מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שלמה מרכוס בן 100 – היה עד לשתי מחלמות עולם

שלמה מרכוס בן 100
שלמה מרכוס בן 100
שלמה מספר שהוא הרגיש שמשהו גדול עומד לקרות.

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, פרוייקט "ערכים בעריכה" של תלמידי כיתה ה' בנים בבי"ס קול יעקב, במהלך מפגשי התכנית, ראיינו התלמידים את האזרחים הותיקים, חלקם סבים וסבתות, מסיפוריהם למדו התלמידים סיפורי מורשת ועל ההסטוריה על מדינתנו.

התלמיד רותם בחר לראיין את שלמה מרכוס בן ה – 100. שלמה היה עד לשתי מלחמות עולם!  הוא עלה מגרמניה והוא מספר שהרגיש שמשהו גדול עומד לקרות.

שלמה מספר: "נולדתי, רחוק רחוק מפה, מקום היה שייך אז לגרמניה. היו הרבה מלחמות. הייתה מלחמה בין גרמניה לפולניה. הפולנים ניצחו. אחר כך שוב הייתה מלחמה והגרמנים ניצחו, זה היה בזמן שנולדתי, בדיוק לפני 99 ורבע שנים."

"כשהייתי צעיר, בערך לפני 80 שנים, חיו היהודים בגרמניה וכמובן כמו גם בארצות אחרות באירופה.  היהודים לא הרגישו טוב שם, הייתה אנטישמיות, אבל לא היה נורא בהתחלה. היהודים לא האמינו שמשהו יקרה. ליהודים היה טוב בהתחלה בין הגרמנים.

אנני יודע עד היום למה  הרגשתי כך, שמשהו רע עומד לקרות. אז כשהייתי עוד ילד בבית הספר הרגשתי שאסון נורא צפויליהודים בגרמניה ובארצות אחרות. אנני יודע עד היום למה? אבל אני הרגשתי את זה בבטחון. אז אמרתי אם זה גורל היהודים, מה היהודים צריכים לעשות? הם צריכים לעלות לארץ ישראל.

לכן, בדיוק כשנגמרו הלימודים בבית הספר, אני קמתי לעליתי לארץ ישראל. מעט מאוד פליטים בזמן ההוא חשבו כמוני, אבל אני ידעתי ולכן הלכתי, ממש ביום שסיימתי את בית הספר. אחר כך באו גם יתר בני המשפחה וגם יהודים אחרים עלו לארץ. מי שאז עלה לארץ ישראל מהגולה, הוא ניצל. מי שנשאר שם – חלק גדול לא חי עוד".

ראיון עם שלמה מרכוס בן ה – 100 

תמונה 1
 
 
לצפייה בראיון בקישור הבא: רותם מראיין את שלמה מרכוס
 
הקמת המדינה
"באופן כללי ניתן לומר שבזכות הקמת המדינה, ניצלו היהודים. עשרות, אלפים, מאות אלפים ואולי מליונים. בשנת 1948, הייתי בקיבוץ. אני היטב זוכר את אותו לילה. את ההתרגשות לקראת אותו הלילה בו הוכרז על הקמתה של מדינת ישראל. זוכר את השמחה הגדולה, שמחה, צהלה וריקודים..
 
אני חרדתילקראת ערב זה, פן ההכרזה הזאת תגרום לתגובה קשה ורעה מצד הערבים. כך היה, הם מייד התחילו במלחמה באותו לילה. אז במקום שהערב, הלילה הזה של תקומת המדינה יהיה יום של שמחה כוללת ומקיפה לעתיד טוב יותר, אני חרדתי לעתיד, באותו לילה התחילו המלחמות ביננו לבין הערבים."  
 
רותם ביקש לדעת איזה אירוע הסטורי משמעותי נחקק בזכרונו של שלמה?
שלמה מספר: " אני מוכרח לומר שאני זוכר יותר מאירוע אחד. כי באותם השנים שאני חי, חוויתי הרבה יותר אירועים. אני זוכר אחד האירועים החמורים ביותרשהמלחמה פרצה- מלחמת העולם הראשונה,. אני הייתי עד לכמה מלחמות עולם שפרצו. כל אחת ואחת גרמה לדברים נוראיים, להרג ולהרס.  הייתי כבן ארבע , אז פרצה מלחמת העולם הראשונה. זאת לא הייתה המלחמה היחידה בימי חיי, אבל זאת הייתה המלחמה הראשונה הגדולה. אני זוכר איך שהיא הסתיימה, הייתי אז בן שבע וחצי או שמונה.
 
 רותם לוי במפגשים עם שלמה מרכוס – קשר רב דורי

תמונה 2

 
שלמה סיפר שהוא מתגעגע לעבר בעיקר לכך שלרבים הייתה מודעות לאבחנה בין טוב לרע. באמת השתדלו בעבר לחיות חיים, שיהיו מה שיותר טובים. טובים לא לאדם עצמו, אלא לאחרים, לזולת. כך החיים היו טובים יותר לכולם.
 
העשרה
מלחמת העולם הראשונה: "מלחמת העולם הראשונה, שהתחוללה בין השנים 1914‏-1918, המוכרת לבני התקופה בשם המלחמה הגדולה, אף שהשם "מלחמת העולם הראשונה" נטבע כבר בשנת 1920 על ידי סגן אלוף צ'ארלס רפינגטון בספרו "The first world war, 1914-1918”,‏‏‏ הייתה המלחמה הגדולה ביותר עד התקופה ההיא בעולם. השתתפו בה מדינות על-פני יותר מחצי מכדור הארץ. במלחמה זו נהרגו למעלה מ-16.5 מיליון בני אדם, מתוכם כ-40 אחוזים אזרחים". (ויקיפדיה)

תכנית הקשר הרב דורי – בלוג "רשמים וחוויות",אהוד עדני כותב על התכנית" "הרעיון היה לנסות להתחבר לעולם המדיה הסובב את התלמידים אך לכוון אותו לערכים. לגרום לתלמידים שמבלים שעות מול מסכים (מחשב, טלוויזיה, פלאפון, אייפוד וכו') להשתמש בכלים הללו, לא רק להעביר זמן, בטלה, שיחות, חוויה, משחקים ריקים מתוכן, אלא להשתמש בכלים הללו גם לעשיית סרטונים מסוגים שונים הבנויים מערכים שלמדנו בכיתה (בין אדם לחברו) .."

תכנית הקשר הרב דורי, פרוייקט "ערכים בעריכה" תלמידי כיתה ה' בנים, שנה"ל תש"ע, 2009

בבי"ס קול יעקב, ירוחם מורה מוביל תכנית אהוד עדני 

מילון

מלחמת העולם הראשונה
מלחמת העולם הראשונה, שהתחוללה בין השנים 1914‏-1918, המוכרת לבני התקופה בשם המלחמה הגדולה, אף שהשם "מלחמת העולם הראשונה" נטבע כבר בשנת 1920 על ידי סגן אלוף צ'ארלס רפינגטון בספרו "The first world war, 1914-1918”,‏‏‏ הייתה המלחמה הגדולה ביותר עד התקופה ההיא בעולם. השתתפו בה מדינות על-פני יותר מחצי מכדור הארץ. במלחמה זו נהרגו למעלה מ-16.5 מיליון בני אדם, מתוכם כ-40 אחוזים אזרחים.

ציטוטים

”אני מתגעגע לעבר שלאנשים הייתה מודעות לאבחנה בין טוב לרע“

”בעבר השתדלו שיהיה טוב, לא לאדם עצמו אלא לאחרים, לזולת“

הקשר הרב דורי