מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שוקי לזובסקי

סבא שוקי ונטע בתכנית הקשר הרב דורי
אבי ואימי היו כשנתיים בגדוד הפרטיזנים של האחים ביילסקי.

סבא שוקי (יהושע) נולד בראשון לציון מיד לאחר הקמת מדינת ישראל 31.05.48 להורים ניצולי שואה, לאב שאיבד את כל משפחתו בשואה (אישה ושתי בנות) והקים בארץ משפחה חדשה. למדתי בבית ספר בארי בראשון לציון, בגימנסיה הראלית בראשון לציון  ובבית הספר הטכני של חייל האוויר. בשנות ילדותי הייתי חניך ומדריך בתנועת מכבי צעיר. את שרותי הצבאי שירתתי בתקופת מלחמת ששת הימים, כמכונאי מטוסים בטייסת מטוסי קרב בחייל האוויר. כאמור הוריי הגיעו לארץ בשנת 1946. הוריי נולדו ברוסיה הלבנה שבילדותם הייתה שייכת לפולין לאחר תקופה הרוסים סיפחו את הארץ לברית המועצות. לאחר הכיבוש הגרמני הוכנסו הוריי למחנה עבודה, עקב ידיעותיו של אבי במלאכת הבנייה מכיוון שמשפחתו התעסקה בנושא. במחנה העבודה בנה אבי את חומת הגטאות, וכך הצליח להבריח דרך פתחים נסתרים שהושארו בחומה יהודים אל היערות בחשכת לילה. לאחר שנתפס, עבר מערכת עינויים קשים מאוד, למזלו הנאצים חשבו שהוא מת כתוצאה מהעינויים, והושלך אל השלג. בחשכת הלילה הכניסו אותו היהודים שגילו שהוא חי אל הצריף, ולאחר יומיים הבריחו אותו דרך אחד הפתחים שהשאיר אל היערות. אבי ואימי היו כשנתיים בגדוד הפרטיזנים של האחים ביילסקי.

תמונה 1

לאחר גמר המלחמה עלו לארץ באוניית המעפילים אנצוסירני, על ידי הבריטים, והורדו למחנה המעפילים שבעתלית. לאחר ששוחררו ממחנה המעפילים הגיעו לראשון לציון, בראשון לציון הקימו את ביתם, וגידלו את משפחתם. אבי היה קבלן בניין, ואני המשכתי את המסורת. כיום אני עובד בחברת בנייה אשטרום כמנהל עבודה. בשנת 1958 לאחר מלחמת ששת הימים, להורי הגיעו 2 זוגות חברים מאותה עיר שבה גרו ברוסיה הלבנה. כחלק מהביקור הורי לקחו את חבריהם לביקור ב"יד ושם" בירושלים. לביקור זה הצטרפתי גם אני. במהלך הביקור התפצלה החבורה, אימי עם הנשים ואבי עם הגברים הם דיברו ביניהם באידיש (האורחים לא דיברו עברית). הורי הסבירו לחבריהם את מה שהם רואים במוזיאון. מבלי שהבחנו היו על ידינו קבוצה מארצות הברית והם עמדו והאזינו להסבריה של אימי לתמונה,

תמונה 2

בתמונה מצולם אבי ואמי הסבירה על מהות התמונה, תיירת מהקבוצה שהבינה אידיש שאלה את אימי מאיזה מחנה הוא, אימי הסתובבה והצביעה על אבי ואמרה הינה הוא, התעוררה התרגשות גדולה בקבוצה וכולם רצו לגעת ולדבר עם הניצול. עד היום אני זוכר את אותה ההתרגשות שאחזה בקבוצה ואת האהבה שהרעיפו על אבי. התחתנתי ב-8.9.70 עם טובה סבתה של רותם נטע אליהב ומאורי. לנו שלושה ילדים, תאומים בני 41 ארז ואלון, ובת עדי בת 33, שעומדת להינשא ב-29.5.17.

מילון

פרטיזן
פרטיזן הוא כינוי ללוחם בצבא לא-סדיר (ראו גם גרילה) שפועל נגד כוחות כיבוש. הכינוי מתייחס בדרך כלל ללוחמים בתנועות מחתרת נגד הכיבוש הנאצי באירופה בתקופת מלחמת העולם השנייה, אך נעשה שימוש במושג גם ביחס למתנגדים בכוח לכיבוש הסובייטי במזרח אירופה לאחר המלחמה ולחברים בקבוצות התנגדות צבאיות אחרות. מקור המונח באיטלקית, שבה משתמשים במילה partigiano במשמעות "מתנגד למפלגה/לכוח".

ציטוטים

”שימרו על המשפחה כמו שאנחנו שומרים עליה“

הקשר הרב דורי