מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תה עם לימון

שרה עם עוז ועדי
תה עם לימון
עדי ועוז מראיינים את שרה פטריק על תרופות סבתא

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי שהתקיימה השנה בבית הספר מצפה הגולן, חלק מהמפגשים שלנועם האזרחים הותיקים, עסקו בנושא תרופות של סבתא. ראיינו את שרה פטריק ושאלנו אותה על תרופותהסבתא שהיא מכירה מבית הוריה.

שרה סיפרה לנו  על התרופות סבתא שהיא מכירה למשל, את התרופה מרק עוף, שעוזרת כאשר יש חום אושפעת והיא משתמשת בה עד היום. לדעתה תרופות הסבתא עוזרות.

"במשך שנים רבות עוד לפני התפתחות הרפואה המערבית, סמכו רוב החולים על התרופות והמאכליםהמסורתיים שעברו מדור לדור, שזכו לכינוי "תרופות סבתא". מרק העוף נחשב לאחת מתרופות הסבתא הידועות יותר, בכל מקרה של שפעת, שיעול, ברונכיט, התקררות ומחלות חורף שונות. באמריקה המנהגהשתרש עד כדי כך שמרק העוף זכה לכינוי "הפניצילין של היהודים". חוקרים מאוניברסיטת נברסקה בדקוומצאו כי למרק העוף יש תכונות אנטי-דלקתיות מוכחות"

תרופת הסבתא הכי אהובה על שרה היא "תה עם לימון וסוכר", למרות שזאת לא התרופה שהיא השתמשההכי הרבה. התרופה ששרה השתמשה בה הכי הרבה הייתה: להישאר במיטה ולהחלים.

לעומת זאת התרופה השנואה ביותר עליה הייתה תרופת קורף (נשמע מוזר אהה…) שרה סיפרה לנו שהיאלא חלתה הרבה כילדה, כנראה בגלל שהיא אכלה מגוון מזונות רחב…

שרה אומרת שאין הבדל בין התרופות של פעם לבין התרופות של היום. הרופא שלה אמר לה שלא כדאילקחת הרבה אנטיביוטיקה. הרופא ממליץ להתחיל ולהשתמש  תמיד, קודם כל בתרופות סבתא, לפני התרופות הרגילות ולפעמים במקביל.

תמונה 1

חסרונותיהם של התרופות כיום, הם בכך שהמשתמשים הרבה באנטיביוטיקה המחלישה את הגוף ולכן קשה לחולה להתמודד עם מחלות שונות.

היתרונות של הרפואה היום, לדבריה הם שהתרופות היום מרגיעות באופן מהיר יותר בבעיות הכאב ולכן היאמעדיפה תמיד להתחיל בתרופות העבר לפני האנטיביוטיקה ותרופות אחרות. בעבר כאשר השתמשו בתרופותסבתא שלא תמיד עזרו, הדבר לקח זמן רב יותר והיה חשש גדול שאם התרופה לא תעזור בסופו של דברהחולה עלול להגיע לידי מוות.

מילון

אנטיביוטיקה
קבוצת תרכובות אורגניות הגורמות למותם או להפסקת גדילתם של חיידקים. רוב האנטיביוטיקות מיוצרות באופן טבעי על ידי פטריות, חיידקים ויצורים אחרים. בעבר התייחס המונח לחומרים טבעיים בלבד; כיום קיימות גם אנטיביוטיקות סינתטיות (מלאכותיות)

ציטוטים

”תאכלו טוב לחיים ארוכים ובריאים“

הקשר הרב דורי