מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שחה את דרכו לארץ ישראל

התלמידים עם אשר וייל בפגישת זום
אשר וייל בילדותו
החיים בקיבוץ

אנו תלמידי כיתה י'6, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, מתעדים את הסיפור של סבא של מתן בר.

אשר, נולד בלונדון, ב- lauderdale. אביו היה דובר גרמנית ולא ידעו זאת לפני המלחמה. שמו של אביו הוא ברנרד מקס וויל. שם אמו הוא ויולט. אבא של אשר נולד בלונדון ואימא במלבורן אוסטרליה. אימא נולדה בתאריך 28.1.1909 ואביו נולד בתאריך 11.9.1908. הוא היה שנתיים בפנימייה wisborough lodge , בין השנים 1946-1948. אחיו נולד בבית שבו גדל. בילדותו, נהג לשחק ברכבת צעצוע חשמלית ענקית עם החברים שלו.

לא היה הרבה אוכל בפנימייה: ביצה ובשר רק פעם אחת בשבוע. בית הספר נקרא סיטי אוף לונדון והכניסה ליהודים הייתה מותרת. זה היה בית הספר הראשון שהתיר כניסה ליהודים באיזור וכ-25% מתלמידיו היו יהודים. אשר סיים את הבגרויות והחל לעבוד בהוצאה לאור של אוקספורד. שמו היה אנתוני לפני שעוברת לאשר. אשר הוזמן להשתתף בנבחרת בריטניה בשחייה במכביה בשנת 1957. הפנימייה לא הייתה בלונדון והיום היא "דיר חזירים" לדבריו.

כשהיה קטן אשר פחד מרעמים ובזמן המלחמה היו הפצצות, זכור לו שאימא שלו הרגיעה אותו ואמרה לו ש"אלו לא רעמים, זה רק פצצות". אבא שלו בזמן המלחמה התנדב ללמד גרמנית יחידה סודית שתצנח לתוך צרפת השבויה.

על אף שאשר היה רחוק מהיהדות עד לבר המצווה והצטיין בשחייה, בבר המצווה הכריחו אותו ללמוד את הפרשה שלו, והוא לא הבין כלום ממה שאמר. העלייה לתורה עברה בשקט אך הוא שנא כל רגע ממנה.

עליה והתיישבות

סיבת עלייתו של אשר קשורה להשתתפותו בנבחרת השחייה הבריטית במכביה בשנת 1957, הוא הכיר בחורה והתאהב בה. אחרי שחזר ללונדון אשר קרא הרבה מאוד ספרים בעברית כדי ללמוד את השפה. כעבור זמן מה, שלח הודעה לבחורה שהכיר.

אשר החליט לעלות מלונדון יחד עם חברו ריק. הם עלו על רכבת למרסיי. ממרסיי הם עלו על האונייה "ארצה" והפליגו במשך שבעה ימים לישראל. אשר הגיע לארץ בשנת 1958, היה חום אימים. הוא עבר לגור בקיבוץ בית השיטה והתחיל לעבוד כחקלאי במשך כשנתיים בקיבוץ בית השיטה. כעבור שנתיים הבחורה שהכיר אמרה לו שהיא לא מוכנה לגור בקיבוץ והוא צריך לבחור בינה לבין הקיבוץ. זאת בזמן שמשפחתו הייתה בלונדון. בתור עולה חדש הוא התלהב מהקיבוץ, גר בצריף בתנאים לא הכי טובים אך הם היו טובים לעומת עולים שבאו ממקומות אחרים.

החיים בארץ ישראל

אשר עבד בחנות ספרים בתל אביב ובהמשך הוא הגיע לירושלים בשביל ראיון עבודה, שכר שם דירה והתחיל לעבוד בחברה של תרגומים בשביל ארה"ב. שם עבד בתור מנהל המכירות שלהם. התמנה למנכ"ל החברה ועבד שם עשר שנים. לחברה קראו מת"מ. הוא השתתף במלחמת ששת הימים כשהתנדב בתור שוטר.

סיפורי אהבה ומשפחה

אשר גר עם בת זוגתו אריאלה בהתחלה בתל אביב ואז עבר איתה לירושלים, בשנת 1964 נולד אילן, הבן הבכור שלהם, אייל הבן השני שלהם נולד בשנת 1968, ואורית הבת הקטנה שלהם נולדה ב 1972. הם היו מטיילים כמו רוב הישראלים בשבתות והיו אוכלים כשר בחגים. אשר ואישתו התגרשו בשנת 1977.

שירות בצבא

באנגליה הוא לא התגייס לצבא הבריטי כיוון שחלה בשחפת וקיבל פטור מהצבא. כשהגיע לארץ, היה אמור להתגייס לצבא ובגלל אותה מחלה גם בארץ הוא לא התגייס אך עבד בארגון סודי בשם "נתיב" והתנדב בתור שוטר. אחרי מלחמת ששת הימים הוא התנדב בארגון בשם מל"ח (משק לשעת חירום) וכיום זה נקרא רח"ל.

אין לאשר הרבה געגועים לתקופה מסוימת. אשר מספר שבאנגליה ביום ראשון בצהריים היה מנהג לאכול בשר בקר/כבש עם תפוחי אדמה מבושלים ועוד ירקות וזה נקרא sunday lunch.

אחרי שהוריו נפטרו הוא קיבל חנוכיית כסף שהועברה מדור לדור ובנו הבכור יקבל את זה אחריו. הוא קיבל גם את הפמוטים מאמו שקיבלה אותם מאימא שלה והפמוטים האלה יעברו לילדה הגדולה שלו.

הזוית האישית

עמית בר: למדתי הרבה על הילדות של אשר ועל החיים באנגליה, היה מאוד כיף במפגשים ללמוד דברים חדשים.

מתן בר: היה ממש מעניין לשמוע את הסיפור של סבא שלי. הרגשתי שאחרי העבודה התחברתי אליו יותר, גיליתי שאני יכול לקחת יוזמה ולהשלים משימות ולקבוע מפגשים ולמדתי המון על ההיסטוריה שלי ושל סבא שלי.

זיו קציר: שמחתי מאוד להכיר את סבא של אחד מהחברים הכי קרובים אליי היה לי ממש כיף לשמוע את הסיפור שלו וללמוד על ילדותו.

מילון

מל"ח
משק לשעת חירום (מל"ח) הוא גוף בין-משרדי המופקד על הכנת מפעלים, שירותים ומוצרים חיוניים במשק לשעת חירום, על מנת לאפשר שגרת חיים תקינה ככל האפשר בעורף. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אשר קרא הרבה מאוד ספרים בעברית כדי ללמוד את השפה“

הקשר הרב דורי