מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שלמה בלבן סיפור גבורה

שילוב מוצלח: ענבר ונחום בבית התפוצות
נחום ענבר - הזורעים בדמעה ברינה יקצורו
הוענק לו אות העוז

סבא מספר על בן דודו שלמה

בן דודו שלמה, הבן של אבגניה ואשר בלבן היה ילד חייכן וחרוץ כשסבא עלה ארצה. סבא ממשיך ומספר: "שלמה ביקר בקיבוץ בחופשות ונהג ללוות אותי בעבודתי בשדה, בילינו שעות ביחד והיה לנו חיבור אמיץ. שלמה היה תלמיד מצטיין בתיכוןוגילה כישרון ספרותי. הנער המבריק נסע להולנד ללמוד רפואת בעלי חיים אחרי הצבא. בשנת 1973 פרצה מלחמת יום כיפור. שלמה, בן דודי, ללא היסוס טס ארצה במטוס תובלה כדי להתייצב ביחידתו. אני התגייסתי ליחידת הצנחנים שלי במילואים. טסנו לסיני. הנחיתה הייתה קשה, במסלול אקראי בין החולות ושם התארגנו להגנה היקפית . הגדוד שלנו בפיקודו של יוסי יפה המנוח, התמקם בבלוזה ושם חיכינו לפקודה.

למחרת נודע למפקדינו שהמוצב בודפשט כותר ע"י יחידת קומנדו מצרית. מיד הוחלט לשלוח תגבורת. פלוגה ג' קבלה פקודה לעלות צפונה לעזרת המכותרים. שם היה שלמה יחד עם גדוד מחטיבתו. היה קרב קשה מחוץ למוצב המכותר, הזחל"ם נפגע והמפקד נהרג. ללא היסוס שלמה תפס פיקוד וארגן את חבריו. הוא גילה תושייה רבה, הורה לחיילים לרדת מהזחל"ם שעמד להתפוצץ, לתפוס מחסה ולהשיב אש. הקרב נמשך זמן רב ובסיומו שלמה נהרג.

שלמה בלבן קיבל את אות העוז מידי הרמטכ"ל מוטה גור על גבורתו בקרב.

ציטוט מתוך אתר חללי צה"ל "נזכור את כולם" –  בחלק המספר על שלמה:

"תוך כדי הקרב נפגע מפקד הזחל"ם. רב"ט שלמה בלבן ז"ל נטל לידיו את הפיקוד, ובקור רוח ארגן את צוות הזחל"ם להמשך הלחימה ולחיפוי על חילוץ הנפגעים – וזאת תחת אש יעילה וקטלנית של האויב. במהלך קרב זה נפגע רב"ט שלמה בלבן ז"ל ונהרג. במעשיו אלה גילה אומץ לב רב , קור רוח כושר מנהיגות ודבקות במשימה."

הסבא מוסיף: "גדוד הצנחנים שלנו ניצטווה להגן על מרכז פיקוד הדרום בימי הלחימה. חלק מהיחידה הכולל אותי נשלחה למשימה זו. ממקום זה חזינו ברוב ארועי הלחימה בסיני: קרבות של טנקים ומטוסים… יחד עם יחידתי חציתי את התעלה. הגדוד התפצל לשני חצאים ואני הייתי בחלק שנלחם בצפון. רק לאחר ההפוגה נודע לי על נפילתו של בן דודי. היה זה כחודש לאחר ששלמה נהרג. באותם ימים הקשר היה בגלויות או בדואר צבאי ורותי אשתי בכוונה לא כתבה לי על נפילת בן דודי האהוב כדי לא לצער אותי בימי הלחימה."

%d7%a9%d7%9c%d7%9e%d7%94-%d7%91%d7%9c%d7%91%d7%9f
תמונה מדף הזיכרון מהאתר "נזכור ולא נשכח"

 

%d7%a0%d7%97%d7%95%d7%9d
סבא נחום בקיבוץ הראל.

 

%d7%a9%d7%9c%d7%9e%d7%94
שלמה בביקור בקיבוץ הראל בזמן חופשה מבית הספר.
%d7%a0%d7%97%d7%95%d7%9d-2
חוזרים הביתה אחרי עבודה בקיבוץ .

"לאחר המלחמה ההיא , אני ואשתי המשכנו לגדל שלוש בנות מדהימות, הבכורה מהן היא סיגל – אמה של ענבר ( איתה אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי והיא מתעדת את סיפורי). הייתי מורה לפסנתר ולמוסיקה ויחד עם זאת עבדתי בבניין כמנהל ובונה בתים. ידעתי לשלב את מקצוע הרוח יחד עם מקצוע הבנייה. היום, יש לנו 8 נכדים מדהימים בניהם, ענברי ושני אחיה (עמית ועומרי) נותר לי רק לברך על מה שהקמנו ועל מה שיש."

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%aa-%d7%a0%d7%9b%d7%93%d7%99%d7%9d

הזוית האישית

ענבר: לסבא, אני מאחלת שנמשיך להיות בקשר כ"כ קרוב, להיפגש כל יום שישי ולצחוק הרבה ביחד. סבא, אני חושבת שיש לך ידע כללי נרחב מאוד ואני נהנית לשמוע ממך סיפורים ועובדות היסטוריות. לא יכולתי לבקש סבא יותר טוב, אוהבת מאוד ענבר.

סבא מספר על התכנית: מאד נהניתי להשתתף בתכנית המוצלחת הקושרת דורות בחוטי משי של זמן ומבטיח שלא נשכח את משפחתנו שמקורה מתחילת המאה ה – 19, אי שם באירופה המזרחית…

מילון

זחל
רכב משוריין לנסיעה למלחמה. (זחל משוריין למלחמה)

דרילר
מכונת זריעה בחקלאות .

רב
דרגה צבאית - רב טוראי

כותר
מטרה צבאית המוקפת בתוקפים .

מוצב
מערך מוגן המורכב ממספר עמדות ומצויד בציוד להגנה ולחימה .

חוליה
3 חיילים

כיתה
3 חוליות

מחלקה
3 כיתות

פלוגה
3 מחלקות

גדוד
3 פלוגות

חטיבה (בערך 1000 חיילים)
3 גדודים

ציטוטים

”לעולם לא לוותר,גם כשקשה.- סבא מאוד תומך ועוזר גם ללא תמורה. “

”תחייך אל העולם והעולם יחייך אליך“

”עלייתי ארצה אירוע מכונן בחיי. כבר לאחר 6 חודשים שירתתי בצה"ל.“

”יחד עם סבתא רותי הקימונו משפחה לתפארת שבה ענברי היא הדובדבן שבקצפת.“

”תודה שאת כזאת נכדתי החמודה!“

הקשר הרב דורי