מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שיר הילדות שלי – שיר העמק

סבתי ואני בסלון ביתי
סבתי בילדותה
השיר ששמעתי בכל ילדותי שמנו את השיר מאז שנולדתי

את שיר העמק, כתב נתן אלתרמן והלחין דניאל סמבורסקי. השיר נכתב על על עמק יזרעאל והשומרים. שמעתי את השיר בפעם הראשונה בילדותי, כנראה מאז שנולדתי אני אוהבת את השיר הזה כי זה שיר הילדות שעליו גדלתי בבית.

הרגשות שעלו בי ששמעתי את השיר בילדות ועכשיו שאני נזכרת בו זה שהשיר גורם לי להעריך את התושבים החלוצים שבעמק וריקודי עם ושירה בציבור הזיכרונות עולים לי, אני נזכרת בכל פעם שאני שומעת את השיר, עולות דמעות בעייני כנראה שהזיכרון והגעגועים לימים ההם עולים ועולים.

החלק במנגינה שאני אוהבת במיוחד הוא הפזמון אשר משרה אווירה של שקט מנוחה והרגשת ביטחון. המנגינה שאני אוהבת בכלים שמלווים את השיר הוא אני אוהבת את הפסנתר שמלווה ואת הביצוע של המקהלה.

ילדותי

אני בחרתי בשיר שיר העמק שכתב נתן אלתרמן והלחין דניאל סמבורסקי בחרתי בשיר זה מכיוון שזה מזכיר לי את ילדותי שהורי היו שרים כשהשכיבו אותנו לישון. אבי היה שר את השיר הזה וראיתי את הזוהר בעיניו. הוא עלה לארץ בתור חלוץ בשנת 1930. הגיעה ישר לקיבוץ תל-יוסף, השיר הזה התנגן כבר אז באיזור עמק יזרעאל.

השיר נכתב בעיקר על התקופה היפה של העמק, על הנופים שבעמק וחיי העמל בקיבוצים באותה תקופה.  העמלים חזרו עייפים אחרי יום עבודה בשדות והיו מלאים בשמחת היצירה ותקוות טובות. את השיר שרו גם השומרים בבתי התינוקות לפני השכבתם לישון. אני שמעתי את השיר מהיום שנולדתי. השיר גורם לי להעריך את החלוצים שבעמק לריקודי העם שאני רוקדת והשירה בציבור.  בכל פעם שאני שומעת את השיר עולות לי דמעות בעיני, כנראה שהזיכרון והגעגועים לימים ההם עולים ועולים…

בתנועת הנוער שביליתי את שנות ילדותי ובגרותי שרנו גם כן את השיר. אני אוהבת בשיר את  הפזמון, אשר משרה אווירה של שקט מנוחה וביטחון. אני אוהבת גם את ליווי הפסנתר ואת הביצוע של הגבעטרון. גם כיום כשאנחנו מתכנסים ועורכים אזכרה להורים שלי אנחנו חוזרים ושרים את השיר האהוב עליהם ועלי.

שיר העמק נתן אלתרמן – קישור למילים – שירונט

תמונה 1

השיר שסבא בחר: שיר העמק נתן אלתרמן – הגבעטרון

 

הזוית האישית

בארי: הרגשתי שאני לומד עוד על סבתי ומה היא אוהבת לשמוע והיה לי ממש כיף לשמוע על ילדותה.

מילון

יגע
עייף

נתן אלתרמן
נתן אלתרמן (14 באוגוסט 1910, ט' באב ה'תר"ע – 28 במרץ 1970, כ' באדר ה'תש"ל) היה משורר ומחזאי ישראלי, מחשובי משוררי השירה העברית המודרנית, שהשפעתו על זרם שירה זה הייתה ניכרת, חתן פרס ישראל לספרות לשנת 1968. ויקיפדיה

ציטוטים

”"באה המנוחה ליגע ומרגוע לעמל."“

הקשר הרב דורי