מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא משה מעוז עולה לישראל

איל ואברהם ביחד בבית של אברהם
סבא ומשפחתו עולים לירושלים
סיפור מרתק

שמי איל מעוז-רוזנטל משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי משה מעוז. סבא משה נולד בשנת 1935. הוא עלה לארץ לפני קום המדינה בשנת 1942, כשהיה בן 12.

סבא סיפר לי שהוא עלה לארץ יחד עם ההורים שלו אחותו וסבא וסבתא שלו. לדבריו ההורים שלו יזמו את העלייה לארץ עם עלית הנאצים לשלטון. סבא אומר: "אבא שלי היה חכם להבין שזה יגמר רע".

סבא מספר על אירוע מיוחד הזכור לו: "אחרי עליית הנאצים לשלטון כל הנוער (פרט ליהודים) אורגן בתנועת נוער עם מדים חומים שכללו פגיון. פעם אחת ראיתי שלשה נערים מהכיתה שלי שהתנפלו על נער יהודי חלש גופנית מאוד. הוא שכב על הקרקע והנאצים המשיכו להרביץ לו. התערבתי בעטתי באחד במקום רגיש, סתרתי לשני והשלישי ברח. הם התלוננו עלי  בבית הספר בפני המנהל והמורים וגם אני התלוננתי עליהם וזה נגמר באזהרה. אז בהתחלה המורים עוד היו הגונים דבר שהשתנה מהר מאוד לרעה".

עליית הנאצים לשלטון

"עליית הנאצים לשלטון (בגרמנית נקראת בדרך-כלל Machtergreifung, מַאכטאֶרגרַייפוּנג; "תפיסת השלטון") הגיעה לשיאה ב-30 בינואר 1933, עם מינויו של אדולף היטלר לקאנצלר גרמניה. לצעד זה, שמיד בהמשכו הפכה גרמניה הנאצית לדיקטטורה, קדמו מהלכים שנמשכו שנים אחדות, במהלך קיומה של רפובליקת ויימאר". ( ויקיפדיה).

העלייה לישראל

סבא מספר שהם היגיעו לארץ באנייה, במסגרת פרטית ולא דרך גוף מסויים. הם היגיעו ועברו ישר לעיר ירושלים, סבא לא זוכר קשיים מיוחדים שאפיינו את תהליך העלייה: "לא היו קשיים מיוחדים מעבר לטירחה של אריזה, מציאת דירה והסתגלות למקום החדש".

סבא מספר על הרגשתו כשהיגיעו לארץ: התחושה הייתה שהגענו הביתה, כי עוד לפני עליית הנאצים לשלטון, אבי היה ציוני, תמיד דברו וחלמו בבית לעלות לארץ ישראל.

הזוית האישית

הקשר הרב דורי של איל מעוז-רוזנטל וסבא משה מעוז. איל מביא את סיפור עלייתו של סבא לישראל

מילון

עליית הנאצים לשלטון
עליית הנאצים לשלטון (בגרמנית נקראת בדרך-כלל Machtergreifung, מַאכטאֶרגרַייפוּנג; "תפיסת השלטון") הגיעה לשיאה ב-30 בינואר 1933, עם מינויו של אדולף היטלר לקאנצלר גרמניה. לצעד זה, שמיד בהמשכו הפכה גרמניה הנאצית לדיקטטורה, קדמו מהלכים שנמשכו שנים אחדות, במהלך קיומה של רפובליקת ויימאר.

ציונות
שם של תנועה

ציטוטים

”קשיים שאפיינו את תהליך העלייה“

הקשר הרב דורי