מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שיר המעלות לדוד

אסף ועליז - קשר רב דורי
מתעדים סיפור ביחד
חג השבועות הוא גם יום הולדתה של סבתא רבתא שלי

עליזה פורת: נולדתי בישראל בשנת 1948. משתתפת השנה, תשע"ד,  בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם אסף. במהלך המפגשים ספרתי לאסף על המנהגים והחגים בביתנו:

חג השבועות

חג השבועות בביתנו היה חג של גבינות, עוגות ומאכלי חלב. חג זה היה מיוחד עבורנו, מאחר ובחג זה חל יום הולדתה של סבתא שלי, לכן חגגו לה עם מטעמים. עם כל החברים ועם הרבה שירים. חג השבועות הוא גם חג הביכורים. היינו לוקחים לבית הספר סלסלה עם פירות וירקות. כפי הנהוג כמו שהיו מעלים לבית המקדש כי זה הרי חג העליה לרגל לירושלים. אחד משלוש הרגלים.

העשרה, שלוש הרגלים: " שָׁלשׁ רְגָלִים הוא כינוי לשלושה חגים מקראיים, בהם הצטווה עם ישראל לעלות לרגל לבית המקדש בירושלים ולהביא תרומה מתבואתם ופירותיהם. חגים אלה הם פסח, שבועות וסוכות."

זכור לי, בעיקר מחג זה, שיר זה שהיה מושמע ברדיו (אז לא היה טלוויזיה) "שיר המעלות לדוד" תהלים קכב

תמונה 1
 

בבית הכנסת היו מקשטים את בית הכנסת בשיבולים, הרבה ירק ופרחים. היינו אוכלים מאכלים מיוחדים לחג של עדה הפרסית. בחרנו לשתף אתכם בתבשיל מיוחד של אורז עם קטניות מיוחדות לחג השבועות, במסורת הפרסית.

מתכון רב דורי לחג השבועות:

מג'דרה מיוחדת. המצרכים: 2 כוסות אורז בוסמטי , 1.5 כוס שעועית יבשה לבנה מיוחדת עם כתם שחור (לוביה),1 בצל בנוני, 2 כפות שמן , כף מלח, מעט פלפל שחור, חצי כפית כורכום.

אופן ההכנה:  משרים את האורז במים קרים כחצי שעה,  משרים את הלוביה במים קרים לפחות 3 שעות. קוצצים בצל בינוני ומטגנים אותו בסיר עם שתי כפות שמן. מוסיפים לסיר את הלוביה ומבשלים עם 1כוס מים  עד לספיגת המים  לשים לב שהלוביה לא תתרכך מידי. בסיר ניפרד יש לטגן מעט  את האורז עם כף שמן להוסיף על כל כוס אורז 2 כוסות מים רותחים, להוסיף את המלח והתבלינים לבשל על אש קטנה כ- 20 דקות . יש להוסיף לאורז את הלוביה ולערבב ולצנן. יש להוסיף מעדני חלב מלוחים כ- יוגורט ,שמנת,אשל.

מילון

שלוש הרגלים
שָׁלשׁ רְגָלִים הוא כינוי לשלושה חגים מקראיים, בהם הצטווה עם ישראל לעלות לרגל לבית המקדש בירושלים ולהביא תרומה מתבואתם ופירותיהם. חגים אלה הם פסח, שבועות וסוכות.

ציטוטים

”תבשיל מיוחד של אורז עם קטניות מיוחדות לחג השבועות, במסורת הפרסית.“

הקשר הרב דורי