מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שאול מור דור שלישי בארץ

סבא שאול והנכדה נעם בתכנית הקשר הרב דורי
סבא שאול בן שלוש
סיפורו של שאול מור

שמי שאול מור (זמורסקי) דור שלישי לעלייה לארץ. נולדתי בישראל ברחובות בשנת 1943. נכד לנחמה ופנחס זמורסקי, בן לאסתר ושמואל זמורסקי ואח לחיים. סבי וסבתי עלו ב-1910 מרוסיה והתיישבו  ביפו. הם הכירו זה את זו באולפן ללימוד השפה העברית. לימים התחתנו. בארץ שלטו אז התורכים. אחרי תקופה של ארבע שנים  פרצה מלחמת העולם הראשונה והתורכים חברו לגרמנים כנגד רוסיה אנגליה, צרפת ועוד. סבי וסבתי, עקב היותם נתינים רוסים גורשו מיפו למצריים. גירוש הנתינים הזרים שחיו בארץ והיו אזרחי רוסיה שלחמה בתורכים, היווה אירוע חשוב בתולדות הישוב העברי בארץ. במצריים שהו  באלכסנדריה  כארבע שנים. במהלכם נולד אבי שמואל (1917). בשנת 1920 בהיות אבי בן שלוש חזרו ארצה והתיישבו בתל אביב-יפו. בשנת 1926 עברו לנס ציונה. בתחילה גרו ברחוב רוטשילד ואחר כך קנו נחלה ברחוב מכבי במורדותיה הדרומיים של גבעת האהבה.

 

סיפור ילדות

למדתי בבי"ס עממי בנס ציונה לימים בי"ס "ראשונים". בית ספר ראשונים בראשית דרכו הוקם בבית הבק המפואר. (בק – אציל ערבי). אבי ודודי למדו בבית הספר עממי שהיה ממקום בבית ראשונים. לאחר קום המדינה הועבר בית הספר לבית הבייק שהיה ארמון עם בריכת שחייה ואולמות גדולים אשר הוסב לבית ספר יסודי, בית זה היה היכן שהיום נמצא אולם הספורט. בחצר הייתה בריכת שחייה מפוארת ונטושה ושימשה לצילומי מחזורים של בית הספר. בחורפים גשומים הברכה התמלאה במים ולעתים תלמידים נפלו לבריכה והיה צורך להוציאם.

זכור לי במיוחד, עזט, המורה למתמטיקה, אשר עלה מעיראק היה ליבראלי, עזר לתלמידים מתקשים והיה מקובל ואהוב על התלמידים. מאוחר יותר היה שכני הטוב שזכר אותי ואת אשתי כתלמידים.

בשנת 1957 התחלתי את לימודי בגימנסיה הריאלית בראשון לציון (לא היה תיכון בנס ציונה). לגימנסיה הריאלית שבראשון הגענו באוטובוס שיצא מרחובות. באוטובוס נסעה מורה שלא אהבנו. המורה הזמינה את התלמיד הראשון שעלה לאוטובוס לשבת לידה. הילדים רבו כדי לא לעלות ראשונים.

תקופת הבגרות

במסגרת השרות הצבאי הייתי טכנאי אלקטרוניקה בהתמחות במערכות מכ"ם מוטסות בחיל האוויר. תקופה זו זכורה לי כתקופה מאוד יפה בחיי משתי סיבות:

הרגשתי בשרותי הצבאי סיפוק רב כאשר תרמתי למדינתי.

אני וחברי לשרות הצבאי הרגשנו חלק בביטחון המדינה בהכשרת מטוסי הקרב של חיל האוויר וכן בקליטת מערכות הגנה אווירית.

באותה תקופה הייתי במערכת יחסים עם אשתי לעתיד תמי, שאותה הכרתי כמכרה של אחי חיים.

בשנת 1966, בעצה אחת עם חברתי ואשתי לעתיד תמי, שיניתי את שם משפחתי מזמורסקי למור. מכיוון שראש הממשלה דאז דוד בן גוריון דרש מכל עובדי מערכות הביטחון אשר נושאים שם משפחה לועזי שבאים במגע עם גורמים זרים כגון: מהנדסים, טכנאים ומנהלים, לשנות את שמם לשם עברי. אז קיצרנו את השם זמורסקי על ידי השמטת ז ו-סקי ל"מור" אחי סירב להחליף את שם משפחתו למור כי שמו חיים (ח-מור ).

