מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שרותו הצבאי של מרסלו בחיל הים

אני עם דודי מרסלו בבת המצווה שלי
ספינת דבור של חיל הים
עליה מארגנטינה וקליטה בארץ

מרסלו נולד ב- 27 באוגוסט 1957 בבואנוס איירס שבארגנטינה. השם מרסלו הוא על שם סבא שלו מאורציו (מוריס). נאומרק זה שם המשפחה המקורי, נאו –חדש, מרק –סימן. מרסלו גדל במשפחה ציונית שחלום חייה היה לעלות לישראל. מרסלו קיבל חינוך יהודי, למד בבתי ספר יהודיים והיה חלק מקהילה יהודית הנקראת בית אל.

הוריו ומשפחתו החליטו לעלות לארץ ישראל באפריל 1973 וככה יצאו לדרכם: מרסלו, אבא שלו חיים (סבא שלי ז"ל), אמא של מרסלו פנינה (סבתא שלי ז"ל), ואחותו הקטנה רותי (אמא שלי). מרסלו ומשפחתו הפליגו ב- 31/3/1973 באנייה אוכניו סה מארגנטינה לאיטליה ומאיטליה הפליגה המשפחה לחיפה שבארץ ישראל, הם הגיעו ב- 15/4/1973. הם הגיעו לאולפן קליטה בקריית ים ומרסלו  הצטרף לקיבוץ שער הגולן כילד חוץ. לאחר מכן מרסלו למד בפנימיית קציני ים שבעכו ושם עשה את תעודת הבגרות.

מרסלו שירת בחייל הים, בספינת דבור, והוא היה סגן המפקד, הוא חווה את מלחמת יום הכיפורים, והוא השתתף במלחמת לבנון הראשונה ובמלחמת המפרץ. במסגרת שירותו הצבאי, ב-1981 ניתנה לו משימה להגיע עם הדבור לנקודה מסוימת בים. אף אחד לא אמר לו מהי מטרת המשימה. פתאום הגיחה מהחושך ספינת דייג רעועה ומתוכה יצאו שמונה אנשים, שישה מבוגרים ושני ילדים. הם היו יהודים מסוריה שהוברחו על ידי המוסד דרך ללבנון ומלבנון לארץ ישראל. תפקידו היה להעבירם לנמל חיפה ומשם למשרד הקליטה, משרד הקליטה דאג להם. רק לאחרונה דודי שיתף אותנו בסיפור זה כי הוא הותר לפרסום.

היום מרסלו עובד בבנק דיסקונט, הוא למד מנהל עסקים בארץ וגם בחו"ל. הוא מלא תפקיד של מנהל בנק בסנטיאגו צ'ילה במשך כחמש שנים. מרסלו התגלגל למקצוע במקרה, אבל הוא נהנה מהעבודה. הוא עוסק במקצוע זה ארבעים שנה.

מרסלו הכיר את מרים (אשתו) במסיבת סוף השנה בתאריך 31/12/1979, הוא נישא בשנת 1981 בגיל עשרים וארבע בירושלים. נולדו לו ולמרים שלושה ילדים הראשון נולד כשמרסלו היה בן עשרים ושבע. למרסלו יש שלושה ילדים וחמישה נכדים, והוא מבקר אותם לפחות פעם בשבוע.

הזוית האישית

גילת שקד: אני מאוד נהנתי לחקור על חייו של דודי מרסלו ותוך כדי למדתי קצת על חייו וילדותו.

מילון

רעועה
חסרת יציבות

ילד חוץ
ילד חוץ הוא כינוי לילד שלא היה מבני הקיבוץ והצטרף לקיבוצים שבהם הוסדרה לינה משותפת או חברת ילדים ומסגרת חינוכית מופרדת ועצמאית מהחברה הבוגרת.

ציטוטים

”פתאום הגיחה מהחושך ספינת דייג רעועה ומתוכה יצאו שמונה אנשים, שישה מבוגרים ושני ילדים“

הקשר הרב דורי