מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שידכו ביני לבעלי על האנייה

היום הראשון שלנו עם הקשישות
האנייה שרחל עלתה בה לארץ ישראל
רחל מספרת על עצמה ועל עלייתה לארץ ישראל מטורקיה

שמי רחל אליהו, אני בת 80 מטורקיה, אבל כיום אני מנס ציונה. גרתי בטורקיה בעיר סטמבו, ונולדתי בשנת  1934. השם שלי על שם סבתא שלי. בטורקיה היינו 5 נפשות בביתנו. גרנו בבית שעשוי מקרשים. חגגנו שם את כל החגים כמו בארץ ישראל. החגים הכי אהובים עליי הם פסח וראש השנה. היינו הולכים גם לחתונות וכל מיני אירועים.
 
בגיל  14 עליתי לישראל באנייה, לפני שהשלטונות יאסרו עלינו לעלות לישראל. במשך 10 ימים הפלגנו והגענו לנמל חיפה. בדיוק נגמרה המלחמה ב1949 והוכרזה ישראל כמדינה באו"ם. מחיפה לקחו אותנו במשאית לבאר יעקב, למחנה עולים. נשארנו שם במשך שנה ואחר כך עברנו למעברה בנס ציונה. היינו שם כ 11 שנה. דודה של בעלי הייתה  איתנו באנייה והיא שידכה בינינו. כשהתחתנו בעלי היה חייל.
 
אני ובעלי הולדנו 5 ילדים: לבנה בת 63, תמר ואסתר התאומות בנות 57, יהושע בן 60, מזל בת 49, כולם כבר נשואים ולכולם יש ילדים.
 
יש לי 17 נכדים: צחי, בנצי, עדי, אורלי, שירלי, קובי, ספיר, איילת, יהונתן, דניאל, מוריה, חלי, בנצי, דדי, ליטל, שגיב ואושר. כולם באים לבקר אותי מדי שבת.
 
סדר היום שלי הוא לרוב במרכז הקשיש. דואגים לנו שם לאוכל, שתייה וכל מיני פעילויות.
חוויות מבית התפוצות
הגענו לבית התפוצות בשעה 9:00. ישבנו לאכול את ארוחת הבוקר במסעדת "ארומה". היה לנו כיף, הלכנו למוזיאון עצמו ואז הלכנו לשמוע את סיפורה של דונה גרציה. נהנינו מאד, ואז חזרנו בהסעה למרכז הקשיש.
מורה מנחה: הדס אוחיון תשע"ו 2016

מילון

מחלת כליות
אוסף של מחלות הפוגעות בכליה. ניתן לחלק את מחלות הכליה ל"פגיעה כלייתית אקוטית" או למחלת כליה כרונית. הכליות עלולות להיפגע ממגוון של גורמים בתוך הכליה או מחוצה לה. מחלת כליה עלולה להיות סוערת וקשה, אך בשלבים כרוניים יכולה להיות א-סימפטומטית, ולהתבטא בבדיקות מעבדה בלבד.

אנייה
כלי שיט גדול להובלת נוסעים ומטען.

מרכז לקשיש
כמעט כמו מקום מגורים, רק שלא ישנים שם. דואגים שם לאנשים בגיל שקשה להסתדר לבד. מכינים להם לאכול ולשתות, לוקחים אותם בהסעות ומחזירים אותם עד הבית, יש להם טיולים וכל מיני דברים שמעסיקים אותם.

צבא
חיילים שנלחמים בשבילנו ומגנים על החיים שלנו.

ציטוטים

”אין על הימים של טורקיה!“

הקשר הרב דורי