מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שלום צ'ילה, ברוכים הבאים לישראל

מסיבת יום הולדתה של סבתא
תעודת הנישואין של סבא וסבתא
מקל הנדודים של סבתא שלי

ילדות בצ'ילה
שלום שמי טטיאנה, אני בת 70 ועליתי לארץ מצ'ילה בעיר סנטיאגו בשנת 1969.
עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, אבי ברח מרוסיה היישר לגרמניה, לאחר מכן  לארץ ישראל, אך גם בארץ ישראל פרצה מלחמה ולכן הוא נאלץ לשוט אל דרום אמריקה.
בדרום אמריקה הוא פגש את אמי, אנה (בתי נקראה על שמה.) אמי ניגנה על פסנתר והייתה מאוד מוכרת. אבי היה מהנדס אלקטרוניקה ובנוסף היה פרופסור. הם נפגשו בדרום אמריקה והתחתנו (הם היו קרובי משפחה מלפני) .לאחר זמן נולדו להם ארבע בנים ובת אחת, שזאת אני טטיאנה. כל האחים שלי נפטרו חוץ מאחד, לואיס, שקטן ממני בשלוש שנים. לאחר כמה שנים אחי רצה לעלות לישראל ובגלל שהוא לא רצה להשאיר אותי לבד בדרום אמריקה, הוא לקח אותי איתו.
בצ'ילה למדתי בבית ספר אנגלי (לא יהודי). הייתי בת יחידה עם 4 אחים, הייתי שובבה ואהבתי דברים של בנים כמו כדורגל, לשחק בגולות (היית אלופת גולות). בבית ספר לא הייתי שקטה והייתי מרעישה בשיעורים. בשעות הפנאי הייתי מדריכת "מכבי" שזאת תנועה של יהודים בצ'ילה. הדרכתי ילדים מגיל 8-10.
בצי'לה לא חגגתי חגים יהודיים כי אבא שלי היה לבד. אחרי זה הוא התחתן עם "אימא חורגת" שאנחנו לא הסתדרנו אתה והיא לא הסתדרה איתנו. כתוצאה מכך עזבתי את הבית לארגנטינה, שם גרתי אצל קרובת משפחה.
למדתי 12 שנים עד גיל 17. בגיל 17 עבדתי במפעל הסוכריות של אבא שלי, אבל לא שילמו לי כי אשתו של אבי לא הסכימה לשלם לי משכורת.

 
העליה לארץ
באוניה לארץ הכרתי את בעלי שלמה. שלמה היה כלכלן באוניה. אחרי 20 ימים התחתנו בארץ. החתונה התקיימה ב-20 לאוגוסט במלון "דן כרמל" בחיפה והיא הייתה מאוד מושקעת. האווירה הייתה קצת מוזרה, כי חצי מהאורחים היו מרוקאים וחצי אשכנזים. 
הבאתי שני בנות לעולם. הראשונה אנה (על שם אמי) והשנייה אטל. אנה הביאה לי שלושה נכדים: אורי הבכור, כיום בצבא, שחר בתיכון ועמית הקטנה בכיתה ה'. אטל הביאה לי גם שלושה נכדים – שתי בנות ובן. אחת מהבנות שמה סהר והיא בכיתה ז', והשנייה שמה נויה.  
לפני 7 שנים בעלי נפטר, זיכרונו לברכה. מספר שנים גרתי לבד בביתי ברוממה בחיפה. לפני שנתיים נכדתי עמית חיפשה לי כלבה. מצאנו את הכלבה שרצינו, השם שלה: שיין ( יפה ביידיש).
כיום אני מאושרת עם הנכדים שלי והבנות שלי וכמובן עם שיינה הקטנה.
 
סיפורו של חפץכוס הקידוש של סבא
לפני כ-7 שנים בעלי שלמה נפטר. שלמה היה שומר מצוות והוא נהג לקדש בימי שישי וחגים.
לשלמה היה כוס קידוש מיוחדת שעשויה מכסף. בכל ימי שישי וחגים היינו מזמינים את בנותיי ואת נכדינו והיינו מברכים. זו הייתה שעת איכות משפחתית. בעלי שלמה היה מקדש ואז היינו אוכלים. אחרי זה הנכדים הקטנים הלכו לשחק בחדר שהיה של בנותיי, כי היו שם בובות וקצת משחקים, והמבוגרים ישבו בסלון ודיברו. היום אנחנו כבר לא עושים זאת, כי בעלי נפטר ואין אף אחד שיברך במקומו לכן העברתי את כוס הקידוש הכסופה לביתי אנה שתשמור עליה (את רוב הדברים של בעלי העברתי לביתי אנה ולביתי אטל). 
 
 
תשע"ו, 2016

מילון

nfch
תנועת מכבי העולמית, ובקיצור מכבי היא תנועה ציונית ספורטיבית שהוקמה לפי חזונו של מקס נורדאו, הוגה רעיון יהדות השרירים. שם התנועה לקוח מכינויו של יהודה המכבי.

ציטוטים

”"ואהבת לרעך כמוך" - סבתא מאוד מעריכה את הביטוי הזה.“

הקשר הרב דורי