מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פגישתו של סבא אפרים עם תיאודור הרצל

ליאם וסבתא מתעדים את הסיפור
ליאם וסבתא בתכנית הקשר הרב דורי
בבאזל נפגש סבא עם הרצל

פגישתו של סבא אפרים עם הרצל

סבא שלי אפרים סמועלוב נולד בבולגריה. הוא היה פעיל ציוני, עבד בטיפול והגנה על יהודים. כעבור שנה כשחשבו שתהיה מדינה, אפרים נסע לבאזל להיפגש עם תיאודור הרצל, והרצל סיפר לו את חזון המדינה. הרצל אמר לסבא אפרים: "תדאג שכל היהודים מבולגריה – תעלה אותם לאניות ושיגיעו לארץ ישראל".

סבא אפרים עשה כדברי הרצל: הוא העלה את אחרון יהודי בולגריה, ואז בשנת 1952 עלה בעצמו. (בבולגריה נשארו רק אלה שנישאו נישואי התבוללות). סבא הגיע למושב גינתון במרכז הארץ, ומשם הקים את מושב ספסופה שנמצא בצפון. כל קיץ סבתא הייתה נוסעת עם אחיה והם היו מבלים במושב ספסופה.

סבתא מספרת: "יום אחד כשישבנו לאכול תחת עץ הזית, סבא שמע קולות זעקה של הפרות. הוא הבין שמשהו קורה. סבא ביקש מאתנו להמשיך לאכול, הוא עצמו ניגש למקום בו רעו הפרות בשדה, וראה שפדאיונים גונבים את הפרות. סבא נלחם בפדאיונים ובאמצעות שברייה הניס את הפדאיונים."

הזוית האישית

שלי גרשון השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי ותועדה על ידי נכדה ליאם. התכנית נערכה בבית הספר אלחריזי בתל אביב, התשע"ט.

מילון

הניס
גרם לאחרים לברוח מפניו , הבריח

פדאיון
פֶדַאיון (בערבית: الفدائيّون) הוא כינוי משותף לקבוצות טרור שונות, לא בהכרח קשורות זו בזו, של מחבלים ערבים שהופעלו בידי גורמים ממלכתיים במדינות ערב והסתננו לישראל למטרות פיגועי טרור החל מאמצע שנות ה-50 ועד שהוחלפו בארגוני הטרור הפלסטיניים באמצע שנות ה-60. (ויקיפדיה)

שברייה
כלי חיתוך, סכין ערבי. הלהב והנדן של השברייה מעוקלים על פי רוב בקציהם. השברייה נועדה לשמש גם כפגיון, כלומר - כנשק. השברייה המסורתית עשויה בעבודת יד, נחשבת לעיתים למשפחתית ומוטבע עליה סמל המשפחה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הרצל אמר לסבא: "תדאג לכל היהודים מבולגריה, תעלה אותם לאניות ושיגיעו לארץ ישראל"“

הקשר הרב דורי