הצנע המזון ומוצרי הצריכה הוגבלו וחילקו תלושים לפי קצבה קבועה. תקופת הצנע הזו נמשכה כ-9 שנים.

בשנת 1954 התגייסתי ושרתתי במפקדה של חיל תותחנים. התפקיד שלי היה "משקית ח"ן" הכוונה שהייתי אחראית על הבנות באוגדה. השתחררתי מהצבא בשנת 1956 וזו השנה שנישאתי לבעלי יצחק קציר ז"ל. נולדו לנו שני ילדים בני הבכור יובל נולד בשנת 1960 ובתי ליאור בשנת 1963 גרנו נכון לאז ברמת גן. בשנת 1973 עברנו לגור בסביון ושם אני גרה עד עצם היום הזה.

לבעלי יצחק הייתה סוכנות ביטוח בנושא האלמנטרי ובשנת 1988 הוא הציע לבני יובל שעבד אז בחברת מחשבים להיכנס כשותף בחברה. יובל הסכים ובנוסף לחברה הזאת פתח חברה חדשה שעוסקת בניהול פנסיוני בשם "נפא"

כיום אני אני עובדת שם כחשבת עובדים במשרד של 57 אנשים. ילדתי הקטנה יותר ליאור התחתנה בשנת 1990 וילדה את בנה הראשון טל בשנת 1998 ואת בתה השנייה בשנת 2005. בתי עבדה כמורה למלאכת יד ולשרטוט טכני במשך כ- 15 ולאחר מכן עזבה את המקצוע מפני שזה השפיע לה על הקול והייתה מאבדת אותו אם לא הייתה עוזבת. כיום היא עובדת בתור מעצבת אופנה ותופרת. יש לי שישה נכדים:

הגדול מביניהם הוא תומר והוא מפקד על דבורה בחיל הים. נועה כיום קצינה בצבא והתגייסה לאחר שעשתה שנת שירות. טל כיום בחיל הים ובמודיעין. גאי עושה שנת שירות בתור מדריך בפנימיה ואחריה ילך לסיירת מטכ"ל. עידו בכיתה ט' ועובר קורסי הדרכה בתנועת הנוער מכבי צעיר. דנה נכדתי הצעירה עוד מעט מסיימת כיתה ו' היא אוהבת לבוא לישון אצלי והיא מאוד מוכשרת. איתה אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי ויחד אנו מתעדות את הסיפור.

הזוית האישית

דיתה קציר: התוכנית הייתה ממש כיפית למדנו הרבה אחת על השנייה אני על נכדתי ונכדתי עליי אני חושבת שהתוכנית מאוד חיברה בנינו ומאוד נהנתי לעבוד איתה

מילון

אוולינה דה רוטשילד,
אוולינה דה רוטשילד זהו בית ספר אנגלי ושם לימדו את כל המקצועות באנגלית הוא היה נחשב לבית ספר על רמה אוולינה דה רוטשילד זהו בית ספר אנגלי ושם לימדו את כל המקצועות באנגלית הוא היה נחשב לבית ספר על רמה

ציטוטים

”"תקופת הצנע הזו נמשכה כ-9 שנים"“

הקשר הרב דורי