מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שרתתי במשמר הגבול

אריה גור והנכד יהלי קאגו
אריה מנקה את הנשק
"ספטמבר השחור"

התגייסתי לשרות במשמר הגבול בשנת 1967 מיד אחרי מלחמת ששת הימים
מתקופת השרות  אני יכול לציין שני אירועים בסיפור זה:
 
בתקופת שרות החובה
הוצבתי לשרת בעמק בית שאן. הייתה זו תקופה מלחמת ההתשה כאשר גזרת הגבול בעמק בית שאן הייתה חמה מאוד  מול הגבול הירדני בעיקר בגלל אירגוני המחבלים אשר הטרידו את חקלאי העמק ופתחו באש על החקלאים אשר עיבדו את אדמתם עד לקו המים של הנהר הירדן כמו כן היו משגרים קטיושות לעיר בית שאן וסביבתה. תפקידי היה לסייר על קו הגבול לפתיחת הציר ולוודא שלא תהיי חדירת מחבלים מתוך ירדן ושהציר לא מוקש ולא הונחו בו מטעני חבלה כל זאת על מנת לאפשר לחקלאים לעבד את אדמתם ולטפל בברכות הדגים. בתקופה זו כמעט ולא עבר יום ללא יריות או הנחת מטענים וירי מרגמות על כוחותינו שנעו על הציר.
 
לצערי הרב, נגרמו לנו המון נפגעים ובכלל זה הרוגים יש לציין כי ללוחמים הייתה מוטיבציה גבוהה ולא היה ניתן להוציא לוחם מסידור העבודה וכולם התנדבו לפעילות המסוכנת בגלל שהיו מודעים לחשיבות קיום חיים אזרחיים תקינים של תושבי האזור.
 
כאמור גם אני לקחתי חלק בפעילות זו עד ספטמבר 1970  שניקרא על ידי אירגוני המחבלים "ספטמבר השחור" בגלל שאז גורשו אירגוני המחבלים על ידי המלך חוסן מירדן. מאז ספטמבר 1970 שורר השקט לאורך הגבול עם ממלכת ירדן. הייתה זו תקופה קשה מאוד ומסוכנת אך מלאת סיפוק  מעצם העובדה שהבאנו שקט ליישובים .
 
בתקופת שרות הקבע
היה זה ששרתתי בשרות קבע כקצין במג"ב.
בעיצומה של האנתיפדה השנייה הייתי אמור להגיע לישיבה בבסיס מג"ב בשכם, נסעתי לבד וחמוש, ברכב עם חלונות ממוגנים הגעתי לנקודה שבה על פי נוהל ביקשתי ליווי של סיור מג"ב כדי להיכנס לעיר שכם. המתנתי זמן מה במקום ולאחר שנענתי בקשר כי כל הסיורים  עסוקים ואין אפשרות לשלוח ליווי החלטתי לקחת סיכון ולהיכנס לבד. בדרך לבסיס עברתי דרך השוק וכיכר השעון שהיה די צפוף ומטבע הדברים הנסיעה הייתה איטית. לפתע חטפתי מטר אבנים והתנפלות על הרכב במטרה לשבור את החלונות ולהשתלט עליי עם אבנים גדולות ממרחק אפס.
לשמחתי מאחר והחלונות היו ממוגנים הם לא נשברו. אבן אחת פגעה בשמשה הקדמית והצליחה לנפצה ומאותו רגע הגברתי את  מהירות נסיעתי, נאלצתי להיכנס לרחוב חד סטרי נגד כיוון התנועה וכך חילצתי את עצמי עד שהגעתי לבסיס עם שמשה מנופצת. יש לציין כי לא הייתה לי אפשרות להפעיל את הנשק תוך כדי נסיעה על מנת להיחלץ. אני משער בסבירות גבוהה מאוד שאם היו מצליחים להשתלט על הרכב הדבר היה מסתיים באסון ואולי המון דברים לא היו מתקיימים כולל כתיבת השורות האלה.
נולדתי בגרמניה עליתי לארץ  בשנת 1948. גדלתי ברמלה ובמושב תלמי מנשה. התגוררתי לאחר נישואי ברמלה, רעות והיום במודיעין כ- 30 שנה שרתתי במג"ב פרשתי לגמלאות בשנת 1996.
אני נשוי יש לי שלושה ילדים ושישה נכדים ובהם יהלי.
תמונה 1   
תמונה 2
 
תמונה 3
תמונה 4
 
העשרה
"ספטמבר השחור (בערבית: ?????? ???????) היה ארגון טרור פלסטיני שכינה עצמו על שמם של אירועי ספטמבר השחור בשנת 1970 בירדן, ופעל בתחילת שנות השבעים. הארגון ידוע לשמצה בשל חטיפתם ורציחתם של אחד-עשר ספורטאים ישראלים באולימפיאדת מינכן ב-1972". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

ספטמבר השחור
ספטמבר השחור (בערבית: ?????? ???????) היה ארגון טרור פלסטיני שכינה עצמו על שמם של אירועי ספטמבר השחור בשנת 1970 בירדן, ופעל בתחילת שנות השבעים. הארגון ידוע לשמצה בשל חטיפתם ורציחתם של אחד-עשר ספורטאים ישראלים באולימפיאדת מינכן ב-1972.

ציטוטים

”אם היו מצליחים להשתלט על הרכב דברים לא היו מתקיימים כולל כתיבת שורות אלה.“

הקשר הרב דורי