מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שנות ילדותי בחיפה ובקיבוץ

סבא יעקב ונכדו שוהם במפגש הקשר הרב דורי
סבא יעקב מספר את סיפורו בתכנית הקשר הרב דורי
ימי ילדות סבא יעקב בחיפה ובקיבוץ

קוראים לי יעקב, נולדתי בשנת 1946 בחיפה. עד גיל 10 חייתי וגדלתי בחיפה בשכונת הדר הכרמל והייתי ילד ככול הילדים. בתקופה ההיא , גדלנו והעברנו את הזמן של אחרי הלימודים, במפגשים בנינו הילדים, ובמשחקי רחוב כמו: מחבואים, תופסת, דודס, קלאס, חבלים, סקטים ולפעמים גם פה ושם גנבנו בקבוקי זכוכית ריקים ומכרנו אותם לחנויות המכולת. בחופשות החגים והחופש הגדול גם הייתי עושה משלוחי פרחים על מנת לממן לי תשלום לספריה, להחלפת ספרי קריאה.

בתקופה ההיא, לא היה נהוג לתת לילדים דמי כיס. בין יתר הבילויים שלי הייתי הולך לראות סרטים בקולנוע אוריון חלק בתשלום וחלק בהתגנבות לסרט. בשבתות הייתי הולך ברגל מהדר הכרמל לאצטדיון עירוני בקריית אליעזר לראות משחקי כדורגל שמאד אהבתי, כמובן גם זה היה בהתגנבות למגרש ע"י טיפוס על הגדר. היינו מטפסים יחד עם עוד הרבה ילדים, חלק מהילדים היו שומרים לאורך הגדרות.

מכיוון שחינוך טוב לא היה לי מכל מני סיבות משפחתיות, החליטו הוריי, אחותי ושירותי הרווחה, שהכי טוב בשבילי לעבור לקיבוץ כדי לקבל חנוך יותר טוב, מאשר סתם להסתובב ברחובות. על כן, מצאו לי קיבוץ חדש קטן ונחמד בן שמונה שנים – קיבוץ הגושרים. בקיבוץ היו מעט ילדים ולכן הם החליטו לצרף לילדים בקיבוץ "ילדי חוץ", כדי להגדיל את חברת הילדים. התקופה היא אמצע שנות ה-50 כאשר הייתי בכיתה ד' (כמו נכדי שוהם כיום).

כשהגעתי לקיבוץ לקבוצת הילדים בני גילי, מיד השתלבתי בחברת הילדים ולקבוצה שלנו קראו קבוצת פלג, יתר הקבוצות מכיתות שונות היו אלון, דרור, ניצן ושיבולת. במשך הזמן, התאהבתי בחיי הקיבוץ באנשים ובילדים והיינו כל הקיבוץ כמו משפחה אחת גדולה. בנוסף גם הייתה לי שם משפחה מאמצת שהייתי קשור אתה עד אחרי הצבא ועד היום אנו בקשר.

סדר היום והלימודים היו מאוד חשובים ושעות היום היו מחולקים בצורה הנ"ל: עד הצהריים לימודים, אחרי הצהריים כל יום היינו יוצאים לעבודה, על מנת שגם נלמד את העבודות השונות בענפי הקיבוץ. היינו עובדים כל יום שעתיים. חלק מאתנו היו עובדים במקום שנקרא משק בית ספר ששם היו ענפי הקיבוץ כמו גידולי חקלאות: כמו ירקות שונים וגם משק חי של בעלי חיים. בערב כל ילד הלך לבלות אצל משפחתו האמתית או המאמצת.

הזוית האישית

סבא יעקב השתתף יחד עם נכדו שוהם בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר רבין בנשר, יחדיו תיעדו את סיפור ילדותו המרגש.

במפגש סיום של תכנית הקשר הרב דורי, מימין: מיכל קונפינו המורה המובילה, סבא יעקב ושרית יעקב רכzת מחוז חיפה בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 1

 

מילון

אצטדיון
אצטדיון מודרני הוא מבנה בו נערכים מופעים, תחרויות ספורט ואירועים אחרים, המורכב משדה או במה המוקפים בחלקם או לגמרי במבנה שנועד לאפשר לצופים לעמוד או לשבת אל מול האירוע (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הייתי הולך לראות סרטים בקולנוע אוריון חלק בתשלום וחלק בהתגנבות לסרט“

הקשר הרב דורי