מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שבת של כיף היא שבת שכולם מתקבצים בביתנו

סבא אריאל ונכדתו ספיר
תחנת מד"א חדרה
מרעישים הרבה וממלאים את חיינו בהרבה שמחת חיים והרבה כיף...

אמי, אווה לבית רוזנפלד מהעיירה סצ'ובצה אשר בצ'כוסלובקיה, עלתה לארץ בשנת 1932 עם קבוצת יהודים חברי תנועת בית"ר.  
       
לאחר עלייתה הלכה לעבוד בפרדסים באזור נתניה ולאחר מכן עברה לגור בתל אביב. אבי משה, אשר כונה "פישטה", עלה לארץ מהונגריה יחד עם אחיו התאום ששמו בלה מעיירה בשם ניראדגהאז בשנת 1935. אבי היה מכונאי ועבר לעבוד במוסך באזור תל אביב ולאחר מכן עבר לחדרה ופתח בחדרה מוסך שהיה ממוקם ברחוב הנשיא פינת הרצל בין עצי האקליפטוס.                                                                          
 
אמי השאירה בבית ארבע אחיות אשר נספו בשואה. היה לה גם אח, אשר שרד את השואה ביערות וניסה לעלות לישראל אך נתפס ע"י האנגלים והושם במעצר באי רודוס, משם ניסה להימלט בסירה ואז טבע בים. אחות אחת הגיעה לישראל עוד בשנות השלושים וחברה לאמי.
 
אבי השאיר בבית את הוריו ואחות אחת אשר נישאה וילדה 3 ילדים. בשנות הארבעים אסרו אותה הגרמנים, רצחו את ילדיה ושלחו אותה לעבוד במפעל לחומרי נפץ בגרמניה. אבי שימש בשנות הארבעים ותחילת שנות החמישים גם כנהג אמבולנס במד"א חדרה. הרבה מילדי חדרו נולדו אצלו באמבולנס בדרך לבתי חולים במרכז.
 
אחד הסיפורים ששמעתי ממנו היה על מותו בתאונת דרכים של דב הוז, מראשי המדינה דאז. דב הוז נהרג בתאונת דרכים באזור צומת בית ליד ואבי היה נהג האמבולנס שאסף אותו והובילו לבית חולים. מצורפת תמונת האמבולנס בה אבי, המכונה "פישטה", נשען על דלת הרכב. בילדותי גרנו בתל אביב ואבי עבד בחדרה. אמי התל אביבית לא רצתה לעבור לחדרה.
 
אני ואחי גדעון למדנו בבית ספר ע"ש אוליפנט שנקרא לאחר מכן יהודה הלוי. אני לא הייתי תלמיד טוב וחברתי לקבוצות ילדים שונות שלא מצאו חן בעיני אמי. זה שכנע אותה לעבור לחדרה. היה זה בשנת 1957, הייתי תלמיד כיתה ו' והגעתי לבית הספר ארלוזורוב באמצע השנה ללא תעודה. התקבלתי ביום הראשון על ידי המורה יפה, אשר הייתה קשוחה! בהשפעתה הפכתי לתלמיד טוב ואפילו "חנון". זכור לי שביום הראשון להיכנסי לבית הספר  הוקרן באולם הספורט סרט בשם " קוו וואדיס" משהו הקשור לפי זיכרוני לישוע הנצרתי ולנצרות. (עד היום לא ברור לי מדוע הקרינו סרט כזה לילדי בית ספר).
 
זכורני שבבית הספר היה במרכז החצר חדר אוכל שבו אכלו כל התלמידים ארוחת צהרים. לא היו בבית הספר ילדים רעבים. הילדים גם השתתפו בבישול ובניקיון חדר האוכל. מאד אהבתי את שעורי המלאכה ואת הנסיעה לחווה החקלאית. תקופת הלימודים בבית הספר הסתיימה בשנת 1960 ואז למדתי בבית ספר אורט בנתניה.
 
בתום לימודי התגייסתי לצה"ל עברתי קורס טכנאי קשר ושרתי ביחידת שריון חטיבה 7.בתום שירותי הצבאי התלבטתי בין שירות בצי הסוחר לבין לימודים אקדמאים ולבסוף למדתי באוניברסיטת הנגב. בתקופת לימודי פגשתי את עפרה ולאחר שנה התחתנו וגרנו במעונות הסטודנטים. בתום לימודי התחלתי לעבוד כמהנדס בתעשייה האווירית בסניף באר שבע. באותה תקופה רכשנו אשתי ואני את דירתנו הראשונה במשעול החרדון בשכונה ה'. הדירה הייתה קטנה מאוד אבל אהבנו אותה ושם נולדו ילדנו שחר וחוה.
 
