מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שותפים להגשת ישראל על מגש של כסף.

אליהו דון יחיא והנכדה נועה יחיא
משפחת דון יחיא
סיפורה של משפחת דון יחיא

שמי אלי דון יחיא ונולדתי בשנת 1936 לארבעה אחים נוספים בקהיר שבמצרים.

נכדתי נועה יחיא נולדה בבית עזרא בשנת 2008.

סבי שמואל בן ניסים יחיא

סבי שמואל יחיא נולד ביפו, פלסטין, בשנת 1878. בשנת 1901, עם הקמת תל אביב, היה בין ארבעת שומרי העיר היהודית הראשונה. בשנת 1904 ירד מצרימה והתחתן עם סבתי פרידה דאנה יחיא. סבא שמואל השתייך לאגודת השומרים, ושמו מופיע בבית ההגנה בשדרות רוטשילד בתל אביב (בשיתוף משרד הביטחון).  זה צילום של סבא שלי בשנת 1936, בכיכר דיזינגוף בתל אביב.

משפחת דון יחיא

משפחתי כוללת את אבא יעקב יחיא ואמא אסתר (מלכי) יחיא, נולדו להם חמישה ילדים: אחי הבכור בשם שמואל יחיא על שם סבי, אחריו פרידה (יחיא) חודרה והיא על שם סבתי, אני אלי דון יחיא, אחותי רוזי (דון יחיא) היימן, ואחי ויקטור יחיא.

אחי שמואל יחיא ז"ל

בשנת 1946 אחי הבכור שמואל יחיא עלה ארצה. במלחמת העולם השנייה שמואל התנדב כחייל אנגלי בצבא המלך. בסיום המלחמה עלה ארצה עם 350 נערים ונערות ממצריים. הנערים נסעו בתלבושת של צבא בריטניה, עם אישורי חופשה שזייף אחי, וקבעו בתחנת הרכבת שבקהיר. שם עלו כולם לרכבת לפלסטינה וירדו בבית הדר בתחנה המרכזית הישנה, בתל אביב בבית הדר המתינו להם משאיות שלקחו אותם ישירות לקיבוץ דגניה ב'. בקיבוץ התנדב שמואל לפלמ"ח, ונלחם ב 37  קרבות. בסיום מלחמת העצמאות בשנת 04.01.1949 נפל בקרב בפיתחת רפיח.

העלייה של המשפחה לישראל אנו הגענו לארץ, לאחר מלחמת השחרור בתאריך 31.12.1949. יצאנו ממצרים דרך איטליה לישראל. בארץ גרנו באוהלים בפרדס חנה. באותו חורף היה מזג אוויר קשה וירד שלג בכל הארץ כך שהאוהלים נפלו עלינו בלילה והיינו חייבים לרוץ לתפוס מחסה בבית הקולנוע שהצבא הבריטי השאיר במחנה שעזב.

משרד הביטחון דאג לנו כמשפחה שכולה, ולכן נתנו לנו אפשרות לעבור לכפר סלמה, לצריפון. בכפר סלמה היינו כשנתיים. לאחר מכן רכשנו דירה בגודל של 46 מ"ר, דרך חברת עמידר הממשלתית, בבת ים. השם שמואל יחיא, של אחי המנוח, אומץ באתר הנצחה של חיל השריון בלטרון, בחיל הרגלים בתל אביב, בגני יהושע, באתר ההנצחה בבאר שבע, באתר ההנצחה בגן סקר בירושלים ובאתר הפלמ"ח.

כל משפחת דון יחיא המשיכו את דרכו של שמואל יחיה, והגנו על המדינה בכל מלחמות ישראל עד היום, ואנו גאים שהיה לנו חלק בהקמת מדינת היהודים ונמשיך להגן עליה למען ילדינו ונכדינו לעולמי עולמים.

תמונה 1

הזוית האישית

סבא אליהו: מאחל לנכדה: שתצליחי בכל מעשיי ידיך ושיתגשמו כל חלומותיך ושנעשה כיף בתוכנית "הקשר הרב דורי"

הנכדה נועה: מאחלת לסבא: אני מאחלת לך שנהנה בתוכנית ושאני אכיר את העבר שלך ושל המשפחה יותר טוב.

מילון

אגודת השומרים
ארגון שמירה ועבודה שהוקם בחודש יולי 1933. האגודה הייתה מזוהה עם תנועת העבודה ונאבקה למען שמירה יהודית מאורגנת.

ציטוטים

”אנו גאים שהיה לנו חלק בהקמת מדינת היהודים ונמשיך להגן עליה למען ילדינו.“

הקשר הרב דורי