מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תולדות חיי סבא משה

אני וסבא משה
סבי כאשר בבר מצווה שלו
העליה לארץ הקשיים וההשתלבות בארץ של סבי

לסבא שלי קוראים משה על שם של סבו והוא נולד בעיירה בודשט בחבל טרנסילבניה שברומניה.

הבית של סבי היה מעץ והם גרו בסביבה כפרית, מוקפת  פרדסים. פלג של נחל עבר בחזית הבית, על פלג הנחל, ששימש להפקת חשמל, בנו בתי חרושת בעיירה.

היה לסבי בית של מספר חדרים, מטבח שירותים וחדר אוכל. הייתה גם רפת שסיפקה את כל מוצרי החלב והגבינות למשפחה. היו איכרים מהכפר שהועסקו על ידי הורי סבי בעבודות החקלאות והמשק לפי הצורך. בכפר היתה קהילה יהודית גדולה ובית כנסת.

סבי עלה לארץ בגיל 3 שנים בשנת 1951. הם גרו בארץ במעברת אוהלים, בתנאים לא תנאים. לא היו מים, חשמל ואפילו דלתות בין הבתים. שם הוריו של סבי: נחה (נלי) ונחמן מנדלסון. לאמא של סבי היו עוד שבע אחיות וכולן נספו בשואה יחד עם אמה.

לאביו של סבי היה עוד אח אחד בשם שמחה שבזמן מלחמת העולם השנייה התחבא בתוך באר של מים וחלה במחלת ראות קשה. לפי סיפורו של סבא, כאשר הוריו עלו לארץ בגלל שהוא היה חולה לא נתנו לו לעלות לארץ ותקופה קצרה לאחר שהגיעו לישראל הוא נפטר בכפר. אביו בזמן מלחמת העולם השנייה נלקח לסיביר (הטמפ' הגיעה עד 40- מעלות) והם סללו כבישים עבור הסובייטים.

לסבי היו חברים מהשכונה מבית הספר ומתנועת הנוער. משחקי הילדות שהיו להם הם דגל, גולות, חמור חדש, חמש ארצות, וטירו תק (משחק שאני לא הכרתי….) תופסת, מחבואים והם שיחקו שח מט ודמקה. סבי בצעירותו קרא ספרים ואהב להאזין לתוכניות רדיו.

שם בית ספר היסודי בו למד הוא 'חזון עובדיה' ו'בר אילן' ובתיכון למד בישיבת נחלים, שם למד במגמה ראלית. סבא הוסיף כי בזמנו היה כבוד למורים והיה דיסטנס מהמורים. המשמעת הייתה נוקשה מאוד והעונשים היו לכתוב משפטים מאות פעמים או לכתוב חיבור ולהביא את ההורים. לא הייתה תלבושת אחידה. היו טיולים והקנו להם את אהבת הארץ.

הוא היה חבר בתנועת בני עקיבא, שם היו פעולות באמצע שבוע ובשבת אחרי הצהריים והם נהנו מאוד להתאסף בשבת, הסניף היה במרחק כ -2  ק"מ מהבית. הם יצאו פעם בשנה למחנה קיץ תמיד ביער אחר, והקימו אוהלים וזו הייתה חוויה בלתי נשכחת.

הזוית האישית

אורי אופק: אני נהנתי מאוד לשמוע סיפורים על סבתא רבתא שלי בתקופת השואה. נחשפתי לדברים ששמעתי בפעם הראשונה בעקבות התכנית קשר רב דורי. בזכות התכנית "קשר הרב דורי" הכרתי את סבי יותר טוב ולמדתי עליו הרבה מאוד דברים כמו למשל: חשבתי שסבי הוא צבר לא ידעתי שהוא עלה מרומניה. נחשפתי לשנים הראשונות בהם גר בארץ, לקשיים, למשימות שעשה בצבא ועל כך שהיה קצין בכיר בצנחנים.

מילון

טירו תק
משחק ילדות של סבי

ציטוטים

”"כשיודעים הכל קל כשלא יודעים הכל קשה מאוד"“

הקשר הרב דורי