מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שמי פסיה – רעיה

תמונה משותפת מהמפגש הראשון בתוכנית קשר רב דורי.
סבא שמיל שלפק, סבא של סבתא רעיה-פסיה.
למה קראו לי כך?

ברצוני לספר לכם על שמי: פסיה – רעיה.

נולדתי בבלצה שבברית המועצות. סבי לא שאל את הוריי לדעתם ורשם אותי בתעודת לידה עם שם יהודי לגמרי, פסיה, שם שלא היה מקובל בגלות. השם היה לזכר אחותו הקטנה שנרצחה והיא הייתה מאוד יפה ומטופחת.

כל בני המשפחה ברחו מביתם בלי לקחת כלום, אבל היא התעקשה לחזור ולקחת מטריה. בינתיים, הגויים שעשו פוגרומים כנגד היהודים, הספיקו להגיע לבית שלהם והם רצחו אותה. בצער רב, המשפחה לא יכלה לחזור ולקחת את גופתה ולקבור אותה ולכן, שם היא נשארה. המשפחה הייתה חייבת לברוח, כדי שלא יהרגו גם אותם, ועם העובדה הזאת סבא שלי היה מתמודד עד שאני נולדתי.

אני חייבת לספר שסבא וסבתא שלי עם משפחתם המשיכו לברוח מהנאצים, הם נדדו ברכבות מהעיר בלצה עד לסיביר. בסיביר היו צריכים להסתיר את זהותם ולהחביא את דתם היהודית מפני הגויים. הפרנסה הייתה קשה, סבא שלי היה יוצא לכל עבודה מזדמנת כדי להביא למשפחה קצת אוכל.  המשפחות לא היו מוציאות את הילדים החוצה כדי לשמור עליהם. אמא שלי  סיפרה לי שמרוב הקור והרעב  היא הייתה מאבדת את ההכרה.

אני הייתי הנכדה האהובה על סבא, על אף שהוא אהב את כל נכדיו. אחרי המלחמה החיים היו מאוד קשים, אבל סבא שלי, עם כל הקושי, היה מפנק אותי ונותן לי , בכל פעם, כמה גרושים כדי לקנות גלידה קטנה או כוס קטנה עם גרעינים. זה היה פינוק מאוד גדול בזמנים ההם.

בברית המועצות השם פסיה היה מאוד נדיר ומאוד יהודי, יחד עם זאת שגדלתי והייתי יכולה להחליף את השם, לזכר סבא שלי. לא העזתי ולא עלה בדעתי להחליף את השם. גם שעלינו לישראל בשדה תעופה היו מופתעים מהשם היהודי, שבדרך כלל לא היה לעולים מברית המועצות. אני מאוד גאה שקראו לי  פסיה, על שמה של האחות האהובה של סבי.

זווית האישית

גלעד:

שלום שמי גילעד, אני נכד של סבתי, סבתא רעיה-פסיה. לדעתי, זה סיפור מאוד מרגש ועצוב. לא ידעתי שהסיפור היה קיים במשפחה שלנו. המפגשים של הקשר הרב דורי עזרו לי לגלות ולהכיר יותר בעומק את סבתא שלי. אני די קרוב לסבתא, אנחנו משוחחים על כל מני דברים. אני מתאר לעצמי שיש עוד הרבה סיפורים ודברים שאני ארצה לשמוע ולדעת. אני מקווה שלסבתא יהיה זמן וסבלנות לספר לי.

סבא שמיל שלפק, היה סבא של סבתא רעיה-פסיה. הוא הסבא שנתן את השם לסבתא שלי ועל זה אנו סיפרנו בסיפור.

מילון

פוגרומים
פעולה קבוצתית אלימה כנגד קבוצה אתנית או דתית מובדלת, במטרה להביא לפגיעה חסרת הבחנה בנפש וברכוש של הקבוצה הנפגעת

ציטוטים

”גלידה קטנה או כוס קטנה עם גרעינים. זה היה פינוק מאוד גדול בזמנים ההם“

הקשר הרב דורי