מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שושלת משפחת בן שך משנת השפ"ב עד התכ"ג

סבתא יהודית, ליה ואני בדרך לשיט
אני ואשתי יהודית בטיול אופניים בגרמניה.
מגדול הדור בזמנו ועד ייסוד גדרה ואנשי הרוח ממשיכי דרכו

הרב ש"ך, שבתי כהן נולד בשנת 1622 ומת בשנת 1663.

שבתאי נולד בעיירה אמסטיביו בפולין, שם שימש אביו, רבי מאיר הכהן, ברבנות. למד בקז'ימייז' בישיבה של ר' יהושע העשיל בעל "מגיני שלמה" ידידו ושותף לימודים של אביו. כן למד בישיבה של ר' נתן נטע שפירא בעל "מגלה עמוקות". רוב ימיו חי בליטא. אביו רבי מאיר היה תלמיד חכם ידוע, ורבי שבתי למד תורה אצלו ואצל גדולי תורה נוספים (כדוגמת רבי העשיל), וכבר בילדותו נודע כעילוי מופלג, נישא לינטה-לאה, בתו של שמעון וולף, אחד מעשירי וילנה שהיה נכדו של הרמ"א, וישב בווילנא כשהוא סמוך על שולחן חותנו. כבר בצעירותו נחשב לאחד מגדולי הפוסקים. בשנת תי"א מונה לחבר בית הדין של וילנא (אצל ר' משה לימא בעל החלקת מחוקק), על מקום רבי הלל בן נפתלי הירץ ה"בית הלל". בתקופת הגזירות שהחלה בעת המלחמה בין פולין לרוסיה, בעת כיבוש ווילנא בידי הרוסים בשנת 1655 גלה מווילנא ונדד ממקום למקום, עד שהגיע לעיר הלישוי שבצ'כיה, שם נתקבל לרב, אך נפטר לאחר זמן קצר.

whatsapp-image-2017-02-26-at-14-12-00

קברו של הרב ש"ך בהולושוב שעל יד העיר ברנו בצ'כיה

הספרים שכתב:

"שפתי כהן"-על שולחן ערוך"ספר הארוך", על טור יורה דעה"תקפו כהן" – ספר למדני, – על "דיני תפיסה". ספר זה נלמד הרבה בישיבות, רבי יונתן אייבשיץ אף חיבר לו קיצור, והספר קונטרס הספקות נכתב עליו."פועל צדק" – מנין המצוות לפי סדר ימות השבוע. "גבורת אנשים" – על אבן העזר סימן קנד.

"מגילת עיפה" (אמסטרדם 1651), שבו הוא מבכה את חורבן קהילות אירופה שהיה עד לו. בספר יש מידע היסטורי רב על התקופה.הש"ך גם כתב קינות על פרעות ת"ח ות"ט (אמסטרדם 1651), חלק מקינותיו נכנסו לספר הקינות, הנאמרות על ידי האשכנזים בט' באב.

whatsapp-image-2017-02-26-at-14-09-01

התמונה מדברת בעד עצמה

whatsapp-image-2017-02-26-at-14-11-16

בית הכנסת בהולושוב בו התפלל הש"ך

ולימינו אנו:

יעקב שכביץ'

יעקב שכביץ' נולד בשנת 1844 בחרקוב, היה מראשוני גדרה פירסם מאמרים רבים. והיה יוזם רעיון הקונקורדנציה לתלמוד. בשנים 1865-1866 הוא לקח חלק בחבורה שעלתה לארץ ישראל ורצונה היה להתפרנס מחקלאות. הרעיון לא מומש והוא נסע ללמוד כימיה בברלין. לאחר מכן שב לחרקוב שם הקים בית חרושת לסבון. לאחר פרעות הסופות בנגב הוא סייע לאנשי ביל"ו שהקימו את גדרה ורכש שם שטח אדמה. בשנת 1888 עוד טרם עלה לארץ ישראל קיבל רישיון יחד אם אנשיי גדרה לבנות בית במושבה. בשנת 1893 עלה לארץ ישראל והתיישב בגדרה. פרט לעבודתו בחקלאות היה גדול בתורה ואיש משכיל ותמיד כשעבד בשדה היה בכיסו דף ועיפרון וכל רעיון שעלה במוחו העלה על  הכתב. ליעקב שכביץ' נולדו שלושה בנים: משה מרדכי וחיים ובת בשם רוזה.

