מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שורשיה של סבתא רחל כהן בירושלים

יום שישי משפחתי - אני וסבתא
בסוכה המשפחתית בזמן שהייתי תינוק
סיפור הילדות של סבתא רחל כהן

שמי אגם, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי, רחל כהן. סבתי נולדה בתאריך 25.10.45, בתאריך העברי: ז' בחשון. סבתא נולדה בישראל בעיר הבירה שלנו, ירושלים. להוריה של סבתי, בסא רבא וסבתא רבתא שלי קראו ניסים ושושנה רוזה אנג'ל.

ילדותה של סבתא רחל בירושלים

סבתי גדלה בארץ ישראל, בעיר ירושלים, בבית פרטי בשכונת קריית משה. סבתא גדלה בבית מסורתי, והיא אהבה בעיקר להיפגש עם ילדי השכונה לשחק ביחד משחקי חברה. סבתא סיפרה לי על המשחקים אותם היא וחברותיה נהגו לשחק בילדותם: שבע אחיות, חמש אבנים, נסיעה על קורקינט, משחקי קלפים, משחק הזיכרון, משחקי חבל, גומי, מחניים, קלאס.

סבתא שלי למדה בבית הספר "אוולינה דה רוטשליד", שבירושלים ולאחר לימודיה בתיכון היא לא התגייסה לצבא והמשיכה את לימודיה גם בסמינר לעובדי הוראה.

כשסבתא הייתה נערה, בגיל בוגר יותר, היא הייתה בתנועת בני עקיבא וסיפרה לי על השתתפותה בפעילויות שלה שם, הם נהגו ל הפגש פעמיים בשבוע. היא מאוד אהבה את הפעילויות בתנועה ובמיוחד זוכרת היא את טיולי בית הספר שהיו מדהימים.

בשבתות וחגים היו מפגשים משפחתיים של כל המשפחה המורחבת, שהתקיימו בביתם של סבא וסבתא שלה, כל בני הדודים היו נפגשים ומשחקים יחד בחצר.

 

הכרות ונישואים

לרפי, אח של סבתא שלי היה חבר טוב מאוד, החבר הטוב של אחיה רפי הוא סבא שלי. הוא היה בא תמיד לבקר בביתם, הוא אמנם  היגיע לבקר את אחיה של סבתא, אבל כך הם הכירו ונפגש לעיתים קרובות כשהוא בא לביתם. 

בעבר לא היה נהוג שחבר וחברה צעירים היו יוצאים לבדם, לפני החתונה, רק שהיו גדולים היו יכולים לצאת למקומות ולהיפגש וגם זה בליווי.

יציאה לגמלאות

בשנת 2003 פרשה סבתי מעבודתה, אחרי 38 שנה כעובדת הוראה, היא המשיכה לעבוד בתחום החינוך ועסקה בהדרכה וליווי לגננות צעירות. כדי להקל על הקושי והכאב של הפרישה סבא וסבתא נסעו לחודש וחצי לארצות הברית לטיול ארוך. לסבתא  שלי יש תחביבים: קריאת ספרים ובעיקר היא אוהבת לשחק משחקי חברה עם הנכדים שלה. לסבתי יש גם נכדים וגם נינים.

 

מסר לדור הצעיר

סבתי אומרת, שחשוב ביותר להיות מאוחדים, אוהבים ומאושרים ביחד כל בני המשפחה. היא חושבת שחשוב להמשיך במסורת המשפחתי להיפגש במפגשי חגים ביחד, לאהוב איש את רעהו ולאהוב כל אדם באשר הוא.

החלום של סבתי שנמשיך לשמור על הקשר המשפחתי וארוחות החג המשותפות 

תמונה 1

הזוית האישית

הנכד אגם: גיליתי כל כך הרבה דברים חדשים על משפחתי ובעיקר על אמי על עברה כילדה וכנערה.

מילון

קלאס
קלאס הוא משחק ילדים המצריך אבן ושרטוט על הקרקע. השרטוט מתבצע בדרך כלל באמצעות גיר או אבן-גיר, או שהוא שרטוט מוכן מראש, המצוי למשל במגרשי משחקים.

קריית משה
קריית משה היא שכונה במערב ירושלים, שהוקמה בשנת 1925 בסיועה של קרן "מזכרת משה מונטיפיורי". השכונה, שנמצאת בגובה של 820 מטרים מעל פני הים, היא בין השכונות הגבוהות בירושלים, מתגוררים בה כ-9,300 תושבים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”צריך לאהוב אחד את השני תמיד לא משנה מה“

הקשר הרב דורי