מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תולדות חייו של סבא אבנר

תולדות חייו של סבא בגוש תל מונד

תולדות חייו של סבא אבנר

ההורים של סבא עלו לארץ-ישראל מהולנד בשנת 1939

סבא אבנר נולד בשנת 1944. בשנת 1947 עברה משפחת לזר ,למוסד כפר-עבודה .המוסד היה לילדים שלא היה להם בית מסודר אחרי מלחמת השחרור. לסבא אבנר היו הרבה חברים מילדי המוסד .סבא למד בבית הספר האזורי בתל-מונד עם ילדי המושבים. המוסד שסבא גר היה רחוק מהמושבים ולא הייתה תחבורה מסודרת ולכן סבא שיחק הרבה עם ילדי המוסד. סבא קיבל אופנים אז סבא נסע לחברים במושבים. עד כיתה ח' סבא למד בביה"ס בתל-מונד, את למודי התיכון החל בביה"ס החקלאי "רופין" ואת השנה האחרונה למד בקיבוץ "גבעת-חיים" בקיבוץ למדו 4 ימים ויומיים עבדו. סבא עבד בלול. והיו גם הרבה גיוסים בכותנה ובמטעים. סבא אהב לעבוד בבננות.

בשנת -1962 סבא אבנר מתגייס לחיל רגלים ליחידת "גולני". בהתחלה היה לו מאוד קשה באימונים במסעות ובטירונות. בהמשך עבר סבא קורס מכ"ים . סבא הדריך טירונים ואח"כ עבר קורס סמלים שהיה מעניין וקשה ואח"כ נישלח סבא לקורס קצינים של חיל- הרגלים. בקורס הקצינים לומדים מנהיגות חינוך נשק ועוד … אבל סבא לא סיים את הקורס בגלל פציעה באימונים.

סבא סיים להדריך חיילים בצבא (בג'וערה) השתחרר מהצבא בשנת 1964. סבא חוזר למוסד בו גדל והדריך נוער במוסד . במוסד היו החניכים בקבוצות של 30 ילדים כל קבוצה בביתן משלה " בית- התצפית" , "בית-החומה" ו"בית-המגדל". הנערים למדו ,עבדו ועסקו בחוגים שונים. במוסד הייתה נגריה, נפחיה גן-ירק ופרדס .סבא הדריך "בבית החומה", בביתן היו 6 חדרים: חדר-אוכל, מקלחות ושירותים . סבא דאג לחינוך הילדים, השכמה בזמן , הלבשה נכונה, לימודים וסדר יום מאורגן .

סבא השתתף במלחמת ששת הימים בגזרת ג'נין, המלחמה באזור ג'נין לא הייתה קשה במיוחד, היחידה של סבא עסקה בפעילות ביטחונית שותפת. למרות פציעה קלה סבא המשיך בפעילות. בסיום המלחמה סבא מקבל את אות המלחמה.

תמונה 1

ב-1968 סבא מתגייס לשב"ס בהתחלה סבא שירת בבית-סוהר תל-מונד (השרון ) בתפקידי ביטחון ושמירה. סבא עבר קורסים שונים :קורס סוהרים , קורס סמלים וקורס קצינים. בכלא תל-מונד היו אסירים צעירים וסבא שעבד בכפר-עבודה עם ילדים צעירים גם כאן הדריך את הצעירים. סבא עבר להדריך את הסוהרים בבית-הספר של השב"ס. הוא לימד את סגל הסוהרים את תפקידי הסוהר איך להתנהג עם האסירים.

סבא היה קצין וקיבל תפקיד של הדרכה בכל בתי-הסוהר , בנשק, ביטחון, סמים, אב"כ ומטווחים. במסגרת השרות עבר סבא לימודים בקרימינולוגיה.

משפחתו של סבא אבנר גרה במושב משמרת וביום בהיר אחד סבא נוסע לעבודה וראה נערה יפה ונחמדה והתעניין בנערה . משפחת זמיר גרה במושב חרות לימים סבא וסבתא מתחתנים בחרות בשנת-1968 .

בשנת 1970 נולדה דגנית ( אמא של רז, שי, שחר וגיל). ב-1973 נולדה רחל –חלי (אמא של סהר ונוגה) ובשנת 1979 נולד מאור. המשפחה עוברת מתל-מונד למושב חרות.

במושב עבודה מרובה וסבא עוזב את שרות בתי-הסוהר. במשק של סבא וסבתא היה לול תרנגולות (שהיום מגדלים סבא והנכדים תוכים יפים) בנוסף היו במשק פרדסים (כיום יש מטע זיתים) ופרחים . סבא מתבקש לשמש כרב"ש במושב. מצב החקלאות הלך ונעשה קשה וסבא עבר לעבוד גם כשכיר במושב, במחסן הטכני ביקשו מסבא "להחליף למספר ימים במחסן התערובת" וזה נמשך כ-22 שנים. במחסן יצרו מספר תערובות למטילות , פטום והודים. בנוסף סבא עבד גם במחסן הטכני במושב .בשנת 1999 מחסן התערובת ייצר מעט תערובת וסבא עבר לעבוד בחברת "עמיר" המספקת חומרים לחקלאות כגון: חומרי הדברה , זרעים , דשנים וציוד עזר לחקלאות.

מילון

רב"ש
רכז ביטחון שוטף במושב

ציטוטים

”בשנה האחרונה למד בקיבוץ "גבעת-חיים" בקיבוץ למדו 4 ימים ויומיים עבדו. סבא עבד בלול.“

הקשר הרב דורי