מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שלוש אחיות, רומניה, אוסטריה וישראל

מירי שלום עם התלמידה ליאל
מירי שלום ביום חתונתה
שם משפחתו היה שולמזון, בארץ עיברת את שם משפחתו ל"שלום".

מירי שלום מספרת לליאל, את סיפור חייה

"נולדתי למשפחה בת שלוש בנות, אני הבת האמצעית. הבת הבכורה מלכה נולדה ברומניה, אני נולדתי באוסטריה והאחות הצעירה נולדה בישראל.

עלינו לארץ בשנת, 1948, בהיותי בת 6 חודשים.

הקליטה בארץ הייתה מאוד קשה, אבי לא עבד והמצב הכלכלי בבית היה מאוד קשה. הצלחנו איכשהו לשרוד. גדלתי והתחנכתי בבית ספר דתי, סיימתי את התיכון והתחלתי לעבוד בלשכת המס.

"לשכת המס המרכזית היה גוף של ההסתדרות הכללית של העובדים בארץ ישראל, אשר תפקידו היה לגבות את "המס האחיד" – תשלום דמי חבר בהסתדרות. תשלום זה העניק גם את הזכות לטיפול רפואי בקופת חולים הכללית של ההסתדרות. חלק מכספי המס האחיד (שלמרות שמו, אינו מס) הועבר לקופת החולים הכללית לצורך מימון שירותי בריאות, וחלקו הועבר להסתדרות לצורך מימון פעילותה כארגון עובדים….עם כניסתו לתוקף של חוק ביטוח בריאות ממלכתי בינואר 1995 נותק הקשר בין קופת חולים הכללית ובין ההסתדרות, ומימון שירותי בריאות נעשה דרך המוסד לביטוח לאומי. ההסתדרות ממשיכה בגביית דמי חבר מחבריה. עם סיום תפקידו נקרא הגוף בשם "לשכת המס המרכזית בע"מ"."

עסקתי בגביית מס לקופת חולים 23 שנה ואז סגרו את לשכת המס וחיפשתי תעסוקה חדשה. עשיתי הסבה והשלמתי לימודים והתחלתי לעבוד בספריה העירונית.

את בעלי שלום ז"ל הכרתי בגיל 17 באירוע משפחתי והקשר בינינו נמשך שנתיים ואז נישאנו.

 תמונה 1

שלום היה בחור מקסים שעלה לארץ בגיל 23 מרומניה. שם משפחתו היה שולמזון ובארץ עיברת את שם משפחתו ל"שלום". כשנשאתי טעו וכתבו בתעודת הזהות שלי, נשואה לסולם, אז הלכתי למשרד הפנים ושיניתי לשלום.

בגיל 21 נולד בני הבכור רמי, לאחר 7 שנים נולד בני השני ברוך ובן הזקונים מאור, נולד 5 שנים אחריו. שלושה בנים חמודים, שעזרו לי מאוד כל השנים במיוחד, כשבעלי שלום נפטר בגיל צעיר, בגיל 46. הוא נפטר מדום לב בדרכו לעבודה. האבל והצער על מותו היה כבד מאוד אבל החיים נמשכים.

הבנים היו עוד צעירים וגידלתי אותם לבד. לאחר שבגרו מלאתי את חיי בטיולים, הרצאות שונות, שאני אוהבת בנושא פסיכולוגיה, מוזיקה ואסטרולוגיה.

היום, אני עובדת בספרייה אחר הצהריים. בעוד 3 חודשים אפרוש מהעבודה. אני מתעמלת שלוש פעמים בשבוע. יש לי אמא בת 93 והיא נמצאת בבית הורים. אני מבקרת אותה פעמיים בשבוע. ומתפנה לבלות עם נכדיי החמודים. יש לי 4 נכדים, אני מאוד אוהבת את שיתוף הפעולה בינינו. הם משתפים אותי ומספרים לי על החברים, על אירועים שונים שקרו להם ועל טיולים שאנו חווים יחד. אני אוהבת הצגות, ערבי זמר, מפגשים עם המשפחה.

תמונה 2

אחותי הצעירה חייה עברה להתגורר ברמת הגולן לפני 4 שנים והיא מאוד חסרה לי. כל השנים היא התגוררה לידי עד שעברה לגור ברמת הגולן. היא באה מידי פעם לבקר  אותי ונשארת כשבוע ואנו נהנות מאוד ביחד. אחותי הבכורה מלכה מתגוררת לידי בבת ים ואנו מבלות הרבה ביחד.

 תמונה 3

כעת אני מעבירה את זמני בפרויקט המקסים של תכנית הקשר הרב דורי, תכנית המקשרת בין האזרחים הוותיקים בין הגיל השלישי לבין תלמידי בית הספר. הקשר מאוד חם ואוהב בעזרה הדדית ושיתוף פעולה. יחד אנחנו מתעדים את סיפורי החיים שלנו.

תשע"ה מורה מובילת תכנית יעל אריאן, ביה"ס בן גוריון , בת-ים.

מילון

לשכת המס המרכזית
לשכת המס המרכזית היה גוף של ההסתדרות הכללית של העובדים בארץ ישראל, אשר תפקידו היה לגבות את "המס האחיד" - תשלום דמי חבר בהסתדרות. תשלום זה העניק גם את הזכות לטיפול רפואי בקופת חולים הכללית של ההסתדרות. חלק מכספי המס האחיד (שלמרות שמו, אינו מס) הועבר לקופת החולים הכללית לצורך מימון שירותי בריאות, וחלקו הועבר להסתדרות לצורך מימון פעילותה כארגון עובדים.

ציטוטים

”אני משתתפת בפרויקט המקסים של תכנית הקשר הרב דורי המקשר בין הותיקים לתלמידי בית הספר.“

הקשר הרב דורי