המשפחה שלי

בשנת 1967 נישאתי לתמר (תמי) ונולדו לנו שלושה בנים: אלון, איתי ואמיר. לאחר כמה שנים הפכתי לסבא לשבעה נכדים: מאיה, נועה, אריאל, נעם, אורי, סיוון וארז.

עבודה

לאחר תקופה במסגרת התעשייה האווירית נשלחתי כמילגאי ללימודי הנדסת אלקטרוניקה ומחשבים באוניברסיטת תל אביב. התעשייה האווירית מימנה את לימודי וכלכלתי במשך ארבע שנות לימודי. בתום לימודי חזרתי לתעשייה האווירית ועסקתי בנושאים מעניינים וחשובים לביטחון המדינה. את עבודתי בתעשייה האווירית ראיתי כיעוד יותר מאשר מקור פרנסה. הנושאים שהייתי שותף בפיתוחם ובמימושם מהווים אבני יסוד בביסוס ביטחונה של מדינת ישראל. כיום בהיותי בגמלאות, אני מתנדב במסגרות חינוכיות שונות כגון: עמותת "ידיד לחינוך" וגמ"לא. אני מלמד באופן פרטני מתמטיקה בחטיבות ביניים ובתיכונים. בנוסף, חלק ניכר מזמני אני מבלה עם אשתי ונכדי.

סיפור שקשור…. לי ולסבי

נעם נולדה בבית חולים "לניאדו" שבנתניה יומיים לפני יום העצמאות. בבואנו לבקר את נעם החמודה ואמה מיכל, בערב יום העצמאות כל הדרך היו מופעים וזיקוקי דינור. לכן, הולדתה קשורה באור ובשמחה כיאה לנעם. החייכנית והשמחה.

לשמחתי הרבה, נעם מבקשת באופן קבוע כמתנת יום הולדת: בילוי משותף ביחידות איתי ועם סבתה במקומות שונים בארץ. אציין שניים שנהנינו בהם במיוחד:

טיול לגלבוע – ביקרנו במעיין חרוד, מקום יפה ושופע במימיו הצלולים. בהתקרבנו למעיין נעם צילמה את המקום עם שלט שבו היו פסוקים מהתנ"ך על גדעון ולוחמיו. התרגשה שהיא נמצאת במקום שבדיוק למדו עליו בכתה. היא שיתפה באמצעות תמונות ששלחה לחברותיה. ואכן, זה היה טיול מוצלח מאוד שבו שולבו טיול בחיק הטבע: (מעלה הגלבוע, גן השלושה ועוד) ונושא תנכי.

טיול לאילת וסביבתה – נסענו לאילת ובדרך עצרנו בפארק תמנע. נעם הבחינה תוך כדי צילום  בסלעים שונים ונקרות שיצרו דמויות מעניינות שעין רגילה תתקשה להבחין. בעמודי שלמה נעם שמה לב שהמרווח הכחול של השמיים שהשתקף בין העמודים יצר צללית של מפת ישראל. באילת נהנינו מבילוי משותף בים ובבריכת השחייה של המלון. נהנינו מאוד יחד. ועל כך יעידו התמונות.

נעם הגיעה למצוות וכרגיל רצינו לכבוד מאורע חשוב זה לחגוג בטיול משותף. הדבר נמנע מאתנו עקב מגפת הקורונה. מקווים שנוכל בעתיד לחגוג יחד בטיול משותף וליהנות.

הזוית האישית

התכנית הקשר הרב דורי כשמה כן היא, מהדקת את הקשר בין הדורות. מדגישה ומנגישה את היסטוריה התקומה של ימינו ומבהירה שלא הכל מובן מאליו. לנו היה מאוד כיף בתהליך העבודה ותודה רבה למורה מובילת התכנית תמר דוד,  שעזרה בכל שאלה.

מילון

גבעת האהבה שבנס ציונה
גבעה באזור הוותיק , שמה ניתן לה על  ידי ביאליק בביקורו במקום.

ציטוטים

”אנחנו יכולים, כאשר אנחנו מאמינים שאנחנו יכולים – כאשר חושבים מחוץ לקופסא מגיעים רחוק!!!“

הקשר הרב דורי