מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שקית הקסמים של סבתא הניה פוקס

בבית התפוצות
בשלג
סיפור הישרדותה בשואה של סבתא הניה פוקס

שנתיים לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, בשנת 1937 הייתה סבתא רבתא, הניה, צעירה, יפה, מלאת תכניות לעתיד וקורנת מאושר. היא  למדה פסיכולוגיה בוורשה, אשר בפולין.  כל תכניותיה לעתיד נקטעות, עקב פרוץ המלחמה ביום 1.9.1939. הניה וכל בני משפחתה, נשלחים לגטו וורשה. הניה לא יכלה להשלים עם הישארותה בגטו. היא מנסה לשכנע את הוריה ואחותה, לברוח. אמא של הניה, סבתא רבה רבה שרה, סירבה לברוח, כי בעלה היה מאוד מבוגר, ולא רצתה לעזוב אותו. גם בתה הצעירה, הדס, פחדה לברוח. הניה לא ראתה אותם יותר. אמא של הניה, עודדה אותה לברוח ונתנה לה צידה לדרך …
 תמונה 1
 
שקית סרוגה מחוטי כסף, המכילה תכשיטי זהב וכסף לעת צרה. את השקית היא תפרה בתוך כיס פנימי של מעילה. כשניסתה להימלט מהגטו תפס אותה השומר. אז נתנה לו טבעת מתוך השקית וכך הוא אפשר לה לברוח מהגטו. הניה נתפסת על ידי גרמנים, שנוהגים בה באכזריות, מפשיטים אותה, בודקים אם היא לא מחביאה כסף. היא דואגת להוריד את המעיל ולשים אותו בצד, כך שלא יבדקו במעיל וכך ניצלת שקית הקסמים וגם חייה. הייאוש- הניה מתקשה להמשיך במנוסתה, ומתכננת לחזור חזרה לגטו להוריה ואחותה. אנשים טובים באמצע הדרך מעודדים אותה להמשיך ולברוח. בעזרת פתקאות שמועברות ממקום למקום מצליחה הניה למצוא את ברוך ולארגן חתונה בביאליסטוק עם רב יהודי כמו שהבטיחה לאביה.
הגבול בין רוסיה לפולין, היה נהר ה"בוג" שלא ניתן לחצותו ברגל, והוא סימל להניה את הגבול בין החיים למוות, ולכן חיפשה כל דרך לחצותו, מבלי להיתפס. הניה פוגשת עגלון פולני עם עגלה עמוסה ומתחננת בפניו שיעביר אותה את הנהר. באמצע הנהר הוא מאיים עליה עם סכין שתרד מהעגלה. הניה נזכרת בשקית הקסמים… והכול מסתדר. לאחר חודשים, הניה מגיעה למחנה עבודה ומועסקת בעבודות פרך. רק תמורת עצים כרותים תקבל לחם וקליפות תפוחי אדמה. חלבונים הייתה מקבלת מציפורים שצדה. כשחלתה במחלת ה"טיפוס" ולא יכלה לעבוד, נזכרה בשקית הקסמים…ושוב ניצלה. תמורת טבעת היא מצליחה לקבל טיפול רפואי שלא היה זמין במחנה.
סיום המלחמה והעלייה למדינת ישראל
הניה שרדה את המלחמה, היא מצליחה למצוא את ברוך בעלה, שהיה חייל בצבא הפולני, וסבתא שרקה שלי, נולדה בעיר ורוצלב שבפולין, והם מחליטים לעלות לישראל. ההיסטוריה חוזרת- כשסבתא שרק'ה, בכיתה ו' פורצת מלחמת סיני. הניה מציידת אותה בשקית הקסמים לכל מקרה שלא יהיה… מי ייתן, ששרק'ה תעביר את שקית הקסמים לבתה צורית שתעביר לבתה רומי, כמתנה ולא כצידה לעת מלחמה.
רשמים מהתכנית:
הנכדה רומי: העבודה הייתה מהנה, אהבתי לעבוד עם סבתי, אני קשורה מאוד לסבתא שלי והייתי רוצה לשמור על קשר זה תמיד, לכן באתי לפה. כבר שהייתי קטנה, סבתא הייתה מספרת לי על סבתא רבה ואיך היא ניצלה מהשואה…
סבתא שרקה: הנושא נבחר על ידי רומי, עובדה שהסבה לי עונג רב. רומי הייתה קשורה ואהבה מאוד את סבתא רבה הניה שלה, שלא הפסיקה לספר כל חייה על שעבר עליה בתקופת השואה. מתוך תקופת האימה, רומי בחרה בסיפור קטן ויפה עם קשר לעתיד,שנקווה כי יהיה מבטיח וטוב.
לחצו כאן לצפות במצגת תחת יחידה 3 לומדים מהשטח- דוגמה לתוצר

מילון

מחלת הטיפוס
מחלה זיהומית קשה של מערכת העיכול

ציטוטים

”מי ייתן, ששקית הקסמים תעבור במשפחה, כמתנה ולא כצידה לעת מלחמה.“

הקשר הרב דורי