מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שרה פוקסברג – סיפור חיים

בר ושירה עם שרה
פעילות במסגרת תכנית הקשר הרב דורי
משפחתה של שרה הצליחה לעלות ארצה עם עליית היטלר לשלטון

שמי שרה פוקסברג. נולדתי בגרמניה והגעתי ארצה עם הורי בגיל שנה וחצי כבר אחרי עליית היטלר לשלטון. הגענו לחיפה לשכונה בת גלים ושם נשארנו לגור גם אחרי שהתחתנתי, כדי להיות קרובים להורי. בזמן הכרזת המדינה, כ"ט בנובמבר, היינו בחיפה בבת גלים: כל השכונה רקדה ברחובות.

קראו לי שרה כי בגרמניה נתנו לי שם גרמני. כשעלינו ארצה זה היה טבעי לאבי לקרוא לי שרה. שם המשפחה שלי לפני הנישואים היה גוטר, המשמעות של השם גוטר- גוט-  זה טוב. תאריך הלידה שלי הוא 11.5.1933, אני חוגגת את יום ההולדת שלי בחוג המשפחה ואנחנו עושים ארוחה כל המשפחה.

יש לי זיכרון מתקופת הגן, גן בת גלים בחיפה: יום אחד כל ההורים באו לקחת את הילדים מהגן ואימא שלי, מתוך הרגל, קראה לי בשם הגרמני שלי והרגשתי מובכת. בגיל ארבע נולדה לי אחותי ושמה חוה. היה לנו בבית סך הכל שני חדרים, מטבח ושירותים. גרנו בעיר חיפה והיה לנו ים ליד הבית, ואז עברנו לגור על הכרמל עד לפני שמונה שנים, ועברנו לדירה של חמישה חדרים. אבא שלי עסק בדפוס ואימא שלי הייתה בגרמניה מזכירה של מנהל הבנק. כשעלינו לארץ היא לא עבדה, בגלל השפה. גרנו בשכונה יהודית ולהורים שלי היו חברים שעלו איתם לארץ מגרמניה.

התחביבים שלי היו להיפגש עם חברות ולשחק בחבל ובקלאס ליד הבית ובמשחק קופסא מונופול. בשעות הפנאי בילדות שיחקתי עם חברות. שם בית הספר שלמדתי בו ביסודי הוא ׳בת גלים׳ ובתיכון למדתי בגימנסיה ביאליק, בהדר הכרמל. למדתי בתיכון ספרות ולשון ועוד. היחס שהיה לנו אל המורים היה יחס של כבוד. אף פעם לא קראנו למורה בשמו הפרטי, קראנו לו ׳מורי׳ ו׳מורתי׳. המשמעת בבית הספר הייתה מאוד חזקה. העונשים היו לעמוד בפינה ולצאת מהשיעור והכי גרוע היה להזמין את ההורים. התלבושת האחידה הייתה חצאית כחולה וחולצה תכלת. היה טיול אחד בסוף שנה, טיול שנתי. היו מסיבות של חגים חנוכה, ראש השנה ועוד. אני זוכרת את המורים לספרות ומתמטיקה: שניהם היו נחמדים ומצוינים. אהבתי בעיקר את המקצועות ספרות ומתמטיקה.

הבריחה מהגסטאפו

חברה הזמינה אותי במוצאי שבת לאירוע בו כל החברים יוצאים לרקוד במלון, היא אמרה לי שארתטרף אליהם כי יהיה נחמד, אז הלכתי איתם ביחד ואחד הבחורים הזמין אותי לרקוד. אחרי כמה זמן הוא הזמין אותי עוד פעם והוא שאל אותי אם אני יכולה לתת לו את מספר הטלפון שלי. לא היה לי טלפון! אמרתי לו שאני יכולה לתת לו את הטלפון בעבודה. נתתי לו, הוא התקשר אלי ואז התחלנו להיות חברים ובסוף התחתנו.

היחס בני לבין ההורים שלי היו יחסים קרובים ולרוב אני הייתי ממושמעת. המשמעת במשפחה גרמנית  הייתה מאוד קשה, אבל  דיברתי עם ההורים שלי על הכול. נולדו לי שתי בנות שמהן יש לי שמונה נכדים ואחד עשר נינים ועוד אחד בדרך. הנכד הבכור שלי – בשנה שעברה הוא נבחר להנהגה הצעירה של ישראל. יש לי נכדה שגומרת ללמוד אדריכלות ועוד נכדה שעושה דוקטורט בפסיכולוגיה. יש עוד נכדה שגמרה עכשיו ללמוד פוסט דוקטורט במתמטיקה ופיזיקה ונכדה נוספת שהיא מורה מחנכת בכיתות י"א י"ב ויש לי נכד בצבא, ועוד רבים ההישגים.. בת אחת שלי גרה בגבעת שמואל וגם הנכדה, ובת אחת מתגוררת בפתח תקווה. הנכדים שלי גרים בכל רחבי הארץ: בלוד, בצופית, באריאל ובתל אביב.

בגלל הכרזת המדינה

כאמור, הורי היו ילידי גרמניה. לאבא שלי היה בגרמניה בית דפוס והוא הדפיס שם שבועון ציוני על היהדות וכל מה שקורה עם היהודים בגרמניה. כאשר היטלר עלה לשלטון הוא הוציא מחוץ לחוק את העיתון, ואז הם החליטו להדפיס את השבועון בלילה, ואחרי שהדפיסו זרקו את כל השאריות לפח כדי שלא ייתפסו. יום אחד אבי היה בשירותים וכשהוא יצא הוא ראה שני אנשי גסטפו מחכים לו לעשות בקורת. פתאום אבי ראה מרחוק חתיכה מהעיתון על הרצפה אז הוא מיהר לרחוץ ידיים הלך לכיוון העיתון וכאילו ניגב את הידיים בעיתון. לאחר מכן הוא פנה לאנשי הגסטפו הם עשו את הביקורת, קבעו שהכול  בסדר והלכו.

באותו יום אבא שלי הלך הביתה ואמר לאימא שלי: ״עכשיו אנחנו עולים לארץ ישראל!״. ביום למחרת הם הלכו לסדר את הניירת לצורך העלייה.

הזוית האישית

הסיפור נכתב במסגרת תוכנית הרב דורי בתיכון גולדה בפתח תקווה, התש״ף. התכנית נערכה בהנחיית המורה המובילה מיכל סופר והתומכת בוותיקים מעיין ברכה.

מילון

שלטון
הנהגה; ממשל; משטר

ציטוטים

”נולדתי בגרמניה והגעתי ארצה עם הורי בגיל שנה וחצי אחרי עליית היטלר לשלטון“

”באותו יום אבא שלי הלך הביתה ואמר לאימא שלי: ״עכשיו אנחנו עולים לארץ ישראל!“

הקשר הרב דורי