מרדכי שכביץ' סבא שלי מצד אבא שהיה חקלאי ומוכתר המושבה גדרה, התחתן עם ציפורה, סבתי ולהם נולדו ארבעה בנים: יהודה, אבא שלי. עוזיהו, חגי ואבנר.

יהודה אבי, נולד בביתו בגדרה שם גדל וחי את כל חייו. בזמנו המצב הכלכלי היה קשה ולכן רוב הילדים לא למדו בצורה מסודרת אלא עזרו בפרנסה של המשפחה. למרות שלא סיים לימודים פורמליים השתמש בכישרונו המולד וביכולת הכתיבה שלו והפך ברבות השנים לעיתונאי בעיתון הבוקר וכשזה נסגר כתב בעיתון היום. הנושאים העיקריים שעליהם כתב היו החקלאות באזור הדרום, הביטחון באזור הדרום וכמובן על המושבה גדרה. דוגמה קטנה הינה כיבוש משטרת עירק סויאדן. הוא היה בין הראשונים שהגיעו לדווח על הכיבוש והציעו לו להצטלם עם מפקד המשטרה שנכבשה= ג'אמל עבדול נאצר לימים נשיא מצריים. כתבה שהכתיב בטלפון (בזמנו, צריך לזכור שלא היו פלאפונים ואפילו טלפונים היו לבודדים). בקשר עם התמוטטות אדמה בחפירות ארכיאולוגיות בקיבוץ חצור,על משה דיין הרמטכ"ל לשעבר ושר הביטחון לא פורסמה מכיוון שגורמים פוליטיים במפלגת השלטון צלצלו למערכת העיתון וביקשו לבטל את הכתבה. דבר שבימינו אנו כמובן לא היה מתקיים. בנוסף נשלח ע"י העיתון לכתוב כתבות על האנוסים בספרד, על היהודים בגרמניה לאחר השואה, על קשרי המסחר עם אתיופיה ועל הבאת יהודיי תימן בעלייה של מרבד הקסמים.

ליהודה נולדו שני בנים ובת :גלעד, ליפשה, ואני פינקי האח הצעיר. מבחינת הסיפור גלעד סוגר את המעגל שפתחנו עם הרב ש"ך שהיה עילוי בתחומו ואיש ספר עבור דרך יהודה ז"ל=אבי  שהיה עיתונאי וכתב מאמרים, כתבות ושירים כדוגמת השיר יש מושבה קטנה על גבעה היא עומדה קטנה וחמודה ושמה הוא ג-ד-ר-ה. וכלה בגלעד שכתב שירים רבים ביניהם: לכל אדם כוכב יש בשמים, כל מקום, זיקוקין דינור ועוד. גלעד היה מנהל רשת ג' ברדיו, ערך ספריי שירה רבים ,ישב בועדות מוזיקליות רבות וערך את פסטיבל עין גב במשך עשרות שנים.

קישור לשיר "לכל אדם כוכב יש בשמים":

הזוית האישית

היה לנו מאוד כיף ביחד למדנו הרבה אחד על השני ועברנו את זה בהצלחה אני מאחלת לסבא שלי בריאות ושימשיך לפנק אותי ואת כל הנכדים והרבה בריאות לסבתא יהודית. אני מאחל לליה שתהיה מדהימה כמו עד היום, בריאות, הצלחה והמשך חיים מושלמים.

מילון

גזוסטרה
מרפסת

ציטוטים

”עם או משפחה ללא היסטוריה אין לה עתיד“

הקשר הרב דורי