מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שנות ילדותי בכפר סבא הקטנה

קבוצת נבחרת הכדורעף
חגיגת חנוכה
על קטיפת הריג'לה ועוד זכרונות ילדות

סבתי חייקה נולדה בשנת 1951, ברחוב גולומב בכפר סבא (הבית אותו שיפצנו ואנו גרים בו כולנו גם היום) היה זה רחוב של אנשים חמים, רובם ממעמד הפועלים, לכל משפחה היה בית קטן חד קומתי (קומה אחת), כשלושה חדרים בבית על שטח אדמה של דונם. בחצר היה לול עם תרנגולות מטילות ותרנגולי הודו. סבתא זוכרת שהייתה הולכת עם חברים או עם אחותה מיקי לקטוף ריג'לה והייתה מכונה גדולה בחצר שהיו קוצצים בה את הריג'לה ונותנים אוכל לתרנגולות.

הילדות היתה נהדרת. היו הרבה ילדים ברחוב, כולם בני אותו גיל בערך. באביב ובקיץ היו כל הילדים מתאספים ברחוב ומשחקים כל מיני משחקים (בתקופה ההיא לא היה הרבה מכוניות ואפשר היה לשחק על הכביש).  המשחקים האהובים היו: מחבואים, מקלות, דג מלוח, דודס, שמות, ארצות וחמש אבנים. כל חופש היו ילדי השכונה מארגנים קייטנות לעצמם, הצגות ותערוכות. בכיתה ב' התחילה סבתא לנגן על אקורדיון (כמו חצי מילדי כפר סבא) ובכיתה ה' הצטרפה (יחד עם עוד 6 ילדים מהכיתה) לתזמורת הנוער העירונית וניגנה גם על קרן יער. סבתא היתה בתנועת הנוער העובד עד כיתה י"א. ילדים שלא הלכו לתנועת נוער אלא ל"חברה סלונית" (חברה שרוקדת ריקודים סלוניים) נחשבו ל"פושטקים". סבתא השתגעה אחרי הזמר אלביס פרסלי (עד היום!!!).

בשנת 1967 פרצה מלחמת ששת הימים. סבתא למדה בתיכון כצנלסון בכיתה י' והלכה עם חברי הכיתה לבית חולים מאיר כדי למגן את חלונות הזכוכית בסלוטייפ רחב. גם בבית המשפחה הדביקו סלוטייפ ובנוסף הדביקו בריסטולים שחורים כדי להסתיר את האור שמדליקים בלילה. (היו הפגזות מקלקיליה) בחצר, אבא של סבתא שלי חפר שוחה ולשם רצו למצוא מחסה בכל פעם שנשמעה אזעקה.

סבתא היתה ספורטאית טובה והצטרפה בכיתה ח', יחד עם שלוש חברות מהכיתה, לנבחרת הכדורעף של הפועל כפר סבא.

הזוית האישית

סבתא חייקה: נהניתי מכל דקה שישבתי עם ליה המקסימה שלי וסיפרתי לה על שנות ילדותי. ניסיתי להעביר את ימי התום של שנות ה-50 וה-60. ליה מכירה חלק מחברותי שעם רובן הקשר נשמר מאז ימי הגן.

ליה: היה לי נהדר לשמוע על ילדותה של סבתי. לחוות איתה את ילדותה. אנחנו גרות באותו בית שסבתא נולדה בו אבל הזמנים שונים כל כך. היה לי נהדר. אוהבת אותך, ליה.

מילון

רְגֵלַת הַגִּנָּה (ריג'לה)
רְגֵלַת הַגִּנָּה, מין צמח בשרני וחד-שנתי, הנחשב לעיתים כעשב שוטה ממשפחת הרְגֵלָתִיִּים. לרגלה גבעולים ארוכים הנמשכים על-פני הקרקע, ענפיו אדמדמים, שבירים אך בשרניים. עליו מוארכים, אליפטיים ומזכירים ביצה בצורתם. רגלת הגינה נפוצה במזרח התיכון, אסיה, צפון אפריקה, ודרום אמריקה. רגלת הבית בישראל ידועה גם בשמה הערבי "ריג'לה" או בשמה הכורדי "פרפחינא". (ויקיפדיה). זהו צמח בר שנבט בשדות וניתן לתרנגולות.

ציטוטים

”כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם“

הקשר הרב דורי