מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייה של סבתא יפה אדרי

סבתא ואני בחו"ל
סבתא ביום חתונתה
משפחה ומסורת

שמי יפה אדרי, נולדתי בשנת 1954 במרוקו.

בגיל שנתיים בשנת- 1956 עליתי עם משפחתי לארץ ישראל, אמא שלי עישה, אבא שלי דוד, ושתי אחיותי הבכורות אביבה וציפורה. הורי כיהודים רצו לגדל את ילדיהם בארץ ישראל, ארץ היהודים. עלינו ארצה באונייה, האנייה שהביאה אותנו לארץ ישראל עגנה בנמל חיפה. משם לקחו אותנו למעברה. במעברה גרנו כארבע שנים ומשם עברנו לדירה קטנה בקרית שמריהו, שבעיר קרית ביאליק. בדירה זאת גדלנו שמונה ילדים והוריי. אבי היה קורא לי בשם חיבה, בבו. הוא נתן לכל ילדיו שם חיבה, וזה השם שהוא בחר לי. מאחר ויש לי שתי אחיות גדולות ממני לא נדרשתי כמעט לעזור בעבודות הבית.

בנעוריי

תמונה 1

הנני בת שלישית במשפחה, למדתי בבית ספר יסודי רמב"ם בקרית ביאליק ובבית ספר תיכון דתי בקריית ים. למדתי בסמינר גורדון כעתודאית להיות גננת,  ובסמינר אורנים למדתי גננות טיפוליות.

בשנת 1964 נשאתי לדניאל אדרי ונולדו לנו שלושה ילדים. שתי בנות ובן. כדתיה יכולתי להצהיר ולהשתחרר משירות צבאי אך סירבתי. השתחררתי מהשירות הצבאי, רק מכיוון שהייתי עתודאית ובמהלך הלימודים התחתנתי.

בילדותי קראתי כל מה שנפל לידי, חוברות, ספרי רומן, מתח ועוד. אהבתי גם לרקום ולסרוג. בילדותי למדנו מלאכת יד, שם למדתי לרקום ולסרוג. למדתי בעצמי (במקום במסרגה השתמשנו במילוי של עט). סיפור שקשור לסריגה: חיכיתי בתחנת האוטובוס כששבתי מבית הספר התיכון, שם ישבה אישה שסרגה כובע במסרגה, הסתכלתי עליה, ומיד כשהגעתי הביתה ביקשתי מאמי כסף, והלכתי לקנות צמר לבן. סרגתי לאמי את אותו כובע צמר שסרגה האישה בתחנה.

בית הורי היה דתי, בשבתות לא הדלקנו אש ואור, מלבד מאור בודד שהיו משאירים דולק כל השבת. החגים והשבתות עוברים בשירה לכבוד שבת וחג. את החגים והשבתות היינו מקיימים כהלכתם עם כל המנהגים והמצוות.

בשישי ובשבת אבי ואחיי היו הולכים לבית הכנסת, ובשובם השולחן היה ערוך ומוכן עבורם.

 

תמונה 2

הזוית האישית

סבתא יפה: תכנית "הקשר הרב דורי" עם הנכדה הילה הייתה שונה מהתוכנית עם אחיה הנכד נועם. היה לי חסר המפגש עם המורה, הילדים והסבים והסבתות שלהם. אולם בכל זאת היה כיף לספר להילה על ילדותי. היא הביעה התעניינות רבה, וזה שימח אותי מאוד ושיתפתי אותה ברצון. אני מאחלת להילה שלי שתמשיך להיות ילדה טובה וכייפית כפי שהיא.

הילה: תכנית "הקשר הרב דורי" עם סבתא הייתה שונה ומוזרה בגלל הקורונה, אך היה מאוד כיף ומעניין לשמוע את הסיפורים של סבתא על ילדותה. אני מאחלת לסבתא שתמשיך להיות סבתא הכי טובה בעולם כמו שהיא ושתמיד תהיה בריאה.

מילון

עתודאית
קצונה אקדמית (ידוע גם כעתודה אקדמית) היא מסלול בו מאפשרים לאדם החייב גיוס לצבא ללמוד לימודים אקדמיים ולממש את השירות הצבאי לאחר תום לימודיו, תוך ניצול ההכשרה שעבר לצורכי הצבא. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אבי ואחיי היום הולכים לבית הכנסת והשולחן היה ערוך ומוכן עבורם בשישי ובשבת.“

הקשר הרב דורי