מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תולדות המשפחה וההתישבות בראש פינה

סבתא אילנה והנכד דן
הרחוב העליון בראש פינה בראשית המאה ה- 20
מהקנטוניסטים ברוסיה, יהודי חצביה, לבנון והיישוב הישן ועד למושבה הראשונה.

אני ילידת המושבה הגלילית ראש פינה.

משפחתי גם מצד אבי וגם מצד אימי שניהם מראש פינה, מצד אבי הסבא רבא שלי אלטר שורץ הוא ממייסדי ההתיישבות הראשונה אשר נקראה גיא אוני אשר נוסדה ע"י שבעה אברכים (תלמידי כוללים וישיבות) שמאסו באורח חיי היהודים בצפת ובפרנסה שהתבססה על כספי החלוקה של יהודי הגולה. הם ניסו להקים בשנת 1879 את גיא אוני. אשתו סבתי טשרנה היתה מהישוב היהודי בטבריה.

משפחות סבי וסבתי שתיהן היו דורות בארץ לפני התחלת הציונות.

למשפחת אימי יש סיפור מרתק במיוחד שקשור להיסטוריה של עמינו ולקשר החזק שיש ליהודי לעמו ולדתו.

סבא רבא שלי אהרון פיינשטיין נולד ברוסיה קרוב לגבול האוקראיני בשנות העשרים או השלושים של המאה ה 19.

גדל בכפר ונחטף עוד לפני שהגיע לבר מצוה לשרת בצבא הצאר הרוסי.

החטיפה הזו היתה אחת מרבות והילדים החטופים נקראו קנטוניסטים על שם המכסה של ילדים יהודים שנאלצו לשרת הצבא (קנטון ברוסית מחוז).

אהרון נותק לא רק ממשפחתו אלא גם מכל אורח חייו מעמו ומדתו וגדל בכפר רוסי שם אסרו עליו לקיים כל מצווה יהודית. בבגרותו גויס לצבא ובו שירת שנים רבות בתור חייט תופר מדים. בזמן מלחמת קרים עם צרפת נפל בשבי הצרפתי והגיע למרסיי בצרפת. בחילופי השבויים לא רצה לחזור לרוסיה כי ידע שלא יוכל למצוא ולחדש את הקשר עם משפחתו. כל השנים האלה עשרות שנים ידע וזכר שהוא יהודי לכן החליט לנסות להגיע לארץ ישראל. הוא הפליג באניה אשר נטרפה בים מול חופי טריפולי בלבנון. הוא היה בין הניצולים המעטים. בטריפולי ביקש לחדש את הקשר עם היהודים והגיע לבית הכנסת שם הוכיח שהוא באמת יהודי ע"י זה שידע לומר את תפילת "שמע" כולה. בטריפולי גר אצל משפחה ונשא לאישה את הבת הצעירה שרה שהיתה צעירה ממנו בשנים רבות.

הם עברו לביירות (בירת לבנון) והקימו משפחה מצבם הכלכלי היה טוב ביותר ועם זאת למרות שלא היה צעיר החליט כעבור מספר שנים כשכבר היה בשנות החמישים המאוחרות שאם יהודים לא יעשו מעשה לקרב את ביאת המשיח הוא לא יבוא ולכן החליט לעזוב הכל ולעלות לארץ.

הם התישבו בעיר הערבית שפרעם וגרו שם עד ששמעו על הקמת המושבה ראש פינה בשנת 1882 ואז עברו אליה.

סבי מצד אימי נולד בחצביה על נהר החצבני שנחשב לאחד מהישובים שתמיד מאז חורבן המקדש והגלות היה בהם ישוב יהודי. סבי שלום לוי שנודע בשם סלים חצבני הגיע למושבה כפועל בשדות הטבק שהברון רוטשילד שתל כדי לעזור למושבה.

סבי היה אחד השומרים הראשונים בתנועת "השומר" והיה אמיץ במיוחד. הבדואים פחדו ממנו מאד ולא התקרבו לשדות ששמר בהם. הוא נשא לאישה את סבתי מרים הבת של הקנטוניסט.

עד היום ישנם בראש פינה משפחות גדולות של צאצאי שורץ פינשטיין ולוי. בנוסף פזורים צאצאיהם בכל רחבי הארץ.

 

הזוית האישית

סבתא אילנה השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי עם הנכד דן, בבי"ס רוממה – ניגונים, בחיפה.

מילון

קנטוניסטים
הילדים החטופים נקראו כך על שם המכסה של ילדים יהודים שנאלצו לשרת הצבא (קנטון ברוסית מחוז)

ציטוטים

”סבי היה אחד השומרים הראשונים בתנועת "השומר" והיה אמיץ במיוחד“

הקשר הרב דורי