בשנת 1971 נפטר אבי. לאחר 5 שנים עזבתי את התעשייה האווירית ואת באר שבע ועברנו לגור בחדרה, לפרנסתי הפעלנו מחדש את המוסך של אבי . לעפרה אשתי היה קצת קשה להסתגל לעיר קטנה בה כולם יודעים הכל על כולם וכשאתה יוצא לרחוב אתה אף פעם לא אתה אלא הבן של……נראה לי שלאחרונה היא הסתגלה כי כשאני פוגש אנשים חדשים מזהים אותי כ" הבעל של עפרה" או "האבא של חוה" ולאחרונה כ "סבא של ספיר". בשנת 1978 נולד בן הזקונים שלנו אורן, אשר היה ברבות הימים הלך בדרכי והפך למהנדס מכונות והצטרף לעסקים איתי. דרכנו למרבה הפלא ממש מקבילות – בצבא עבר אורן מסלול שריון ונעשה קצין וברבות הימים הפך למ"פ בגדוד השריון בו שירתתי אני במילואים והשתתפתי בשתי מלחמות.
 
היום יש לי ולעפרה שישה נכדים: גלי, תומר ויואב גרים בשכונת בנווה חיים בחדרה. בשנת 2013 נכדיי ספיר וכפיר הגיעו לגור איתי בחדרה גם. שבת של כיף היא שבת שכולם מתקבצים בביתנו, גם גיא הקטן מתל אביב, מרעישים הרבה וממלאים את חיינו בהרבה שמחת חיים והרבה כיף……שלא ייגמר.
העשרה
בית"ר: "בית"ר, "ברית הנוער העברי על שם יוסף טרומפלדור", היא תנועת הנוער והצעירים של התנועה הרוויזיוניסטית לפני הקמת המדינה, ושל תנועת החרות לאחר הקמתה. התנועה, ששמה הוא ראשי תיבות של "ברית יוסף טרומפלדור", נקראת על שמו של יוסף טרומפלדור, המסמל גבורה יהודית בעת החדשה, ועל שמה של עיר-המצודה ביתר, המסמלת גבורה יהודית בעת העתיקה. על מנת לשמר את שמה של המצודה, מאוית השם טרומפלדור בת'. השם נקבע על ידי זאב ז'בוטינסקי, מי שכונה "ראש בית"ר", היה מנהיג התנועה עד פטירתו ואביה הרעיוני. סמל התנועה, המנורה, נקבע לפי סמל הגדודים העבריים."
תשע"ה

מילון

צי סוחר
המונח 'צי סוחר' מגדיר צי כלי שיט אזרחיים לצורכי הפעלת מסחר. מבדיל ומפריד צי זה ומטרותיו האזרחיות, מצי ימי למטרות ביטחון כמו אבטחה, הגנה ולחימה.

בית"ר
בית"ר, "ברית הנוער העברי על שם יוסף תרומפלדור", היא תנועת הנוער והצעירים של התנועה הרוויזיוניסטית לפני הקמת המדינה, ושל תנועת החרות לאחר הקמתה. התנועה, ששמה הוא ראשי תיבות של "ברית יוסף תרומפלדור", נקראת על שמו של יוסף טרומפלדור, המסמל גבורה יהודית בעת החדשה, ועל שמה של עיר-המצודה ביתר, המסמלת גבורה יהודית בעת העתיקה. על מנת לשמר את שמה של המצודה, מאוית השם טרומפלדור בת'. השם נקבע על ידי זאב ז'בוטינסקי, מי שכונה "ראש בית"ר", היה מנהיג התנועה עד פטירתו ואביה הרעיוני. סמל התנועה, המנורה, נקבע לפי סמל הגדודים העבריים.

ציטוטים

”אבי שימש בשנות הארבעים ותחילת שנות החמישים גם כנהג אמבולנס במד"א חדרה. “

”הרבה מילדי חדרו נולדו אצלו באמבולנס בדרך לבתי חולים במרכז.“

הקשר הרב דורי